آنچه در مورد ایجاد سؤالات نظرسنجی خوب باید بدانید

  • زمان مطالعه: 15دقیقه

برای ایجاد نظرسنجی هایی که معنی دار باشند، باید با یک پایه محکم شروع کنید. که نقطه آغازین آن ایجاد نظرسنجی با سوالات خوب است. این ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما برای موفقیت کلی نظرسنجی شما بسیار مهم است. وقتی سؤالات به خوبی بیان می شوند، به درستی قالب بندی می شوند، و از همه جهات به دقت در نظر گرفته می شوند، راه را برای نرخ پاسخ بالاتر و شانس بیشتری برای دریافت داده های با کیفیت بالا، که به پیشرفت کسب و کار شما کمک می کند، هموار می کند.

چه چیزی موفقیت سوالات نظرسنجی را تضمین می کند؟

سؤالات نظرسنجی مؤثر با چندین ویژگی کلیدی تعریف می شوند، بنابراین ارزش پرسیدن دارد:

آیا سوالات شما واضح است؟

جمله بندی یک سوال باید مشخص، آسان برای درک و بدون ابهام باشد. سؤالات دو وجهی، وجود دو عبارت منفی در یک جمله، و اصطلاحات تخصصی تنها برخی از موانع برای ایجاد سوالات واضح و بدون ابهام هستند.

آیا سوالات شما بی طرفانه و بدون سوگیری هستند؟

نحوه پرسیدن سوالات تاثیر زیادی بر کیفیت پاسخ هایی که دریافت می کنید دارد. سؤالات دارای سوگیری و سؤالات مبتنی بر نظر باعث مخدوش شدن نتایج شما می شود.

آیا از انواع سؤالات مناسب برای نیازهای خود استفاده می کنید؟

انواع مختلفی از سوالات وجود دارد. ممکن است همیشه ندانید که کدام یک را باید استفاده کنید. اما استفاده صحیح از آن به معنای ایجاد یک تجربه نظرسنجی، بهتر است که در آن سؤالات واضح هستند و نتایج دقیقاً همان چیزی است که شما نیاز دارید.

آیا طرح نظرسنجی شما از سوالات نظرسنجی شما پشتیبانی می کند؟

جمله بندی همه چیز نیست. سوالات خوب به خوبی بیان می شوند. با طراحی نظرسنجی متفکرانه تقویت می شوند. این شامل شرطی سازی سوالات، تصادفی‌سازی پاسخ‌ها و استفاده دقیق از سؤالات مورد نیاز است.

برای ایجاد نظرسنجی خوب چه نکاتی را باید در نظر داشته باشید؟

وقتی سؤالات نظرسنجی خوب نیستند، می تواند عواقب عمده‌ای برای نتایج شما داشته باشد. سوالات گیج کننده ممکن است باعث شود پاسخ دهندگان شما خستگی نظرسنجی را تجربه کنند. که می تواند منجر به رها شدن نظرسنجی ها یا پاسخ های نادرست شود. و اگر پاسخ دهندگان شما بر این باورند که شما در طول نظرسنجی خود سوگیری وارد کرده اید. یا آنها را با سؤالات اصلی بمباران کرده اید، ممکن است دیدگاه منفی نسبت به شما ایجاد کنند، و نحوه پاسخ طبیعی خود را تغییر دهند. در هر صورت، پاسخ های نظرسنجی را دریافت خواهید کرد که لزوماً متفکرانه، صادقانه یا ارزشمند نیستند.

آیا نمی دانید چه کاری می توانید انجام دهید تا سوالات خوب نظرسنجی را تضمین کنید؟ خوب، همیشه می‌توانید روی بانک سؤال پرسشنامه آنلاین حساب کنید. تا به‌طور خودکار سؤالات قابل تنظیم بر اساس بهترین شیوه‌ها را ارائه کند. تا کنون تعداد زیادی پرسشنامه آنلاین رایگان در حوزه روانشناسی و مدیریت در سایت پرسشنامه آنلاین قرار گرفته که به راحتی می توانید آن را به کارتابل خود اضافه کنید. ویرایشهای لازم را انجام داده و به کاربران خود ارسال کنید. اما فراتر از این منابع، مواردی وجود دارد که باید هنگام ایجاد نظرسنجی در نظر داشته باشید. در ادامه به چند نوع سؤال نظرسنجی و نکاتی برای سؤالات بهتر بپردازیم.

سوالات باز

آیا می خواهید از پاسخ دهندگان به زبان خودشان بشنوید؟ شما به یک سوال باز نیاز دارید، که پاسخ دهندگان را ملزم می کند تا به جای انتخاب از گزینه های پاسخ از پیش تعیین شده، پاسخ خود را در یک جعبه متن تایپ کنند. از آنجایی که سؤالات باز ماهیت اکتشافی دارند، بینش هایی را به نظرات، احساسات و تجربیات پاسخ دهندگان دعوت می کنند.

مثال 1: این شرکت باید چه تغییراتی برای شما ایجاد کند تا به آن رتبه بالاتری بدهید؟
مثال 2: این شرکت واقعاً چه کاری را به خوبی انجام می دهد؟

هر دو سؤال فوق فرصتی برای بازاریابان است، تا درک بهتری از امتیاز شرکت خود و اطلاعات دقیق‌تری در مورد علاقه یا عدم علاقه مشتریان به دست آورند. در حالیکه اگر این سوالات به صورت بسته پرسیده می شد، نمی توانستیم به بینش وسیع تری دسترسی پیدا کنیم.

یکی دیگر از کاربردهای خوب سؤالات باز، به عنوان یک سؤال نظرسنجی نهایی است. فقط به این فکر کنید که چند بار مشاهده کرده اید، که یک نظرسنجی آنلاین با سؤالی مانند "نظر، سوال یا نگرانی دیگری دارید؟" .  (شما می توانید آن را در قالب نظرسنجی تجربه مشتری ما، در میان دیگران بیابید.) این یک سوال عالی است که می توانید با آن همه چیز را ببندید، زیرا به پاسخ دهندگان این فرصت را می دهد تا اطلاعات بیشتری ارائه دهند. یا جزئیات یا نگرانی هایی را که در بسته های قبلی پوشش داده نشده بود، به اشتراک بگذارند. سوالات پایانی بهتر از همه، می‌تواند بینش‌ها و فرصت‌های جدیدی را برای تحقیقات بیشتر ارائه دهد. به عنوان مثال، اگر پاسخ دهندگان از جعبه متن باز برای بیان نگرانی های خود در مورد دسترسی به محصول شما استفاده کنند، چیزی که شما به عنوان یک نقطه دردناک تجربه مشتری در نظر نمی گرفتید، پس می دانید که این موضوعی است که باید به آن پرداخته شود. این نوع سوالات در پرسشنامه های دانشجویی و تحقیقات دانشگاهی نیز بسیار کاربرد دارد و می تواند پژوهشگر را از نواقص احتمالی پرسشنامه یا نظرسنجی خود مطلع کند.

به یاد داشته باشید، سوالات باز در مورد کیفیت هستند، نه کمیت. آنها زمان و تلاش بیشتری را برای پاسخ‌دهندگان می‌گیرند، بنابراین باید سعی کنید تعداد آنها را محدود کنید. به طور کلی، ایده خوبی است که آن را به دو سؤال باز محدود کنید. در صورت امکان، آنها را در یک صفحه جداگانه در پایان نظرسنجی خود قرار دهید. همچنین باید مراقب پاسخ دادن به سؤالات باز باشید، به خصوص اگر سؤالات حساسی هستند، و پاسخ بسته قبلی را دنبال نمی کنند. اگر پاسخ دهندگان را مجبور کنید به یک سؤال باز که فکر می کنند نامربوط یا مزاحم است، پاسخ دهند، ممکن است فقط برای ادامه نظرسنجی چیزی بسازند یا پاسخ های غیرواقعی بدهند.

سوالات بسته

سوالات بسته لیستی ثابت از گزینه های پاسخ را به پاسخ دهندگان ارائه می دهد. آنها ممکن است فاقد آزادی سوالات باز باشند، اما برای جمع آوری پاسخ های قطعی و داده های قابل سنجش طراحی شده اند. به تفاوت بین این دو سوال فکر کنید: از شما بپرسند می‌خواهید در کدام یک از 3 رستوران خاص شام بخورید فکر کنید، در مقابل سؤالی که از شما پرسیده می‌شود «برای شام کجا می‌خواهید بروید؟»

سؤالات بسته می توانند به اشکال مختلفی باشند، از جمله سؤالات چند گزینه ای، مقیاس رتبه بندی لیکرت، کشویی، سؤالات بله/خیر یا چک باکس. انتخاب نوع سؤال بسته به درستی بستگی به اطلاعاتی دارد که می‌خواهید کشف کنید. شاید شما یک سوال جمعیت شناختی می‌پرسید، و می‌خواهید به پاسخ‌دهندگان این امکان را بدهید که همه گزینه‌های پاسخی را که اعمال می‌شود بررسی کنند. در این صورت، باید گزینه های پاسخ خود را در قالب چک مارک ارائه دهید. اگر ترجیح می‌دهید در مورد جمعیت‌شناسی در قالب سؤال چند گزینه‌ای بپرسید، حتماً گزینه پاسخ «جای خالی را پر کنید» را برای پاسخ‌دهندگان قرار دهید، تا پاسخ خود را اضافه کنند. این ترفند "پر کردن جای خالی" یک راه حل عالی است اگر هرگز نگران این هستید، که هیچ یک از گزینه های پاسخ شما برای پاسخ دهندگان شما اعمال نشود.

از آنجایی که سؤالات بسته مبتنی بر گزینه های پاسخ از پیش تعیین شده هستند، بسیار مهم است که تجربه پاسخ دهنده و نحوه تفسیر (یا تفسیر نادرست) عبارت شما را در نظر بگیرید. در اینجا سه نمونه از سؤالات بسته بد برای پرسشنامه مشارکت کارکنان آورده شده است:

-    فرهنگ شرکت ما اغلب به عنوان یکی از بهترین ها در صنعت رتبه بندی می شود. فرهنگ شرکت ما را چگونه ارزیابی می کنید؟ (مقیاس رتبه بندی)
-    مدیریت در سازمان من به خوبی ارتباط برقرار می کند و عملکرد شغلی قوی را تشخیص می دهد. (مقیاس لیکرت: کاملاً موافقم → کاملاً مخالفم)
-    وقتی با کارمندان سایر بخش‌ها همکاری می‌کنید، چقدر از سطح ارتباطات راضی یا ناراضی هستید؟ (مقیاس لیکرت: بسیار راضی → بسیار ناراضی)

سوال اول نمونه ای از یک سوال اصلی است که پاسخ دهنده را راهنمایی می کند تا به روشی خاص پاسخ دهد. سوال دوم یک سوال چندوجهی است، به این معنی که به بیش از یک موضوع یا موضوع ارجاع می دهد اما فقط یک پاسخ را می دهد. در این مورد، پاسخ دهنده ممکن است احساس کند که مدیریت معمولاً کار را به خوبی انجام داده است، اما لزوماً به طور کلی به خوبی ارتباط برقرار نمی کند. سوال سوم مرتکب چند اشتباه است. فرض بر این است که پاسخ دهنده به طور منظم در بخش های مختلف همکاری می کند. همچنین مشخص نمی کند که چه نوع ارتباطی به چه معناست - ایمیل، پیام، کلامی؟ 

برای اطمینان از سؤالات نظرسنجی پایان بسته خوب، تجربه پاسخ دهنده را در ذهن خود نگه دارید. نظرسنجی خود را از دیدگاه آنها مرور کنید و به فرمت و قالب سؤالات خود توجه ویژه داشته باشید.