مهمترین برتری نظرسنجی اینترنتی نسبت به سنتی

  • زمان مطالعه: 15دقیقه

در دنیای پژوهش و جمع آوری اطلاعات، روش‌هایی اعم از پرسشنامه، مصاحبه و کاوش وجود دارد که در کنار این روش‌ها نظرسنجی اینترنتی نیز می‌تواند به کار سرعت ببخشد. روش کار با نظرسنجی اینترنتی بسیار آسان است. 

انگیزه شرکت در نظرسنجی اینترنتی

برای شرکت در نظرسنجی اینترنتی نیاز است که از سوی کارفرما و یا شخصی که اقدام به اجرای نظرسنجی اینترنتی کرده است، برای کاربران انگیزه ایجاد شود. مثلاً نوع طراحی نظرسنجی اینترنتی بسیار مهم است. استفاده از المان‌های گرافیکی و تصویری می‌تواند جذابیت نظرسنجی را بیشتر کند. همینطور اعلام سیستم امتیازدهی و ارائه جوایز نیز می‌تواند برای شرکت در نظرسنجی بسیار ارزشمند باشد. پس از اینکه افراد در نظرسنجی شرکت کردند، نظرات و رای آن‌ها جمع آوری می‌شود و گزارشات آماری و نموداری تهیه می‌شود که بهترین گزینه برای تحلیل دقیق تحقیقات بازار است. گزارش‌های به دست آمده می‌توانند تفکیک شوند. مثلاً برخی از گزارش‌ها بر اساس موقعیت جغرافیایی دسته‌بندی می‌شوند. برخی دیگر بر اساس شرایط سنی افراد و در نهایت نیز می‌توان تفکیک روی شرایط تاهل یا تجرد و یا میزان تحصیلات افراد نیز داشت. 
هرچه انگیزه افراد برای شرکت در نظرسنجی بیشتر باشد، نتایج به دست آمده دقیق‌تر و کاربردی‌تر خواهد بود. کاربری ساده یکی از ویژگی‌های مهم طراحی نظرسنجی اینترنتی است که می‌بایست رعایت شود. یعنی شخص مورد نظر باید سریعاً با یک دید سطحی متوجه نوع سوال و شرایط پاسخ دهی شود و نظرسنجی نباید سبب گیج کردن شخص شود. همه این موارد نوعی انگیزه در شخص ایجاد می‌کند تا بتواند نظر خود را محترم بشمارد و به کارفرما اعلام کند. این سیستم در دنیای آموزشی و تحصیلی نیز برای بررسی سطح رضایت دانشجویان بسیار دیده شده است و نتایج خوبی به همراه داشته که می‌تواند بسیار رقابتی باشد. هرچند که به طور کلی نظرسنجی اینترنتی در هر صنفی می‌تواند میزان رضایت کاربران را مشخص کند. در واقع با این سیستم یک تیر و دو نشان خواهید زد. 

۱۱ نکته برای ایجاد یک نظرسنجی آنلاین جذاب

مزیت‌های نظرسنجی آنلاین نسبت به نظرسنجی سنتی

مقایسه نظرسنجی اینترنتی و نظرسنجی سنتی

مقایسه نظرسنجی اینترنتی و سنتی کمک می‌کند تا مزایای نظرسنجی اینترنتی دقیقاً مشخص شود. هنوز هم عده‌ای این تصور را دارند که نظرسنجی به روش کاغذ و قلم ایده بهتری است و کاربر راحتتر با آن ارتباط می‌گیرد. اما ما به شما ثابت می‌کنیم که اینطور نیست و قاعده متفاوت است. یکی از مزایای مهم نظرسنجی اینترنتی این است که بسیار سریع صورت می‌گیرد. یعنی با صرف زمان کوتاه می‌تواند نظرات جامعه آماری گسترده‌ای را به دست آورد. در صورتی که در نظرسنجی سنتی فرآیند پرسشگری بسیار طولانی است و این موضوع سبب می‌شود نظرات تعداد افراد کمتری به دست آید. مزیت دیگر در دنیای نظرسنجی اینترنتی کاهش هزینه‌ها است. در این روش پرسشگر از جریان کار حذف می‌شود. در روش نظرسنجی سنتی نیاز به صرف هزینه بالای نیروی انسانی است. این موضوع در طولانی مدت دردسرساز خواهد شد و هزینه‌های اضافی به همراه خواهد داشت. 
همانطور که قبل‌تر اشاره کوتاهی کردیم، نظرسنجی می‌بایست برای افراد انگیزه ایجاد نماید. یعنی نبود انگیزه سبب می‌شود تا کمتر کسی به سراغ نظر دادن برود. در دنیای اینترنتی و الکترونیکی امکان درج پاسخ‌های گرافیکی و فایل‌های تصویری بسیار آسانتر و البته ملموس‌تر است. در صورتی که در نظرسنجی‌های سنتی و کاغذی معمولاً شکل‌های گرافیکی زیبایی خاصی ندارند و تصویرسازی در این راستا به سختی نتیجه می‌دهد. بنابراین اگر می‌خواهید پروسه نظرسنجی برای شما با موفقیت دنبال شود قطعاً نیاز به اجرای سطح گرافیکی جذاب خواهید داشت. تصویرگری این روز‌ها بسیار مورد تایید قرار گرفته است و نشان می‌دهد که بسیاری از مردم علاقه به شکل‌های گرافیکی دارند.
 

نظرسنجی الکترونیکی

دسترسی به پاسخگو و ورود اطلاعات دقیق

یکی از موضوعاتی که در نظرسنجی اینترنتی دیده می‌شود این است که سوابق اعضا در سایت ثبت می‌شود. به این ترتیب دسترسی به پاسخگو در مواقع ضروری به سادگی و بدون محدودیت صورت می‌گیرد. حتی می‌تواند سیستم نظرسنجی چند مرحله‌ای راه اندازی کرد. به این ترتیب افرادی که در مرحله اول شرکت کرده‌اند می‌توانند در مراحل دیگر نیز شرکت داشته باشند. بنابراین این سیستم کمک می‌کند تا دسترسی به پاسخگو سریعتر صورت بگیرد. اما در سیستم نظرسنجی سنتی یا کاغذی دیگر دسترسی مجدد به پاسخگو وجود ندارد. این موضوع سبب می‌شود تا دقت کافی در نظرسنجی فراهم نشود. 
نکته دیگر مربوط به احتمال بروز خطا در کدگذاری و ورود اطلاعات است. به هر حال در سیستم نظرسنجی اینترنتی پاسخ‌ها به صورت مستقیم در بانک اطلاعاتی ثبت می‌شوند. این کار با سرعت و دقت بالا صورت می‌گیرد. اما در روش سنتی اینطور نیست و مشکلات بیشتر خواهد بود. این موضوع یکی از مهمترین برتری‌های نظرسنجی اینترنتی نسبت به سنتی شناخته شده است. بسیاری از موسسات و شرکت‌ها برای افزایش سرعت و کاهش هزینه در پروژه‌های تحقیقات بازار دچار مشکل هستند و نظرسنجی اینترنتی این مشکل را تا حد زیادی حل کرده است. بررسی‌ها اینطور نشان می‌دهد که پروسه نظرسنجی اینترنتی حتی برای سازمان‌های بزرگ نیز می‌تواند راهگشا باشد. 

آیا پرسشنامه‌ها و نظرسنجی‌های آنلاین دارای سوگیری سنی هستند؟

پرسشنامه الکترونیکی بهتر است یا پرسشنامه سنتی؟

دو نکته مهم در مورد نظرسنجی اینترنتی

نوع اجرای نظرسنجی اینترنتی بسیار مهم است نیاز است که سلیقه کاربران در نظر گرفته شود. ابزارها به خوبی چیده شود و همه چیز برای نظرسنجی فراهم باشد. بسیار مهم است که کاربر بتواند در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام به پاسخدهی کند. البته که این موضوع مشخص و معین بوده و بر اساس موقعیت نظرسنجی ارزیابی می‌شود. در بهترین شرایط شما می‌توانید سیتسم‌های قابل قبول برای نظرسنجی را اجرا کنید بدون اینکه خطایی ایجاد شود. شرکت‌های تولیدی در این راستا توانسته‌اند به کسب و کار خود رونق دهند و در این زمینه بسیار موفق ظاهر شده اند. نظرسنجی آنلاین برای کسانی که ارتباط خوبی با دنیای سنتی ندارند یک امتیاز محسوب می‌شود. در دنیای نظرسنجی اینترنتی طیف مخاطبینی که می‌توانند شرکت داشته باشند بسیار گسترده است. چون معمولاً دسترسی به اینترنت بسیار آسان است و این موضوع سبب می‌شود که افراد بیشتری بتوانند نظر خود را اعلام کنند. از سوی دیگر بانوان علاقه بیشتری برای شرکت در نظرسنجی اینترنتی دارند. 

جدیدترین قابلیت های نظرسنجی آنلاین