پرسشنامه آنلاین در تحقیق: انواع، روش ها و مثال ها

  • زمان مطالعه: 15دقیقه

استفاده از پرسشنامه آنلاین در تحقیقات می تواند از بسیاری جهات برای شما سودمند باشد. پرسشنامه‌های آنلاین به‌خوبی به‌راحتی تهیه می‌شوند و پاسخ دادن به آنها سرگرم‌کننده است، اما مزایای آنها بسیار بیشتر از این هستند – پرسشنامه‌ها اطلاعات ارزشمندی در مورد موضوع تحقیق به شما ارائه می‌دهند.
پرسشنامه ها بدون شک برای هر نوع تحقیقی مفید هستند، اما کیفیت آن تعیین کننده موفقیت آنهاست. دانستن اینکه چه سوالاتی باید از کدام پاسخ دهندگان بپرسید نتایج عالی ارائه می دهد، در حالی که یک پرسشنامه ضعیف می تواند منجر به نتیجه گیری نادرست شود.
اکنون در مورد استفاده از روش پرسشنامه جمع آوری داده ها بحث خواهیم کرد و به شما نشان خواهیم داد که چگونه پرسشنامه کاملی را طراحی کنید. برای یافتن دلیل استفاده از پرسشنامه در تحقیق خود به مطالعه ادامه دهید!

پرسشنامه آنلاین در تحقیق: انواع، روش ها و مثال ها

روش تحقیق پرسشنامه: چیست و چگونه انجام می شود؟

پرسشنامه روشی ساده، آسان و بسیار کارآمد برای جمع آوری داده ها است. مجموعه‌ای از پرسش‌ها است که معمولاً شامل سؤالات بسته و باز است.

استفاده از پرسشنامه در تحقیق امکان جمع آوری داده های کیفی و کمی را فراهم می کند. روش جمع‌آوری داده‌ها از طریق پرسشنامه امکان کسب مقادیر قابل توجهی از اطلاعات را از گروه بزرگی از افراد می‌دهد. با این حال، اینکه داده‌های جمع‌آوری‌شده دقیق هستند و در نهایت در تحقیقات مفید هستند، بستگی به نحوه ساخت پرسشنامه شما دارد.

پرسشنامه در مقابل نظرسنجی: آیا تفاوتی وجود دارد؟

امروزه پرسشنامه ها و نظرسنجی ها یکسان در نظر گرفته می شوند، بنابراین اصطلاحات قابل تعویض هستند. با این حال، بین آنها تفاوت وجود دارد.

پرسشنامه ابزار تحقیقی است که برای جمع آوری اطلاعات از گروهی از پاسخ دهندگان استفاده می شود. پیمایش کل روش تحقیق است که به فرآیند جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده اشاره دارد. بنابراین، نظرسنجی در واقع کل فرآیند جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل و تفسیر داده‌ها است، در حالی که یک پرسشنامه فقط بخشی از کل است - ابزار تحقیقی که برای انجام نظرسنجی‌ها استفاده می‌شود.

در گذشته، پرسشنامه‌ها را فقط می‌توان بر روی کاغذ چاپ کرد و با دست پر کرد و فرآیند تحلیل پس از جمع‌آوری تمام پاسخ‌ها آغاز می‌شد. با ظهور اینترنت و ابزارهای نظرسنجی آنلاین، این مراحل با هم ترکیب شدند و همه چیز کمی پیچیده تر شد.
با پرسشنامه آنلاین، می توانید پرسشنامه خود را تنها با چند کلیک ایجاد و به اشتراک بگذارید! پس از جمع آوری داده ها، می توانید نتایج را فیلتر کنید تا با تجزیه و تحلیل عمیق تر، اطلاعات بهتری به دست آورید.

انواع سوالات در پرسشنامه که می تواند در پروژه تحقیقاتی بعدی شما مورد استفاده قرار گیرد

انواع مختلفی از سوالات وجود دارد که می توانید هنگام استفاده از پرسشنامه در تحقیق انتخاب کنید که دو مورد از مهم ترین آنها بسته و باز هستند. هر کدام مزایا و معایب خود را دارند و سؤالات بسته دارای زیرگروه های اضافی هستند.
پرسش‌های بسته مجموعه‌ای از پاسخ‌ها را به پاسخ‌دهندگان ارائه می‌دهند تا از بین آنها یکی را انتخاب کنند. درک آنها برای پاسخ دهندگان آسان است، در حالی که تجزیه و تحلیل آنها آسان است و برای جمع آوری داده های طبقه بندی شده و کمی عالی است. یکی از پرکاربردترین پرسشنامه ها بر حسب نوع سوال، پرسشنامه چند گزینه ای و پرسشنامه مقیاس لیکرت است.

پرسش‌های باز پاسخ‌های تعریف‌شده برای انتخاب را به شرکت‌کنندگان ارائه نمی‌دهند. در عوض، کادری وجود دارد که در آن می توان به سؤالات خود پاسخ داد. برخلاف نوع قبلی، از این سوالات برای جمع آوری داده های کیفی در مورد نظرات افراد استفاده می شود.

کدام نوع پرسشنامه در تحقیق وجود دارد؟

به طور کلی، دو نوع پرسشنامه رایج است که از نظر نحوه توزیع متفاوت است.
پرسشنامه های استاندارد می توانند روی کاغذ یا آنلاین باشند و می توانند شخصاً یا از طریق پست یا ایمیل توزیع شوند. سوالات باید استاندارد شوند، به این معنی که همه شرکت کنندگان مجموعه سوالات و پاسخ های یکسانی دریافت می کنند.

از سوی دیگر، پرسشنامه های محقق ساخته، مصاحبه هایی هستند که بین محقق و پاسخگو انجام می شود. آنها می توانند از طریق تلفن، آنلاین یا حضوری انجام شوند. چنین مصاحبه هایی به محقق آزادی بیشتری برای پرسیدن سوال و کسب اطلاعات می دهد. علاوه بر این، آنها به پاسخ دهندگان این فرصت را می دهند تا پاسخ های خود را با جزئیات بیشتر توضیح دهند، و همچنین به محققان اجازه می دهند سوالات بیشتری را از پاسخ دهندگان خاص بپرسند. با این حال، تجزیه و تحلیل اینها می تواند بسیار پرهزینه، زمان بر و پیچیده باشد، به همین دلیل است که اکثر نظرسنجی ها سوالات استاندارد هستند.

با پرسشنامه آنلاین، شما می توانید بهترین های هر دو نوع را دریافت کنید! فرم ساز حرفه ای ما بسیاری از ویژگی های اضافی را ارائه می دهد که به شما کمک می کند ضمن صرفه جویی در زمان و اجتناب از هزینه های کلان، اطلاعات عمیق تری کسب کنید.

طراحی پرسشنامه: چگونه یک پرسشنامه کامل بسازیم

هنگام طراحی پرسشنامه و استفاده از آن پرسشنامه در تحقیق باید چندین جنبه مختلف را در نظر گرفت. از اینها مراحل مختلفی که باید انجام دهید برای اطمینان از جمع آوری داده های دقیق که می توانند به درستی تجزیه و تحلیل شوند و به نتیجه گیری درست منجر شوند، برمی خیزند.
ما اکنون در مورد این مراحل بحث خواهیم کرد و به شما در انتخاب فرمت پرسشنامه مناسب برای تحقیق کمک خواهیم کرد.

1.    با شناسایی اهداف اصلی خود شروع کنید

سه جنبه مهم هر پروژه تحقیقاتی عبارتند از سوالاتی که می‌پرسید، گروه نمونه‌ای که می‌پرسید و اهدافی که می‌خواهید با پرسیدن به آنها برسید. اینها در هم تنیده اند و به یکدیگر وابسته اند. ابتدا باید اهداف تحقیق خود را مشخص کنید. با انجام نظرسنجی چه چیزی را می خواهید یاد بگیرید؟ هنگامی که موضوع تحقیق خود را انتخاب کردید و مهم ترین سؤالی را که می خواهید به آن پاسخ دهید، زمان آن رسیده است که مناسب ترین نمونه پاسخ دهندگان را بیابید.

2.    یک نمونه مناسب از پاسخ دهندگان را انتخاب کنید

وقتی گروه زیادی از افراد وجود داشته باشند که شما اطلاعات یا نظرات آنها را می خواهید، نمی توانید از تک تک آنها بپرسید. در عوض، شما یک گروه نمونه کوچکتر برای پاسخ به سوالات خود می سازید. هنگام انجام این کار، اطمینان از اینکه نمونه شامل افرادی است که واقعاً گروه را به عنوان یک کل نمایندگی می کنند، حیاتی است. شرکت‌کنندگانی را از گروه‌های سنی و مناطق جغرافیایی مختلف با علایق و سوابق تحصیلی مختلف انتخاب کنید و در عین حال مطمئن شوید که واقعاً به تجارت شما مرتبط هستند.

3.    به طراحی پرسشنامه خود توجه کنید

انسان ها موجودات بصری هستند. اولین چیزی که در مورد چیزی متوجه می شویم ظاهر آن است و در پرسشنامه هم همینطور است. نظرسنجی‌هایی که عمومی و کسل‌کننده به نظر می‌رسند احتمالاً پاسخ‌دهندگان شما را خسته می‌کنند، در حالی که یک نظرسنجی جذاب و سرگرم‌کننده آنها را تا انتها نگه می‌دارد.
هنگام طراحی یک پرسشنامه، می توانید به تم های از پیش ساخته شده تکیه کنید یا خودتان آن را بسازید. با ثبت نام در پرسشنامه آنلاین، می توانید از بین قالب های آماده ما یکی را انتخاب کنید، تم های سفارشی ایجاد کنید، و حتی تصاویر را به پرسش ها و پاسخ ها اضافه کنید. با پرسشنامه آنلاین، هر چیزی ممکن است!

4.    سوالات: عناصری که تحقیقات شما را به موفقیت می رساند

اما مهمترین بخش پرسشنامه شما سوالات است. هنگام استفاده از پرسشنامه در تحقیق، استفاده از نوع و مقدار مناسب پرس و جوها برای به دست آوردن نتایج دقیق ضروری است. به عنوان یک قاعده کلی، بهترین رویکرد ترکیب سوالات بسته و باز است. این به پاسخ دهندگان این فرصت را می دهد که نظرات خود را با کلمات خود بیان کنند و در عین حال آنها را با سؤالات بیش از حد سخت و طاقت فرسا پر نمی کند.
در مرحله بعد، روی جمله بندی سوالات خود تمرکز کنید. یک سوال نظرسنجی خوب واضح، مختصر و بدون ابهام است. از زبان ساده استفاده کنید. سوالات را کوتاه نگه دارید و مطمئن شوید که به هیچ وجه گمراه کننده نیستند. به این ترتیب می توان از رایج ترین خطاها در نقشه برداری جلوگیری کرد.

5.    ترتیب سوالات و مدت زمان نظرسنجی شما

نظرسنجی من چقدر باید باشد؟ یک قانون کلی ارزشمند وجود دارد: اگر انگیزه ای ارائه نمی کنید، مطمئن شوید که نظرسنجی شما خیلی طولانی نیست. بدون دریافت چیزی در مقابل، اکثر شرکت کنندگان انگیزه ای برای پاسخ دادن به یک نظرسنجی طولانی نخواهند داشت، که منجر به نرخ پاسخ پایین می شود.
وقتی نوبت به ترتیب سوالات می رسد، چند رویکرد استاندارد وجود دارد. اول، قرار دادن سوالات به ترتیب تصادفی برای هر شرکت کننده به جلوگیری از سوگیری کمک می کند، اما فرآیند تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها می تواند پیچیده تر شود.
در عوض، یک جریان منطقی را انتخاب کنید. با سوالات ساده شروع کنید و به سمت سوالات پیچیده تر و حساس تر بروید. می‌توانید از ویژگی شرطی سازی سؤال ما استفاده کنید، که به شما امکان می‌دهد بر اساس پاسخ‌های قبلی هر شرکت‌کننده، سؤالی را انتخاب کنید که قرار است به آن ارائه شود.

مثال  پرسشنامه در تحقیق: چه زمانی می توان از نظرسنجی استفاده کرد؟

از نظرسنجی می توان در بسیاری از زمینه های تحقیقاتی استفاده کرد. رایج ترین دلیل ارسال نظرسنجی تعیین میزان رضایت مشتری از یک محصول یا خدمات است. علاوه بر این، می‌توانید از آنها برای درک بهتر میزان رضایت کارکنانتان از مدیریت یا بخش منابع انسانی، فرهنگ شرکت یا تعادل بین کار و زندگی آنها استفاده کنید.
با این حال، در شرایطی که نیازی به تجزیه و تحلیل داده ها نیست، می توان از نظرسنجی ها نیز استفاده کرد. این موارد شامل فرم‌های تاریخچه پزشکی، درخواست‌های شغلی یا هر هدف دیگری است که به جای نظرات، به اطلاعات خاصی نیاز دارید.
شما می توانید نمونه ها و الگوهایی را برای انواع مختلف نظرسنجی در وب سایت ما بیابید. نمونه های نظرسنجی آماده در زمینه تحقیقات بازار، وفاداری مشتری، منابع انسانی و آموزش را مرور کنید و بیابید.

روش تحقیق پرسشنامه روشی ساده و در عین حال موثر برای تجزیه و تحلیل انواع مختلف داده ها است. یک نمونه پرسشنامه تحقیق را از بخش پرسشنامه های آماده ما انتخاب کنید و از همین امروز از پرسشنامه در تحقیق استفاده کنید!