نحوه استفاده از سؤالات نظرسنجی جمعیت شناختی: به همراه مثال و دستورالعمل برای تعیین گزینه ها

جمع‌آوری داده‌ها با پرسش‌های نظرسنجی جمعیت‌شناختی امکان دسته‌بندی پاسخ‌دهندگان بر اساس سن، جنسیت یا سایر پارامترهای متمایز اجتماعی-اقتصادی را فراهم می‌کند. این سوالات مانند یک ابزار ضروری هستند که کسب و کارها می توانند از آن برای ایجاد و اجرای استراتژی های کارآمدتر استفاده کنند.
هرچه یک گروه مشتری بهتر شناخته شوند، استراتژی های تجاری و بازاریابی موثرتر خواهد بود. توانایی ایجاد استراتژی های ارتباطی مختلف برای هر نوع مشتری (یا مراجعه کننده) این احتمال را می دهد که نیازهای مشتریان در لحظه بهینه برآورده شود. به عنوان مثال، تحقیق در مورد یک مخاطب هدف قبل از عرضه یک محصول جدید، یک روش تجاری بسیار اساسی است.
برای انجام چنین تحقیقاتی، یادگیری اصول اولیه در مورد جمع آوری داده های ارزشمند از پاسخ دهندگان (از جمله پیشینه های جمعیتی) و سپس ارزیابی این داده ها برای استخراج اطلاعات قابل اعتماد ضروری است. برای یادگیری نحوه جمع آوری آسان داده های جمعیتی این مطلب را مطالعه کنید.

نحوه استفاده از سؤالات نظرسنجی جمعیت شناختی: به همراه مثال و دستورالعمل برای تعیین گزینه ها

سوالات دموگرافیک در نظرسنجی چیست؟

بیایید با اینکه سؤالات جمعیت شناختی چیست و چگونه از آنها در نظرسنجی ها استفاده کنیم - چه برای توسعه کسب و کار یا اهداف دیگر شروع کنیم. همانطور که قبلاً اشاره شد، سؤالات جمعیت شناختی (که به عنوان سؤالات غربالگری نیز شناخته می شود) اطلاعاتی را جمع آوری می کند که مشخصات جمعیت شناختی پاسخ دهندگان را تشکیل می دهد.
بررسی های جمعیت شناختی شامل سؤالات اساسی مانند سطح تحصیلات، سن، جنسیت، وضعیت تأهل، قومیت، وضعیت اشتغال، درآمد سالانه خانوار و غیره است. 

مشخصات دموگرافیک در تحقیق چیست؟

مشخصات دموگرافیک در تحقیق به ویژگی های شرکت کننده در یک مطالعه بر اساس متغیرهای جمعیت شناختی مانند تحصیلات، درآمد، سن، جنسیت، نژاد/قومیت و شغل اشاره دارد. پروفایل دموگرافیک مهم است زیرا به محققان کمک می کند تا تفاوت ها یا شباهت های بالقوه بین شرکت کنندگان را بر اساس این ویژگی ها شناسایی کنند.
مشخصات دموگرافیک همچنین کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که نمونه شرکت کنندگان در یک مطالعه نشان دهنده کل جمعیت مورد مطالعه است. به عنوان مثال، اگر یک تحقیق بر روی یک گروه سنی یا قومیت خاص متمرکز شود، جذب شرکت کنندگانی که به آن گروه تعلق دارند ضروری است.
علاوه بر این، پروفایل جمعیت شناختی می تواند به محققان کمک کند تا هرگونه سوگیری احتمالی را در نمونه خود شناسایی کنند. به عنوان مثال، اگر یک مطالعه فقط شامل شرکت کنندگان از یک منطقه جغرافیایی خاص یا گروه درآمدی باشد، نتایج ممکن است قابل تعمیم به جمعیت گسترده تر نباشد.
به طور کلی، مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه مشخصات دموگرافیک جنبه های ضروری تحقیق هستند زیرا به محققان کمک می کنند تا ویژگی های نمونه خود را بهتر درک کنند و چگونگی چنین ویژگی هایی ممکن است بر نتایج مطالعه آنها تأثیر بگذارد.

چهار نوع رایج ترین سوالات جمعیت شناختی و نحوه پرسیدن آنها در نظرسنجی آنلاین

برای ایجاد یک نظرسنجی با کیفیت که پاسخ‌های قابل اعتماد را جمع‌آوری می‌کند، درک این نکته ضروری است که جمعیت‌شناسی اطلاعاتی درباره پیشینه شخصی پاسخ‌دهندگان است. هنگام ایجاد یک نظرسنجی، سؤالات جمعیت شناختی که اطلاعات مورد نیاز را ارائه می دهند - در حالی که به نگرانی های مربوط به حریم خصوصی حساس هستند - باید اولویت اصلی شما باشد.
بسته به هدف اولیه یک نظرسنجی، انواع مختلفی از سوالات جمعیت شناختی مفید هستند. چهار چالش رایج عبارتند از سن، جنسیت، قومیت و سطح تحصیلات.

این چالشها هر کدام به نوعی حساس هستند این مقاله نیز به شما کمک می کند تا بدانید چگونه در پرسشنامه سوالات حساس بپرسیم

1. سؤالات نظرسنجی محدوده سنی: چگونه می توان محدوده های سنی یا گروه ها را برای نظرسنجی طبقه بندی کرد

سؤالات مربوط به سن احتمالاً اولین سؤالی است که هنگام بررسی پرسشنامه های دموگرافیک به ذهن خطور می کند. این سوالات بسیار مفید هستند، به خصوص زمانی که با اطلاعات جمعیتی دیگر ترکیب شوند.
با این حال سؤالات سنی شمشیرهای دولبه هستند. زمانی که گنجاندن آنها واقعاً مورد نیاز نباشد یا اگر پاسخ دهندگان احساس کنند که اطلاعات حساس بیش از حد در جستجوی اطلاعات است، ممکن است تحقیقات از بین برود.
هیچ قانون سختی در مورد سؤالات سنی وجود ندارد، اما تجربه ثابت کرده است که، مگر در موارد ضروری، سن دقیق را نپرسید. در عوض، یک سوال چند گزینه ای ارائه دهید که محدوده سنی را ارائه می دهد. اگر سن خاصی درخواست می‌شود، شرکت‌کنندگان باید توضیح دقیقی در مورد اینکه چرا سن دقیقشان از آنها خواسته می‌شود (برای اینکه احساس امنیت بیشتری برای پاسخ دادن داشته باشند) دریافت کنند.
هنگام ایجاد یک نظرسنجی که شامل سؤالات سنی است، چند راه برای تعریف گروه های سنی در سؤالات نظرسنجی چند گزینه ای وجود دارد:
• روش مستقیم: تاریخ دقیق تولد را بپرسید.
• روش گروه سنی (طبقه بندی بر اساس نسل، مانند نسل بی صدا، بیبی بومرها، نسل X، هزاره ها، نسل Z و غیره)
• روش گروه سنی بسته. مثال: "سنت چند است؟"
الف.  0-15 ساله
ب. 16-30 ساله
ج. 31-45 ساله
د. 46-60 ساله
ه. 60+ سال
و. ترجیح می دهم جواب ندهم

• سوالات همبستگی. مثال: "وقتی هفت ساله بودی رئیس جمهور چه کسی بود؟"

2. سؤالات نظرسنجی جنسیتی: چگونه سؤالات جمعیت شناختی شامل جنسیت ایجاد کنیم

علاوه بر سن، جنسیت متداول ترین سؤال در نظرسنجی جمعیت شناختی است. از آنجایی که این موضوع می تواند یک موضوع حساس باشد، سوالات جمعیت شناختی مانند این را با دقت بپرسید. با استفاده از عبارات دقیقی که به گروه های اجتماعی مبتنی بر دیدگاه اشاره دارد، با احتیاط به مسائل نزدیک شوید.
در حالی که مدل دودویی «مرد یا زن» مدت‌ها پیش قدیمی شد، گزینه‌های جنسی زیاد نیز می‌تواند شرکت‌کنندگان در نظرسنجی را خسته کند. اما فراگیر بودن امری حیاتی است، بنابراین رایج‌ترین راه برای مقابله با این چالش، فراهم کردن فضایی برای پاسخ‌دهندگان است تا آنچه را که برایشان مناسب است را اضافه کنند (و همچنین گزینه «ترجیح می‌دهم پاسخ ندهم»).
مثال: "شما بیشتر به کدام هویت جنسیتی می پردازید؟"
1. مرد
2. زن
3. غیر باینری
4. ترجیح می دهند خود را توصیف کنند:
5. ترجیح می دهید پاسخ ندهید

3. سؤالات نظرسنجی قومیت و سؤالات مربوط به نژاد و ملیت

هنگامی که به سؤالات قومیت (و موارد مشابه مانند نژاد و ملیت) می رسد، ایجاد تمایزهای واضح بین این اصطلاحات بسیار مهم است. برای مثال، بر خلاف نژاد، ملیت و قومیت را می توان پذیرفت، رد کرد یا تغییر داد.
به طور کلی، این نوع سوالات نیز کاملا حساس هستند. اگر تصمیم دارید چنین سؤالات جمعیت شناختی را در نظرسنجی بگنجانید، ضروری است که آنها را تا حد امکان ساده کنید تا پاسخ دهندگان به درستی پاسخ دهند (در عین حال که سؤالات را به وضوح درک می کنند).

مثال: "کدام یک از موارد زیر شما را بهتر توصیف می کند؟"
1. فارس
2. ترک
3. لر
4. بختیاری
5. گیلک
6. کرد
7. دو یا بیشتر
8. دیگر/ناشناخته
9. ترجیح دهید نگویید

4. سؤالات نظرسنجی سطح تحصیلات: چگونه می توان در پرسشنامه برای دستیابی به تحصیلات سؤال کرد.

بررسی سطح تحصیلات پاسخ دهندگان معمولاً بسیار سودمند است، زیرا افرادی که مدرک دانشگاهی چهار ساله را به پایان رسانده اند ممکن است نظرات یا سبک زندگی متفاوتی نسبت به افرادی که دوران تحصیلی خود را در دبیرستان به پایان رسانده اند داشته باشند. بسته به هدف تحقیق شما، این می تواند بسیار مهم باشد.
پرسیدن سوالات جمعیت شناختی در مورد بالاترین سطح تحصیلات نباید مشکل باشد. فقط تمام نقاط عطف آموزشی مرتبط را به عنوان پاسخ به سؤالات چند گزینه ای خود فهرست کنید.

مثال: "بالاترین مدرک یا سطح تحصیلی که گذرانده اید چیست؟"
1. کمتر از دیپلم دبیرستان
2. فارغ التحصیل دبیرستان یا معادل آن (دیپلم یا دیپلم ردی)
3. مقداری اعتبار دانشگاهی، اما بدون مدرک
4. مدرک لیسانس
5. مدرک کارشناسی ارشد
6. دکتری یا بالاتر
7. آموزشگاه بازرگانی/فنی/حرفه ای
8. ترجیح دهید نگویید

دستورالعمل‌های عبارت‌بندی: نکاتی برای ایجاد یک نظرسنجی جمعیت‌شناختی مؤثر

سوالات جمعیت شناختی باید داده های اساسی در مورد هویت مخاطب شما ارائه دهد. متأسفانه، یک پرسشنامه دموگرافیک معمولاً شامل سؤالاتی است که برخی از شرکت کنندگان ممکن است از پاسخ دادن به آنها ناراحت نباشند. با ایجاد سوالاتی که خیلی مزاحم تلقی نمی شوند، می توانید اطلاعات قابل اعتمادی را به دست آورید.
سه نکته کلیدی وجود دارد که باید هنگام ایجاد نظرسنجی و ایجاد سؤالات جمعیت شناختی (از جمله اینکه آیا سؤال حتی نیاز به پرسیدن دارد) در نظر داشته باشید:
1. هدف اصلی تحقیق خود را تعیین کنید: این را بنویسید و آن را در نزدیکی خود نگه دارید. این توضیح می دهد که چرا این نظرسنجی ایجاد شده است و تعیین می کند که کدام سؤالات جمعیت شناختی باید در پرسشنامه گنجانده شود.
2. مراقب مخاطبان خود باشید: بدانید چه زمانی باید شخصی شوید و راه های امنی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی و نظرات در مورد موضوعات حساس ایجاد کنید. همیشه سعی کنید به طور خلاصه توضیح دهید که چرا یک سوال پرسیده می شود. همچنین، همیشه برای زمان شرکت‌کنندگان ارزش قائل شوید و به عنوان بخشی از یک نظرسنجی بیش از حد طولانی، آنها را با سؤالات زیاد بار نکنید.
3. از زبان ساده با عبارات کوتاه استفاده کنید: هنگام نوشتن سؤالات جمعیت شناختی، مطمئن شوید که نظرسنجی به راحتی کامل می شود و همه سؤالات به خوبی نوشته شده و به وضوح از یکدیگر متمایز می شوند..

رایج ترین اشتباهات پرسش های مربوط به نظرسنجی جمعیت شناختی و نحوه اجتناب از آنها

برای تحقیق پرسشنامه دموگرافیک، دو فرآیند اصلی برای جمع آوری اطلاعات قابل اعتماد در مورد وضعیت دموگرافیک مورد نیاز است: ایجاد یک نظرسنجی خوب و ارزیابی صحیح نتایج آن.
ایجاد نظرسنجی جمعیت شناختی آسان نیست. این یک کار پیچیده و چند مرحله ای است که نیاز به دانش و تجربه دارد و نیاز به توجه به جزئیات دارد و دائماً هدف کلی خود را در ذهن نگه می دارد.
دلیل اصلی رخ دادن خطاهای نظرسنجی، فقدان تجربه در تهیه سوالات است. به همین دلیل است که بررسی نمونه‌های سؤالات جمعیت‌شناختی، نظرسنجی‌های به‌خوبی، و الگوهای حرفه‌ای طراحی‌شده که به شما کمک می‌کند آن روش‌ها را در حین انجام تحقیقات خود دنبال کنید، مفید است.

سوالات نظرسنجی جمعیت شناختی کسب و کار: چگونه از آمار جمعیتی در تجارت استفاده کنیم؟

جمع آوری اطلاعات جمعیت شناختی تنها یکی از جنبه های یادگیری در مورد جمعیت هدف شماست که به شما این امکان را می دهد که پاسخ دهندگان را در گروه های منحصر به فرد دسته بندی کنید و بر اساس داده های تایید شده بهتر مخاطبان خود را شناسایی کنید.
سؤالات جمعیت شناختی موجود در نظرسنجی ها - صرف نظر از موضوع تحقیق - به نظرات و ارزش های پاسخ دهندگان اجازه می دهد تا در یک زمینه خاص قرار گیرند که منجر به درک بهتر می شود. علاوه بر این، سؤالات جمعیت شناختی به توضیح چگونگی پاسخ پاسخ دهندگان به سؤالات دیگر کمک می کند.
آنها همچنین مهم هستند زیرا به حذف یا کاهش یکی از رایج ترین انواع مسائل نظرسنجی کمک می کنند: خطاهای نمونه گیری در تحقیق پرسشنامه. اطلاعات جمعیت شناختی را جمع آوری کنید تا شرکت کنندگانی را که نشان دهنده جمعیتی نیستند که می خواهید در مورد یک موضوع خاص از آنها بازخورد جمع آوری کنید، فیلتر کنید.

نحوه استفاده از آمار جمعیتی در کسب و کار

احتمالاً در مورد یک ایده تجاری عالی شنیده اید که به تازگی مورد توجه قرار نگرفته است - حتی زمانی که مطمئناً نوآورانه بوده است. در حالی که اعتماد به احساسات درونی شما  خاص خود را دارد، راه اندازی یک محصول جدید در یک بازار پررقابت و محیط کسب و کار بیش از حد انتظار نیاز دارد. تحقیقات بازار کامل قبل از راه اندازی می تواند در زمان و هزینه صرفه جویی کند.
دانستن و درک نیازها و ارزش های یک پایگاه مشتری برای هر کسب و کار موفق ضروری است. چه قصد دارید مشتریان جدید بالقوه را متقاعد کنید یا رابطه خود را با مشتریان فعلی تقویت کنید، اطلاعات خوب کلیدی است.
اولین قدم در ایجاد و ارائه یک محصول یا خدمات سودآور، شناخت نیازها، خواسته ها و خواسته های دقیق مخاطبان از پیش تعیین شده شماست. این هدف اولیه داده های قابل اعتماد و مرتبط، از جمله اطلاعات جمعیتی مفید است. تصمیمات تجاری نباید بر اساس باورها یا فرضیات اتخاذ شوند. داده های خام با ارزش ترین منبع شما هستند.