مزایا و معایب استفاده از سوال باز در پرسشنامه

  • زمان مطالعه: ۱۰دقیقه

در پرسشنامه، معمولا دو نوع سوال باز و بسته وجود دارد. هر پرسشنامه می‌تواند شامل یک نوع یا هردونوع آن باشد. سوال باز یا سوال تشریحی به سوالی گفته می‌شود که پاسخ‌های آن به سادگی قابل پیش‌بینی نبوده و بعضا نمی‌توان مجموعه پاسخ‌های از قبل پیش‌بینی شده‌ای برای آن در نظر گرفت. در این نوع سوالات، پاسخگو مختار است تا پاسخ خود را به هر شکلی که مایل است تشریح نماید. در واقع سوالات باز سوالاتی هستند که شرکت کنندگان باید به زبان خود به آنها پاسخ دهند. آنها می توانند اطلاعات بیشتری از یک پاسخ ساده بله یا خیر در اختیار محققان قرار دهند. شرکت‌ها با این سوالات می توانند از مشتریان خود بازخورد بگیرند و پرسیدن سوالات باز برای این اهداف ایده آل است.

نمونه سوالات باز

پرسیدن سوال باز برای دستیابی به عمیق ترین اطلاعات در مورد محصولات، خدمات یا رقبای شرکت‌ها بسیار مهم است. اگر سوالات خود را به درستی بیان نکنید، مطمئن باشید که پاسخ‌دهندگان پاسخ‌های مفصلی ارائه می‌دهند که چالش برانگیز است.

در اینجا چند نمونه از سوالات باز آورده شده است:

"بیماری همه گیر COVID چگونه بر کسب و کار شما تأثیر گذاشته است؟"
"دوست دارید حرفه شما در پنج سال آینده کجا باشد؟"
"ارائه دهنده وب سایت مورد علاقه شما چیست و چرا؟"
در حالی که این سوالات تصادفی هستند، می‌توانید از سوالات باز برای ایجاد یک نظرسنجی کامل در مورد یک موضوع خاص استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر شرکتی در مورد غذای حیوانات خانگی تحقیقات بازار انجام می داد، می تواند بپرسد:

"معمولاً کدام مارک غذای حیوانات خانگی را خریداری می کنید و چرا؟"
"هنگام خرید غذای حیوانات خانگی به دنبال چه چیزی هستید؟"
"دوست دارید حیوان خانگی شما از غذای خود چه چیزی بدست آورد؟"
همانطور که مشاهده می کنید، این سوالات به شرکت امکان می دهد تجزیه و تحلیل رقابتی را انجام دهد و اطمینان حاصل کند که آنها بهترین فرصت را برای ایجاد یک نام تجاری از غذای حیوانات خانگی که مصرف کنندگان می خواهند خریداری کنند، دارند.

چه موقع و چگونه سوالات باز بپرسیم

پرسیدن سوالات بسته هیچ ایرادی ندارد، به خصوص اگر به دنبال پاسخ‌های دقیق نیستید. ما در زندگی روزمره خود سوالات بسته‌ای می‌پرسیم ، زیرا ما دائماً توضیحی نمی خواهیم.

به عنوان مثال ، پرسیدن اینکه آیا دوست شما خوب است، نیاز به یک پاسخ ساده بله یا خیر دارد. اما اگر می خواهید بدانید مشکل آنها چیست، عبارت را به چیزی مانند " چه خبر است؟" تغییر می دهید.

سوالات باز نیاز به مکث، فکر کردن درباره پاسخ و ارائه جزئیات دارد. آنها برای به دست آوردن بینش عمیق تری در مورد احساسات خود، تا زمانی که شما چگونه از آنها بخواهید، عالی هستند.

در ادامه این نوشته، مزایا و معایب سوال‌های باز را مورد بررسی قرار خواهیم داد با این توضیح که در پرسشنامه آنلاین امکان طراحی و ایجاد هر دو نوع سوال باز و بسته وجود دارد.

مزایای سوال باز:

1. آزادی عمل پاسخگو در جواب دادن به سوالات. با استفاده از سوالات باز، محقق به اطلاعات بکر پاسخگو دست پیدا می‌کند.
2. پاسخگو می‌تواند تعداد نامحدودی از جواب‌های بالقوه را انتخاب و بنویسد. بدین ترتیب پراکندگی پاسخ‌ها زیاد است و می‌توان اطلاعات دست نخورده و غیرقابل پیش‌بینی برای محقق به دست آورد.
3. سوال باز برای تحقیقات اکتشافی مناسب‌تر و حتی الزامی می‌باشد.
4. به منظور تعیین دامنه، پاسخ‌ها در مراحل ابتدایی فرایند تحقیق بسیار مفید است.
5. سوال باز احتمال دریافت جواب‌های غیرقابل پیش‌بینی و پیشنهادات غیرمنتظره را افزایش می‌دهد.
6. پاسخ سوالات باز متنوع‌تر، گسترده‌تر و با اثرات واقعی بیشتری می‌باشد.
7. طراحی سوال باز بسیار آسان است.

معایب سوال باز:

1. چون پاسخگویان از سطوح مختلف آگاهی برخوردارند، ممکن است ماهیت هر سوال به تناسب سطح دانش آنها تغییر یابد
2. پاسخ سوالات بر خواننده اثر می‌گذارد. به طوریکه دونفر نمی‌توانند برداشت یکسانی از یک جواب داشته باشند. لذا حتما باید یک نفر همه جواب‌ها را بخواند و نتایج را استخراج و کدگذاری کند.
3. در سوالات باز، ممکن است پاسخهای نامربوط زیاد به چشم بخورد.
4. کدگذاری، استخراج، جدول‌بندی و تجزیه و تحلیل و تفسیر آنها دشوارتر است.
5. پاسخگو برای تکمیل سوال باز وقت، تلاش و فکر بیشتری نیاز دارد لذا ممکن است از پاسخگویی به سوالات منصرف شود.
6. سوال باز، هزینه‌بر و وقت‌گیرتر است.
در پست‌های بعدی در مورد سوال بسته و مزایا و معایب آن توضیحاتی ارائه خواهد شد.