پیمایش و پرسشنامه: تفاوت این دو چیست؟

پیمایش ها و پرسشنامه ها سنگ بنای بازخورد و جمع آوری داده ها را تشکیل می دهند. از نظرسنجی های رضایت مشتری گرفته تا امتیازات NPS، آنها به سازمان ها اجازه می دهند عملکرد خود را بر اساس بازخورد افرادی که از محصولات یا خدمات آنها استفاده می کنند، ارزیابی کنند. اما تفاوت این دو چیست؟ آیا دو کلمه پیمایش و پرسشنامه به یک معنا هستند؟

برای کسب اطلاع در مورد NPS اینجا کلیک کنید. 

تفاوت بین پیمایش و پرسشنامه چیست؟

پیمایش فرآیند جمع آوری بازخورد را نشان می دهد: طراحی و توزیع پرسشنامه، جمع آوری بازخورد، تجزیه و تحلیل داده ها و تولید گزارش اما پرسشنامه یک بخش از پیمایش را نشان می دهد و شامل مجموعه سوالاتی است که شرکت کننده می بیند و به آنها پاسخ می دهد. مواردی وجود دارد که پرسشنامه نیازی به تجزیه و تحلیل ندارد. اینها معمولاً فرم های جمع آوری داده نامیده می شوند. این امر زمانی زمانی اتفاق می افتد که فقط لازم است کسی جزئیات را بدون نیاز به تحلیل یا گزارش تکمیل کند. برای مثال، هر سازمانی که بازدیدکنندگان را ملزم به ورود به سیستم می‌کند، ممکن است از ابزار ثبت نام بازدیدکننده برای جمع‌آوری و ذخیره اطلاعات بازدیدکنندگان استفاده کند. نمونه های دیگر عبارتند از فرم های درخواست یا فرم های کمک های خیریه. برای به دست آوردن هر گونه بینش یا بازخورد باید تجزیه و تحلیل انجام شود و به گزارش های مختصر و تصویری تبدیل شود که داستان های درون داده ها را برجسته می کند.

چه چیزی در پیمایش مهم است؟

عناصر مهم یک پیمایش عبارتند از:

  • طراحی پرسشنامه
  • توزیع
  • جمع آوری بازخورد
  • ورود داده ها (برای نظرسنجی های کاغذی)
  • تجزیه و تحلیل و گزارش

عناصر دیگری از پیمایش وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند، مانند حجم نمونه، وزن و ضریب خطا. همچنین مهم است که بهترین روش برای رسیدن به جمعیت هدف خود را در نظر بگیرید - مانند نظرسنجی های کاغذی یا نظرسنجی های آنلاین. یکی دیگر از عناصر مهم پیمایش، دسترسی است، که اطمینان حاصل می کند که همه می توانند بدون توجه به هر گونه معلولیتی که ممکن است به پرسشنامه پاسخ دهند.

هر مرحله از این فرآیند نیاز به تخصص دارد و می تواند چالش برانگیز باشد، اما یک پلتفرم نظرسنجی آنلاین مانند "پرسشنامه آنلاین" می تواند کارها را بسیار آسان تر کند.

نحوه ایجاد پرسشنامه برای پیمایش

می توانید ابتدا با در نظر گرفتن اهداف خود و بهترین راه برای دریافت بازخورد از مخاطبان خود، یک پرسشنامه برای پیمایش خود ایجاد کنید. به عنوان مثال - اگر فقط به بازخورد سریع مشتریان در هنگام استفاده از محصول یا خدمات شما نیاز دارید - یک نظرسنجی NPS که به سادگی می‌پرسد "آیا ما را به دیگران توصیه می‌کنید" (بر اساس امتیاز 0-10) کافی است. اما اگر به بازخورد دقیق تری در مورد موارد خاص نیاز دارید، ممکن است به پرسشنامه ای با چندین سوال نیاز داشته باشید. برای نظرسنجی که اطلاعات بیشتری ارائه می‌کند، معمولاً ترکیبی از دو نوع سؤال بهترین کار را دارد: سؤالات بسته و سؤالات باز. سؤالات بسته پاسخی را که می توان داد محدود می کند. به عنوان مثال: سوال "آیا مشغول کار هستید؟" با دو گزینه پاسخ "بله" و "خیر". پیمایشی که عمدتاً بر سؤالات بسته تکیه دارد، آسان‌تر تجزیه و تحلیل می‌شود، زیرا می‌توانید نتایجی مانند «۶۰٪ پاسخ‌دهندگان مشغول کار هستند» ایجاد کنید. پرسش‌های باز به شرکت‌کنندگان اجازه می‌دهد تا پاسخ را به زبان خودشان بنویسند یا تایپ کنند. تجزیه و تحلیل اینها سخت تر است، اما زمینه بیشتری را ارائه می دهند، زیرا شما جزئیات بیشتری را دریافت می کنید که ممکن است در سوالات بسته شما پوشش داده نشده باشد. به عنوان مثال: "چه کاری می توانیم انجام دهیم تا شما را با کار خود بیشتر درگیر کنیم؟" تصمیم گیری در مورد انواع سوالاتی که استفاده می کنید و میزان اطلاعاتی که نیاز دارید از قبل انجام می شود. هنگام طراحی پرسشنامه خود در بستر پیمایش، می توانید موارد دیگری را نیز در نظر بگیرید تا پیمایش خود را برای شرکت کننده تعاملی تر کنید. این می تواند شامل استفاده از سبک های مختلف سؤال مانند سؤالات ماتریسی باشد. 

همچنین می‌توانید تصاویر، ایموجی‌ها، صدا و ویدیو را اضافه کنید که می‌تواند شانس شرکت‌کننده را برای پر کردن کل پرسشنامه افزایش دهد. همچنین باید روش هایی را که برای دریافت بازخورد استفاده می کنید و اینکه چگونه با مخاطب هدف شما مطابقت دارند، در نظر بگیرید. نظرسنجی های کاغذی ممکن است بعد از ویزیت برای مطب پزشک بهترین کارایی را داشته باشند، نظرسنجی های چهره به چهره یا کیوسک ممکن است برای کسانی که در یک کنفرانس شرکت می کنند بهترین باشد و نظرسنجی های آنلاین ممکن است برای نظرسنجی کارکنان بهترین باشد. ابزارهای زیادی برای ایجاد پرسشنامه برای شما وجود دارد، بسیاری از آنها به شما امکان می دهند نظرسنجی های اولیه رایگان ایجاد کنید. با این حال، برای تجزیه و تحلیل بهینه داده ها، یک پلت فرم نظرسنجی را در نظر بگیرید که قابلیت های قدرتمندی را ارائه می دهد که داده های شما را به بینش تبدیل می کند.

از چند سوال باید در نظرسنجی استفاده کنم؟

این یک سوال دشوار است زیرا کاملاً به موقعیت شما بستگی دارد. بهترین روش این است که پرسشنامه ها را تا حد امکان کوتاه نگه دارید. هر چه طولانی تر باشد، بیشتر در معرض خطر این است که شرکت کنندگان نظرسنجی را رها کنند، یا صرفاً با آن تماس بگیرند و پاسخ های نادرست را برای رسیدن به انتها پر کنند. هرچه مشارکت‌کننده بیشتر باشد، بازخورد بهتری خواهد داشت. حوزه های کلیدی که می خواهید پرسشنامه شما روی آن ها تاثیر بگذارد را مشخص کنید. به عنوان مثال، یک پیمایش تعامل کارکنان ممکن است به مواردی مانند رابطه فرد با همکاران و مدیریت، همسویی با اهداف سازمانی، حجم کاری، حقوق و تناسب تجهیزات آنها توجه کند. به طور کلی نیازی به بررسی جزئیات بیش از حد در مورد هر یک نیست. یک سوال با پایان باز می تواند برای نظرات "سایر" در پایان استفاده شود. وقتی از آنها بازخورد می‌خواهید، مخاطبان هدف خود و نحوه تفکر آنها را در نظر بگیرید. اگر آنها را در خیابان متوقف می کنید، پرسشنامه را کوتاه نگه دارید. اما اگر آنها کارمند باشند، می تواند طولانی تر باشد.

برای مطالعه بیشتر در مورد تعداد سوالات یک پرسشنامه مطلب زیر را مطالعه کنید: طول پرسشنامه شما چقدر بايد باشد؟