آیا پرسشنامه‌ها و نظرسنجی‌های آنلاین دارای سوگیری سنی هستند؟

  • زمان مطالعه: 17دقیقه

 سوگیری سنی در پرسشنامه‌ها و نظرسنجی‌های آنلاین

به دلیل افزایش استفاده از اینترنت و به خصوص اینترنت تلفن همراه در بین جوانان و نوجوانان، زمانی این نگرانی وجود داشت که نظرسنجی‌های آنلاین دارای سوگیری سنی هستند. یعنی جوانان و نوجوانان به نظرسنجی‌های آنلاین بیشتر پاسخ می‌دهند. اما امروزه تعادل بسیار بهتری بین گروه‌های سنی استفاده از اینترنت وجود دارد. بررسی‌ها نشان داده است در سال 2020 حدود ۴.۷۹ میلیارد نفر در سرتاسر جهان از اینترنت استفاده می‌کنند. با توجه به آمار روزافزون جمعیت جهانی و در نظر گرفتن ۷.۸ میلیارد جمعیت جهان، تعداد کاربران اینترنت، ۶۱.۴ درصد جمعیت جهانی است. ۸۹.۴ درصد از جمعیت آمریکا و ۸۷.۷ درصد از جمعیت اروپا به اینترنت دسترسی داشته و به صورت روزانه از آن استفاده می‌کنند. هر دو قاره اروپا و آمریکا، بیشترین ضریب نفوذ اینترنت را دارند. همچنین در بررسی دیگری که توسط Statista انجام شده، سهم افراد بزرگسال در ایالات متحده که از اینترنت استفاده می کنند در سال 2019 به شرح زیر است:
18-29 سال 100 درصد
30-49 سال 97 درصد
50-60 سال 88 درصد


پاسخدهی به پرسشنامه آنلاین محدودیت سنی ندارد

این همه ماجرا نیست. به لطف دستگاه‌های تلفن همراه، مردم تقریباً در هر جایی می توانند در نظرسنجی‌های آنلاین شرکت کنند. استفاده از این دستگاه‌ها در گروه‌های سنی نیز در حال متعادل شدن است. از آنجایی که افراد بیشتری از طریق دستگاه‌های تلفن همراه خود به اینترنت دسترسی دارند، اکنون می‌توانید در حین رفت و آمد با مترو یا تاکسی و اتوبوس به محل کار، از افراد در رده های سنی مختلف بخواهید پرسشنامه شما را به صورت آنلاین پر کنند. سایر انواع نظرسنجی‌ها از چنین مزایایی بهره‌مند نیستند! 
علاوه بر مزیت اشاره شده، نظرسنجی‌های آنلاین بسیار مقرون به صرفه هستند. لازم نیست برای کاغذ، چاپ، هزینه پست یا مصاحبه کننده پول خرج کنید. این به طور قابل توجهی هزینه‌های راه اندازی و مدیریت را کاهش می دهد. این موضوع همچنین به محققان و شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا نظرسنجی را خیلی سریع ارسال کنند. علاوه بر این، بسیاری از ابزارهای نظرسنجی آنلاین تجزیه و تحلیل عمیق داده های نظرسنجی را ارائه می دهند که شما را از صرف هزینه برای تحقیقات بیشتر پس از تکمیل نظرسنجی نجات می‌دهد.


نفوذ اینترنت در بین مردم جهان افزایش یافته است و پاسخدهی به پرسشنامه آنلاین راحت تر از قبل است

همچنین به گزارش خبرگزاری مهر در کشور ما هم در سال 1399 ضریب نفوذ اینترنت به 94 درصد رسید. به بیان دیگر از هر ۱۰۰ نفر در کشور ۹۴ نفر از اینترنت استفاده می‌کنند. در این میان سهم نفوذ اینترنت ثابت ۱۰.۹۵ درصد و سهم نفوذ اینترنت موبایل ۸۳.۰۵ درصد اعلام شده است. اتصال کاربران ایرانی به اینترنت از طریق فناوری‌های 3G, 4G ADSL,، TDLTE و FTTX انجام می‌شود که بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از ۸۳ درصد کاربران به استفاده از فناوری 4G و 3G تمایل دارند، ۹.۴۹ درصد کاربر ADSL و ۱.۵۳ درصد کاربر TDLTE هستند. تنها درصد ناچیزی نیز برای اتصال از FTTX استفاده می‌کنند (خبرگزاری مهر). این آمار نشان می‌دهد که کاربران، اینترنت موبایل را به عنوان نقطه اتصال پذیرفته‌اند و برای پاسخدهی به پرسشنامه‌ها و نظرسنجی‌های آنلاین مانعی وجود ندارد.

نتیجه‌گیری

وقتی زمان نظرسنجی از افراد فرا می رسد، محققان گزینه های خود را انتخاب می کنند. اینکه کدام روش را انتخاب می کنید ممکن است به هزینه، میزان دسترسی و انواع سؤالات بستگی داشته باشد. اکنون، ممکن است از خود بپرسید، "از کجا می توانم نظرسنجی آنلاین خود را ایجاد کنم؟" با استفاده از پرسشنامه آنلاین می توانید به راحتی و بدون نیاز به یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی پرسشنامه یا نظرسنجی خود را ایجاد کنید و به کاربران خود ارسال کنید! چند نکته وجود دارد که پرسشنامه آنلاین را به انتخاب ایده آل برای انواع مختلف نظرسنجی برای تحقیق (یا برای سرگرمی) تبدیل می کند. در پرسشنامه آنلاین می‌توانید با استفاده از قالبهای مختلف، فرمت و رنگ پرسشنامه خود را سفارشی‌سازی کنید و برای کاربر جذابتر کنید. همچنین پرسشنامه آنلاین تنها سایتی است که می‌توانید لینک پرسشنامه را به انتخاب خودتان ایجاد کنید. این لینک می‌تواند ترکیبی از اسم خودتان یا اسم شرکت شما باشد که به تحقیق شما اعتبار بیشتری می‌بخشد. همچنین قالبهای پرسشنامه آنلاین کاملا ریسپانسیو هستند. یعنی هنگام نمایش در انواع سیستم‌ها (لپ تاپ و تبلت و تلفن همراه) به صورت صحیح به کاربر نمایش داده می‌شود. عدم نمایش صحیح پرسشنامه یا نظرسنجی برای کاربران می‌تواند باعث شود کاربران از پاسخ دادن به سوالات منصرف شوند. برای مشاهده مزیت‌های کامل به پست زیر مراجعه کنید:

10 مزیت پرسشنامه آنلاین نسبت به رقبای خود