اولین قدم برای ایجاد پرسشنامه آنلاین چیست؟

گاهی شروع کار به سختی انجام آن نیست. به هر حال ممکن است در شروع هر کاری با سوالاتی روبرو شویم که یافتن پاسخ برای آنها، برنامه زیزی برای انجام آن را برایمان آسان تر می کند. ایجاد پرسشنامه آنلاین یکی از این کارهاست که شاید برای بعضی ها دشوار به نظر برسد اما امروزه با رشد و توسعه تکنولوژی و ایجاد وب سایت های مختلف فارسی و لاتین در این حوزه قطعا کار پیچیده ای نیست. در سالهای اخیر مهارت ایجاد پرسشنامه آنلاین برای دانشجویان و اساتید به عنوان یکی از مهارت های پایه ای برای انجام تحقیقات بدل شده که بدون کسب مهارت و دانش در این زمینه ممکن است سایر مراحل تحقیق تحت تاثیر قرار گیرد. اما برای ایجاد پرسشنامه آنلاین چه مراحلی را باید طی کرد؟ ما در اینجا چندین مرحله را معرفی می کنیم که قطعا پیش از شروع کار لازم است از آنها آگاهی داشته باشید:

  1. تعیین هدف و موضوع پرسشنامه: برای شروع، باید هدف و موضوع پرسشنامه را مشخص کنید. باید بررسی کنید که چه نوع اطلاعاتی می‌خواهید جمع آوری کنید و به چه سوالاتی باید پاسخ داده شود. بسیاری از این سوالات در پروپوزال پایان نامه و یا طرح پژوهشی پاسخ داده می شود که در واقع نقشه راه شما برای انجام پژوهش خواهد بود که به جز شرایط استثنائی نباید آنها را تغییر دهید.
  2. تعیین نوع پرسشنامه: باید تصمیم بگیرید که پرسشنامه شما کمی یا کیفی باشد. (برای مطالعه بیشتر در مورد پژوهشهای کمی و کیفی اینجا کلیک کنید) همچنین، باید تصمیم بگیرید که پرسشنامه شما دارای سوالات باز، سوالات بسته، ماتریسی و یا بازخوردی باشد. راهنمای پرسشنامه آنلاین منبع مناسبی است تا بتوانید کارکرد انواع سوالات را مطالعه کنید و با توجه به نوع تحقیق خود سوال مناسب را انتخاب کنید. متاسفانه عدم توجه به این موضوع باعث می شود برخی کاربران با مشکلات عدیده ای در ادامه روند تحقیق خود مواجه شوند.
  3. طراحی سوالات: باید سوالات پرسشنامه را طراحی کنید. سوالات باید واضح و قابل فهم باشند و به موضوع پرسشنامه مرتبط باشند. همچنین، باید از سوالات بلند و پیچیده خودداری کنید. حتما توجه داشته باشید که فقط سوالاتی که در روند تحقیق شما تاثیر دارد را از کاربران خود بپرسید. پرسیدن سوالات طولانی و خسته کننده بدون اینکه پاسخ آنها برای شما مهم باشد ممکن است باعث خستگی کاربر شده و او را از ادامه پاسخگویی منصرف کند. (برای مطالعه بیشتر در مورد طول پرسشنامه اینجا کلیک کنید)
  4. طراحی قالب پرسشنامه: باید قالب پرسشنامه را طراحی کنید. قالب پرسشنامه باید جذاب و قابل دسترس باشد و باید به سوالات پرسشنامه مرتبط باشد. سایتهای ایجاد کننده پرسشنامه آنلاین معمولا قالبهای متعددی دارند که کاربران طبق سلیقه و نوع پژوهش خود می توانند از بین آنها انتخاب کنند.
  5. تست و ارزیابی پرسشنامه: پس از طراحی پرسشنامه، باید آن را تست و ارزیابی کنید. باید از چند نفر برای تست پرسشنامه استفاده کنید و نظرات آنها را جمع آوری کنید. این مرحله بسیار مهم است که متاسفانه بسیاری از کاربران به آن توجه نمی کنند. قبل از ارسال پرسشنامه به کاربران حتما باید توسط جامعه کوچکتری تست شود و از نتایج خروجی دریافت شود تا اگر به هر دلیل نوع نتایج به دست آمده مطلوب شما نیست بتوانید قبل از ارسال به کاربران آن را اصلاح کنید چرا که بعد از پاسخگویی کاربران جبران آن امکان پذیر نخواهد بود.
  6. انتشار پرسشنامه: پس از تست و ارزیابی پرسشنامه، می‌توانید آن را در شبکه های اجتماعی داخلی و بین المللی منتشر کنید. همچنین، می‌توانید لینک پرسشنامه را به کاربران خود ایمیل کنید. در هر صورت روش انتشار پرسشنامه با روش نمونه گیری ارتباط مستقیمی دارد و حتما باید روش مناسب را انتخاب کنید تا در روند پژوهش خود اختلالی به وجود نیاید.
  7. جمع‌آوری داده‌ها: پس از انتشار پرسشنامه، باید داده‌های جمع‌آوری شده را مورد تحلیل قرار دهید. دریافت خروجی در پرسشنامه آنلاین به راحتی و بدون محدودیت قابل انجام است. پس از دریافت خروجی اکسل می‌توانید از نرم‌افزارهای آماری مانند SPSS برای تحلیل داده‌ها استفاده کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انتخاب آزمون آماری مناسب در spss مطلب زیر را مطالعه کنید. اما پیشنهاد می کنیم در صورتیکه تجربه تحلیل آماری را ندارید حتما از متخصصان این حوزه مشورت بگیرید.

انتخاب آزمون آماری مناسب در spss

 

چگونگی تعیین اندازه نمونه در پرسشنامه آنلاین
برای تعیین اندازه نمونه در پرسشنامه آنلاین، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:
1. استفاده از فرمول کوکران: این فرمول برای تعیین حجم نمونه در پژوهش‌های آماری استفاده می‌شود. برای استفاده از این فرمول، باید حجم جامعه آماری را مشخص کرده و مقدار خطای d را تعیین کنید. سپس با استفاده از فرمول کوکران، حداقل حجم نمونه را محاسبه کنید
2. استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی: در این روش، نمونه به صورت تصادفی از جامعه انتخاب می‌شود. برای استفاده از این روش، باید ابتدا جمعیت هدف را مشخص کرده و سپس با استفاده از روش‌های تصادفی، نمونه را انتخاب کنید
3. استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای: در این روش، جمعیت به چند خوشه تقسیم می‌شود و سپس نمونه از هر خوشه انتخاب می‌شود. برای استفاده از این روش، باید ابتدا خوشه‌های جمعیت هدف را مشخص کرده و سپس با استفاده از روش‌های تصادفی، نمونه را از هر خوشه انتخاب کنید
4. استفاده از روش نمونه‌گیری سیستماتیک: در این روش، نمونه به صورت سیستماتیک از جامعه انتخاب می‌شود. برای استفاده از این روش، باید ابتدا جمعیت هدف را مشخص کرده و سپس با استفاده از روش‌های سیستماتیک، نمونه را انتخاب کنید
5. استفاده از روش نمونه‌گیری خودانتخابی: در این روش، افراد خود به عنوان نمونه انتخاب می‌شوند. برای استفاده از این روش، باید ابتدا جمعیت هدف را مشخص کرده و سپس با استفاده از روش‌های خودانتخابی، نمونه را انتخاب کنید