چگونه یک نظرسنجی فراگیر ایجاد کنیم؟

  • زمان مطالعه: 15دقیقه

نظرسنجی های فراگیر ریشه در همدلی، احترام، و اهداف روشن دارند - از نوع زبان به کار گرفته شده در آنها تا  نحوه دسترسی به آنها. زمانی که از نحوه پرسش خود در مورد مذهب، گرایش جنسی و هویت جنسی آگاه باشید، یا زمانی که تجربه پاسخ دهنده خود را از منظرهای مختلف در نظر می گیرید، می توانید ادعا کنید یک نظرسنجی جامع یا فراگیر ایجاد کرده اید. زمانی که این نوع انتخاب‌ها را انجام می‌دهید و فراگیر بودن را در اولویت قرار می‌دهید، تأثیر زیادی روی نظرسنجی شما خواهد داشت. با انجام دادن این فعالیتها شما راه را برای به دست آوردن داده‌های غنی‌تر هموار می‌کنید، اطمینان حاصل می‌کنید که پاسخ‌دهندگان احساس ارزشمندی می‌کنند، و تعهد سازمان شما به تنوع، برابری، و فراگیر بودن را منعکس می‌کنند. اکنون چگونه مطمئن می شوید که نظرسنجی های شما شامل همه چیز هستند؟ در حالی که فرمول ثابتی وجود ندارد، در اینجا چند اصل مهم وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

چگونه در نظرسنجی خود از سوالات فراگیر استفاده کنیم

در مورد سؤالات جمعیت شناختی بیشتر دقت نظر داشته باشید.

سوالات جمعیت شناختی در مورد ویژگی های پس زمینه پاسخ دهندگان شما از جمله مواردی مانند سن، جنسیت، گرایش جنسی و نژاد می پرسند. این پرسش‌ها به شما کمک می‌کند تا درک واضح‌تری از مخاطبان خود داشته باشید، اما کندوکاو در هویت‌های مرتبط با تنوع، برابری و شمول می‌تواند کاملا شخصی باشد. این بدان معنا نیست که شما باید از این سؤالات دوری کنید - اما باید بدانید که چرا آنها را می‌پرسید و چگونه از داده‌ها استفاده می‌کنید. شفاف بودن در این مورد به شما کمک می کند تا سوالات بهتر و هدفمندتری ایجاد کنید. همواره به دانشجویان و پژوهشگران پیشنهاد می کنیم تنها سوالات دموگرافیکی را بپرسند که در روند تحقیق کمک کننده خواهد بود. به عنوان مثال، شاید شما به دنبال استفاده از این سوال بله یا خیر از نظرسنجی ردیابی گالوپ هستید: "آیا شما شخصا لزبین، همجنس گرا، دوجنسه یا تراجنسیتی هستید؟" در حالی که این ممکن است به شما یک تخمین کلی از افراد LGBTQ بدهد، اما افرادی را که هم تراجنسیتی و هم به‌عنوان غیرجنسیتی شناخته می‌شوند، در نظر نمی‌گیرد. اگر می خواهید هویت پاسخ دهندگان خود را با آن سطح از ویژگی درک کنید، باید به روشی فراگیرتر به این سؤال بپردازید.

البته، وقتی در مورد هویت‌های نژادی، مذهبی یا جنسیتی می‌پرسید، همیشه این خطر وجود دارد که پاسخ‌دهندگان شما با هیچ یک از گزینه‌های پاسخ شما شناسایی نشوند. یکی از راه‌های اجتناب از این امر، و ایجاد احساس جامع‌تر در سؤالات جمعیت‌شناختی، گنجاندن گزینه‌ای پر کردن جای خالی است که به پاسخ‌دهندگان این قدرت را می‌دهد که در پاسخ خود بنویسند. این به آنها امکان "دیده شدن" می دهد و حتی ممکن است ایده هایی برای گزینه های پاسخ آینده به شما بدهد.

مطلب زیر می تواند کمک کننده باشد: چگونه از سوالات نظرسنجی مغرضانه اجتناب کنیم!

درباره اینکه چرا سؤالات جمعیت شناختی می‌پرسید، صادق باشید

در حالی که بسیاری از پاسخ دهندگان با خوشحالی به سؤالات جمعیت شناختی پاسخ می دهند، دیگران ممکن است احساس راحتی بیشتری در به اشتراک گذاشتن این اطلاعات داشته باشند اگر بفهمند چرا سؤال می کنید و چگونه از پاسخ های آنها استفاده می شود. شما به راحتی می توانید زمینه ای را با مقدمه نظرسنجی که موضوع و هدف نظرسنجی شما را توضیح می دهد، ارائه دهید. کتابفروشی که از پاسخ دهندگان نظرسنجی خود درباره نژاد یا مذهبشان می پرسد، اگر نشانه ای وجود داشته باشد که از داده ها برای ذخیره کالا یا برنامه ریزی برنامه های اجتماعی مرتبط با مشتریانش استفاده می کند، ممکن است پاسخ های بیشتری دریافت کند.

پاسخدهی به تمام سوالات را ضروری نکنید

هنگام شرکت در نظرسنجی، هیچ کس دوست ندارد مجبور شود با یک سوال ناراحت کننده روبرو شود. تحقیقات نشان داد که 27٪ از پاسخ دهندگان می گویند که نادیده گرفتن یک سوال برای ترک یک نظرسنجی کافی است. و اگر افراد زیادی ترک کنند، نتایج شما آسیب خواهد دید. در نهایت داده های کمتری خواهید داشت و آنچه به دست می آورید به احتمال زیاد یکدست و در نتیجه ارزش کمتری دارد. به جای اینکه تمام سوالات نظرسنجی خود را ملزم کنید، به پاسخ دهندگان این آزادی را بدهید که سوالات را نادیده بگیرند. این عمل ساده به مرزهای آنها احترام می گذارد، آنها را درگیر نگه می دارد و احتمال خستگی نظرسنجی را کاهش می دهد.

از شرطی سازی استفاده کنید

شرطی سازی به شما این امکان را می دهد که پاسخ دهندگان را بر اساس نحوه پاسخگویی به یک سوال نظرسنجی خاص به یک سوال یا صفحه خاص بفرستید. با استفاده از این ویژگی نظرسنجی، تجربیات نظرسنجی شخصی ایجاد می‌شود که در آن پاسخ‌دهندگان فقط سؤالاتی را می‌بینند که برای آنها اعمال می‌شود. این امر به ویژه هنگام ایجاد نظرسنجی های فراگیر مفید است.

به عنوان مثال، فرض کنید یک نظرسنجی از پاسخ دهندگان وابستگی مذهبی آنها را می پرسد و پاسخ دهنده «هندو» را انتخاب می کند. اگر از پاسخ دهنده در مورد سنت مورد علاقه کریسمس یا تعداد دفعات حضور آنها در کلیسا سؤال شود، احتمالاً احساس می کنند نادیده گرفته شده یا ناخواسته هستند. آنها حتی ممکن است نظرسنجی شما را در اولین نشانه سوالات بی ربط ترک کنند.

می‌توانید از شرطی سازی برای تطبیق تجربه نظرسنجی‌تان استفاده کنید و مطمئن شوید که پاسخ‌دهندگان احساس می‌کنند زمان و پاسخ‌هایشان ارزشمند است. به علاوه، این ویژگی به شما کمک می کند تا درک بهتری از سوابق و تجربیات پاسخ دهندگان به دست آورید تا بتوانید نظرسنجی های آینده را بر اساس این بینش ها ایجاد کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرطی سازی صفحه راهنمای پرسشنامه آنلاین را مطالعه کنید

به زبان نوشتاری خود توجه کنید

زبان قدرتمند است و کلمات و عبارات روزمره می تواند به طور ناخواسته افراد خاصی را حذف، توهین یا به حاشیه راند. برای جلوگیری از این امر در نظرسنجی‌های خود، مهم است که سؤالات شما از زبانی فراگیر استفاده کنند. همانطور که انجمن زبان‌شناسی آمریکا توضیح می‌دهد، این زبانی است که «تنوع را تصدیق می‌کند، به همه مردم احترام می‌گذارد، به تفاوت‌ها حساس است و فرصت‌های برابر را ترویج می‌کند».

راه های زیادی برای عملی کردن آن وجود دارد. در اینجا چند دستورالعمل برای اطمینان از جامع بودن زبان نظرسنجی آورده شده است:
به زمینه، تاریخ و مفاهیم فکر کنید

ما همیشه از نحوه درک کلمات و عبارات رایج آگاه نیستیم. برای مثال، یک پژوهشگر غیربومی که از مشتریان خود در مورد نگرش قبیله ای آنها بپرسد، ممکن است متوجه نشود که در پس این سوال محدودیتهایی برای پاسخ دهنده وجود دارد.

مواظب کلمات یا عباراتی باشید که می توانند معانی ناخواسته ای داشته باشند، بنابراین می توانید آنها را با عبارت های خاص تر عوض کنید. همچنین بهتر است از اصطلاحات عامیانه یا کلماتی که ممکن است معانی متفاوتی برای گروه‌های مختلف مردم داشته باشند، خودداری کنید.

"نرمال بودن" را تعریف نکنید!

هنگام نوشتن سؤالات نظرسنجی، سعی کنید ایده‌ها یا هویت‌های خاصی را «نرمال» قرار ندهید. مثلا اینکه در سوالات خود در مورد قیمت ملک شخص یا قیمت خودرو سوال بپرسید این ایده را نرمال سازی می کنید که داشتن خودرو یا ملک امری نرمال است و ممکن است با این روش پاسخ دهندگان احساس راحتی نداشته باشند.

به منابع تخصصی تکیه کنید

آیا چیزی هست که بخواهید بپرسید اما مطمئن نیستید که چگونه آن را بیان کنید؟ استفاده از منابع مشاوره راه خوبی برای بررسی مجدد زبان شماست. همچنین می توانید به سوالات آماده در بانک سوالات سایتهای مختلف (از جمله سایت پرسشنامه آنلاین) تکیه کنید. آنها موضوعات مختلفی از جمله نژاد و وابستگی مذهبی را پوشش می دهند.

به یاد داشته باشید، همیشه ایده خوبی برای شما و دوستانتان است که قبل از ارسال نظرسنجی خود پیش‌نمایش آن را مشاهده کنید، به خصوص اگر می‌خواهید تأیید کنید که زبان شما محترمانه است. دوستان شما در حین بررسی سوالات شما دانش و دیدگاه های جدیدی را به ارمغان می آورند و ممکن است چیزهایی را دریافت کنند که شما نخواهید فهمید.

نظرسنجی خود را به گونه ای طراحی کنید که به آسانی قابل دسترسی باشد

کارهای ساده اما قدرتمند زیادی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا نظرسنجی های خود را برای طیف وسیع تری از مردم در دسترس قرار دهید. با روشن و مختصر کردن سؤالات نظرسنجی دسترسی آن را برای کاربرانتان آسانتر کنید. اگر اطلاعاتی وجود دارد که پاسخ دهندگان فقط از نگاه کردن به یک تصویر به دست می آورند، سعی کنید زمینه را در متن سوال لحاظ کنید. اگر نظرسنجی خود را با رنگ‌ها و ویژگی‌های طراحی سفارشی می‌کنید، مطمئن شوید که تضاد رنگ‌ها خوانا هستند و سعی کنید طراحی خود را تا حد امکان جامع‌تر کنید.

 

نحوه استفاده از سوالات فراگیر در نظرسنجی یا پرسشنامه