هفت نکته برای ایجاد یک طرح نظرسنجی استثنایی

  • زمان مطالعه: 20دقیقه

 طراحی نظرسنجی

طراحی خوب نظرسنجی فقط بر موضوع تحقیق تمرکز نمی کند، بلکه نیازهای پاسخ دهندگان را نیز برآورده می کند. البته طراحی پرسشنامه باید با موضوع و اهداف محقق مطابقت داشته باشد. با این حال، تنها در صورتی می‌توانید انتظار نرخ تکمیل بالا و بازخورد ارزشمند را داشته باشید که انجام یک نظرسنجی جذاب، آسان و لذت‌بخش باشد.
چه به تحقیقات بازار علاقه مند باشید و چه به انجام یک مطالعه علمی، باید سوالات واضح و معناداری بپرسید که هر پاسخ دهنده یا آزمون شونده از پاسخ دادن به آنها لذت خواهد برد. مقاله ما را بخوانید و یاد بگیرید که چگونه یک پرسشنامه خوب برای تحقیقات بعدی خود طراحی کنید.

هفت نکته برای ایجاد یک طرح نظرسنجی استثنایی

طراحی نظرسنجی چیست؟

اصطلاح طراحی نظرسنجی به فرآیند ایجاد نظرسنجی اشاره دارد. هدف اصلی به دست آوردن داده های دقیق است که حداکثر بینش را در مورد یک موضوع خاص ارائه می دهد. حتی اگر بین نظرسنجی و پرسشنامه تفاوت وجود دارد، این اصطلاح اغلب با طراحی پرسشنامه جایگزین می شود.
روش طراحی نظرسنجی چهار نوع اصلی از روش های نظرسنجی را متمایز می کند: نظرسنجی آنلاین، ایمیل، تلفن و نظر سنجی حضوری. نظرسنجی های آنلاین بیشترین استفاده را دارند زیرا انجام آن ها آسان، مقرون به صرفه هستند و می توانند به وسیع ترین طیف پاسخ دهندگان دسترسی پیدا کنند. برای طراحی پرسشنامه، پیروی از برخی دستورالعمل های اساسی ضروری است که به شما کمک می کند تا بهترین تصمیمات طراحی نظرسنجی را اتخاذ کنید.

چه زمانی از تحقیق پیمایشی استفاده می کنیم؟

زمینه های متعددی وجود دارد که کسب و کارها می توانند از پیروی از شیوه های طراحی نظرسنجی خوب بهره مند شوند. می توانید از آن برای مشخص کردن روندهای فعلی بازار، اندازه گیری رضایت مشتری یا مشارکت کارکنان و ایجاد بهترین استراتژی برای حل مشکل و تصمیم گیری استفاده کنید.
همچنین می تواند به شما کمک کند تا یک کمپین بازاریابی جدید ایجاد کنید، فرهنگ شرکت را بهبود ببخشید، یا در مورد ویژگی های یک محصول جدید تصمیم بگیرید - همه اینها باعث ارتقای کسب و کار شما می شود.
نظرسنجی‌های آنلاین را می‌توان در آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و بخش عمومی و همچنین در تحقیقات بازار و بازاریابی برای اندازه‌گیری رضایت کارکنان و تحقیقات تجربه مشتری استفاده کرد. اکنون که می دانید کجا می توانید از آنها استفاده کنید، وقت آن است که یاد بگیرید چگونه یک پرسشنامه نظرسنجی طراحی کنید.

بهترین شیوه های طراحی نظرسنجی

هنگام انجام طراحی فرم نظرسنجی، باید هم به موضوع تحقیق و هم به پاسخ دهندگان توجه کنید. باید به سؤالات اصلی تحقیق شما پاسخ دهد و بینش‌های ارزشمندی را ارائه دهد تا بتوان از آن نتیجه‌گیری کرد و در عین حال پاسخ‌دهندگان را به گونه‌ای درگیر کند که برای آنها لذت‌بخش و مفید باشد.
اگر می خواهید یک فرم نظرسنجی آنلاین ایجاد کنید که تمام این شرایط را برآورده کند، این مراحل ساده را دنبال کنید:

• هدف مشخصی برای نظرسنجی خود تعریف کنید.
• از انواع سؤالات استفاده کنید و آنها را به ترتیب منطقی مرتب کنید.
• سؤالاتی ایجاد کنید که جذاب و قابل درک باشند.
• یک طرح نظرسنجی جذاب بصری بسازید.
• قبل از ارسال نظرسنجی، آن را تست کنید.
• تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری.
• گزارش تهیه کنید و اقدام عملی داشته باشید.

در اینجا نحوه طراحی یک نظرسنجی با جزئیات بیشتر آمده است.

هدف تحقیق خود را مشخص کنید

قبل از انجام هر مرحله دیگری در فرآیند طراحی پرسشنامه نظرسنجی، ابتدا باید هدف تحقیق خود را مشخص کنید. شما این کار را با پرسیدن از خود انجام خواهید داد: "چه چیزی می خواهم در مورد موضوع تحقیق خود بدانم؟" یا "به دنبال چه چیزی هستم؟"
اگر کسب و کاری دارید، ممکن است بخواهید رضایت کارکنان، تجربه مشتری، امتیاز تبلیغ کننده خود را اندازه گیری کنید یا به سادگی در مورد بازار تحقیق کنید. هدف هرچه که باشد، مطمئن شوید که واضح است و در حین ایجاد نظرسنجی به طور مرتب به آن مراجعه کنید.
همچنین، به یاد داشته باشید که هدف شما نه تنها باید روشن باشد، بلکه باید قابل دستیابی باشد. درگیر تحقیقات گسترده‌ای که موضوعات مختلف زیادی را پوشش می‌دهد، نشوید، زیرا ممکن است به مجموعه‌ای از داده‌ها دست پیدا کنید که هیچ دانش مهمی را ارائه نکنند. در عوض، روی یک موضوع محدودتر تمرکز کنید. اگر چیزهای بیشتری برای پوشش دارید، انجام نظرسنجی های متعدد را در نظر بگیرید.

انواع مناسب سوالات نظرسنجی را انتخاب کنید

تعیین اهداف تحقیق ارتباط تنگاتنگی با انتخاب و ایجاد سؤالات نظرسنجی دارد. هدف نظرسنجی نوع سؤالات مورد نیاز را تعیین می کند که به نوبه خود بر نتایج تأثیر می گذارد. 
از سوالات مختلف بسته استفاده کنید
سوالات بسته به پاسخ دهندگان پاسخ های از پیش تعیین شده برای انتخاب می دهد. آنها داده های عددی یا کمی را ارائه می دهند که به راحتی از طریق نمودارها و اینفوگرافیک ها قابل مشاهده است.
انواع مختلفی از سوالات بسته وجود دارد، اما رایج ترین آنها عبارتند از:

سوالات چندگزینه ای: به شرکت کنندگان اجازه دهید فقط یک پاسخ (سوالات تک انتخابی) یا چند پاسخ (سوالات چند انتخابی) را انتخاب کنند.
پرسش‌های مقیاس رتبه‌بندی: محبوب‌ترین پرسش‌ها مقیاس لیکرت (سوالات موافق-مخالف) و امتیاز خالص تبلیغ‌کننده (که از شرکت‌کنندگان می‌خواهد سطح رضایت یا موافقت خود را ارزیابی کنند) هستند.
سوالات اولویت بندی: از شرکت کنندگان خواسته می شود تا موارد خاصی را بر اساس اولویت یا اهمیت رتبه بندی کنند.
• سؤالات جمعیت شناختی: اطلاعات مربوط به سن، جنسیت، قومیت، سطح تحصیلات و غیره شرکت کنندگان، این سؤالات به بخش و مشخصات پاسخ دهندگان در تجزیه و تحلیل داده ها کمک می کند.

فراموش نکنید که سوالات باز را درج کنید
سوالات باز یا پاسخ آزاد به شرکت کنندگان پاسخ های از پیش تعیین شده ای برای انتخاب نمی دهد. در عوض، یک کادر متنی به آنها ارائه می شود تا پاسخ های خود را آزادانه با استفاده از کلمات خود تایپ کنند.
این نوع سوالات با فراهم کردن فضایی برای مشتریان برای به اشتراک گذاشتن بازخورد اضافی که در نظرسنجی پوشش داده نشده است، راه بسیار خوبی برای کسب بازخورد هستند. با این حال، به خاطر داشته باشید که پاسخ دادن به آنها بیشتر طول می کشد و تجزیه و تحلیل آنها دشوارتر است.
با توجه به بهترین روش‌های طراحی نظرسنجی، توصیه می‌شود که هم سؤالات پایان باز و هم سؤالات پایان بسته را شامل شود. با این حال، سعی کنید آنها را متعادل کنید و سوالات بدون پاسخ کمتری را بگنجانید، زیرا زمان بیشتری برای پاسخ دادن نیاز دارند.
همچنین، ابتدا سوالات واجد شرایط را بپرسید. این کمک می کند تا تعیین کنید که آیا پاسخ دهندگان متناسب با مخاطبان هدف شما هستند و آیا بازخورد آنها با تحقیق شما مرتبط است یا خیر.

انواع مناسب سوالات نظرسنجی را انتخاب کنید

چگونه یک سوال نظرسنجی خوب بنویسیم

هنگام طراحی سؤالات نظرسنجی، باید روی زبان (به اصطلاح عبارت سؤال) و همچنین ترتیب سؤال تمرکز کنید. در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما در ایجاد یک سوال نظرسنجی خوب کمک می کند:

• از زبان ساده و قابل فهم استفاده کنید: از اصطلاحات و واژه‌های خاص استفاده نکنید. به خاطر داشته باشید که همه پاسخ دهندگان شما با موضوع آشنا نیستند یا سطح تحصیلات یکسانی ندارند.
• سوالات را کوتاه نگه دارید: هر چه یک سوال نظرسنجی طولانی تر باشد، گیج کننده تر خواهد بود، که می تواند منجر به داده های نادرست شود.
• نظرسنجی را کوتاه نگه دارید: پویایی مشابهی در مورد طول کل نظرسنجی در جریان است. همانطور که سؤالات را کوتاه و دقیق می کنید، اجازه ندهید نظرسنجی ها بیش از حد طولانی شوند زیرا می تواند نرخ پاسخ را کاهش دهد.
• هر بار یک سوال بپرسید: به طور همزمان اطلاعات زیادی را درخواست نکنید زیرا این نیز می تواند شرکت کنندگان را گیج کند. از سؤالات دوطرفه ای که بازخورد نادرست ارائه می دهند، اجتناب کنید.
• سعی کنید سوالات اصلی نپرسید: به این معنی است که زبان را طبیعی نگه دارید و نظرات را در جمله بندی سوالات لحاظ نکنید.
• از عبارات مطلق اجتناب کنید: از عباراتی مانند «همیشه»، «هرگز»، «همه» یا «همه» استفاده نکنید زیرا اینها جایی برای پاسخ دقیق فراهم نمی‌کنند.
• سوالات را به ترتیب منطقی ترتیب دهید: از ماهیت موضوع پیروی کنید، که از سردرگمی افراد و ترک زودهنگام نظرسنجی جلوگیری می کند.
• با سؤالات عمومی شروع کنید: اینها ابتدا موضوع را قبل از ادامه سؤالات خاص تر توضیح می دهند. نظرسنجی های خود را با سوالات جمعیت شناختی و باز پایان دهید.

روی طراحی بصری نظرسنجی خود تمرکز کنید

اگرچه آنها مهمترین بخش نظرسنجی های شما هستند و پایه و اساس بازخوردهایی هستند که دریافت خواهید کرد، سوالات تنها چیزی نیستند که باید به آن اهمیت دهید. طراحی نظرسنجی های شما باید جذاب و درگیرکننده باشد که آگاهی از برند را تقویت کند.
با پرسشنامه آنلاین، می توانید به راحتی همه اینها را انجام دهید. ابتدا پرسشنامه خود را بسازید. قالب و رنگ مدنظر خود را از بخش پروفایل انتخاب کنید. آرم‌ و لوگوی خود را برای شخصی‌سازی نظرسنجی‌ها یا افزایش آگاهی از برند و وفاداری به برند خود در ابتدای پرسشنامه اضافه کنید.
شما همچنین می توانید تصاویر و فیلم ها را به سوالات و پاسخ ها اضافه کنید. این کار پرسشنامه را پویاتر می کند و در عین حال راهی عالی برای ارائه اطلاعات بدون نیاز به توضیح آن با متن طولانی است.

روی طراحی بصری نظرسنجی خود تمرکز کنید

طرح نظرسنجی خود را آزمایش کنید

اکنون که می دانیم چگونه یک پرسشنامه طراحی کنیم، زمان ارسال آن فرا رسیده است، درست است؟
اما قبل از ارائه آن به مخاطب هدف خود، عاقلانه است که ابتدا آن را آزمایش کنید. آن را با گروه کوچکی از افرادی که با مخاطب هدف شما مطابقت دارند به اشتراک بگذارید تا ببینید آیا همه چیز کار می کند و آیا همه سؤالات واضح هستند یا خیر.
بررسی‌های پیش‌آزمایی، شما را از شناسایی مشکلات احتمالی قبل از اجرا نجات می‌دهد، که منجر به داده‌های نادرست و اتلاف منابع می‌شود.

داده های جمع آوری شده را تجزیه و تحلیل کنید

هنگامی که تمام بازخوردها را جمع آوری کردید، باید آن را تجزیه و تحلیل کنید. ابتدا باید تمام داده ها را به فرمت یک فایل اکسل دریافت کنید. سپس جدول بندی متقاطع و فیلترینگ نظرسنجی را انجام دهید تا ببینید که چگونه پاسخ ها بین دسته های مختلف پاسخ دهندگان متفاوت است.
همچنین مهم است که به دنبال بی نظمی در پاسخ ها باشید. افراد ممکن است پاسخ‌های تصادفی را انتخاب کنند تا نظرسنجی را سریع‌تر به پایان برسانند یا از تعداد زیادی سؤال بگذرند. یافتن این بی نظمی ها به شما کمک می کند تا صحت یافته های خود را حفظ کنید.
تجزیه و تحلیل داده های نظرسنجی چالش برانگیز است، اما استفاده از نرم افزار نظرسنجی قابل اعتماد آن را بسیار آسان تر می کند.

گزارشی تهیه کنید و اقدام کنید

آخرین قدم تهیه گزارش است. در آن، شما باید یافته‌های خود را ارائه دهید، تمام نتیجه‌گیری‌های خود را خلاصه کنید، و ببینید آیا پاسخ سؤالی را که در اولین شناسایی هدف خود پرسیده‌اید، دریافت کرده‌اید.
به یاد داشته باشید که گزارش احتمالاً توسط فردی که در تحقیق شرکت نکرده است خوانده می شود. از زبان واضح استفاده کنید تا آنها بفهمند که شما چه چیزی را می‌خواهید منتقل کنید و گزارش را جذاب کنید تا از خواندن آن لذت ببرند. در نهایت، بر اساس یافته های خود یک برنامه اقدام ایجاد کنید. در پرسشنامه آنلاین ثبت نام کنید و نظرسنجی های آنلاین رایگان ایجاد کنید که به شما در دستیابی به اهدافتان کمک می کند و به کسب و کارتان برتری می بخشد!

توئیتر پرسشنامه آنلاین