نظرسنجی مغرضانه - چگونه از سوالات نظرسنجی مغرضانه اجتناب کنیم!

  • زمان مطالعه: 15دقیقه

به دست آوردن دیدگاه مهم از روش تحقیق پیمایشی یک استراتژی تصمیم گیری کارآمد است. این یک راه معقول برای برقراری ارتباط خوب در زمانی است که به یک تصمیم دشوار نیاز است، تصمیمی که باید بر اساس بازخورد مربوطه از طرف سهامداران مانند مشتریان یا کارمندان باشد.
با این حال، راه‌های زیادی برای خطا کردن هنگام نظرسنجی از پاسخ‌دهندگان وجود دارد، از جمله سؤالات نظرسنجی مغرضانه که می‌توانند تحقیقات را کاملاً خراب کرده و منجر به نتیجه‌گیری نادرست شوند. ایجاد نظرسنجی کاری است که باید جدی گرفته شود. دقت داده ها همیشه برای تحقیقات خوب ضروری است. اگر می خواهید یک نظرسنجی نویس باتجربه شوید که با موفقیت از انواع مختلف سوگیری نظرسنجی جلوگیری کند، به جای درستی مراجعه کرده اید.
اگر آماده جمع آوری اطلاعات قابل اعتماد از پاسخ دهندگان هستید، لطفا به خواندن ادامه دهید.

نظرسنجی مغرضانه - چگونه از سوالات نظرسنجی مغرضانه اجتناب کنیم!

درک سوالات نظرسنجی جانبدارانه: نظرسنجی جانبدارانه چیست؟

یک نظرسنجی مغرضانه شامل سوالات یا عباراتی است که پاسخ دهندگان را گیج می کند و منجر به داده های نادرست می شود، زیرا پاسخ دهندگان به روش خاصی هدایت می شوند. این می تواند عمدا یا سهوا توسط کسانی که یک نظرسنجی را می نویسند انجام شود.
نادیده گرفتن سوالات جانبدارانه در نظرسنجی شما مضرات بالقوه زیادی دارد. نکته اصلی این است که آنها زمان و منابع را هدر می دهند زیرا اغلب منجر به نتایج بی فایده و نادرست می شوند.
ایجاد یک پرسشنامه خوب طراحی شده و بی طرفانه مستلزم این است که مطمئن شوید که سؤالات به طور واضح و مستقیم نوشته شده اند و همچنین اطمینان حاصل کنید که آنها با دانش و انگیزه های پاسخ دهندگان شما همسو هستند.

برخورد با نظرسنجی مغرضانه: چگونه سؤالات نظرسنجی مغرضانه را تشخیص دهیم

متأسفانه، هیچ روش دقیقی برای تشخیص تمام ایرادات احتمالی در هنگام فرموله کردن سؤالات نظرسنجی وجود ندارد (حداقل نه بدون کمک یک محقق باتجربه). با این حال، برخی از شاخص ها وجود دارد که باید در هنگام جمله بندی سوالات به دنبال آنها باشید. سؤالات نظرسنجی مغرضانه اغلب دو نوع هستند: پاسخ دهندگان عبارت را به طور مشابه تفسیر نمی کنند یا عبارت بر پاسخ های پاسخ دهندگان تأثیر می گذارد. همیشه سوالات را قبل از ارسال در نظرسنجی با دقت و بیش از یک بار بخوانید. دانستن رایج ترین انواع سوالات نظرسنجی جانبدارانه شروع خوبی است. یاد بگیرید که چگونه آنها را تشخیص دهید تا بتوانید در وهله اول از سؤالات نظرسنجی جانبدارانه اجتناب کنید.

1. سوگیری سوالات اصلی (با مثال) - سوالات اصلی چیست و چگونه از آنها اجتناب کنیم؟

سؤالات پیشرو، فردی را که در نظرسنجی شرکت می‌کند، وادار می‌کند به روشی خاص پاسخ دهد، با عبارتی که حاوی عبارتی است که محقق می‌خواهد از پاسخ‌دهندگان بیرون بکشد. عنصر کلیدی سؤالات اصلی که باید مراقب آنها بود این است که آنها اغلب حاوی یک فرض هستند، و تمایل دارند در کسب اطلاعات مورد نظر بیش از حد قطعی باشند.
مثال ها:
آیا از پیشنهاد مالیاتی جدید حمایت می کنید؟ (این سوال مغرضانه است زیرا به این معنی است که پاسخ دهنده باید از پیشنهاد حمایت کند.)
تعداد بیشتری از کارمندانی که از راه دور کار می‌کنند، در مقایسه با کارکنان اداری، خوشحال هستند. در مورد آن چه چیزی برای گفتن دارید؟ (این سوال مغرضانه است زیرا به این معنی است که پاسخ دهنده باید کار از راه دور را ترجیح دهد.)
برای جلوگیری از سؤالات پیشرو، مهم است که سؤالات خود را بی طرف بیان کنید و گزینه های پاسخگویی را متعادل کنید. یک راه بهتر برای بیان این سوالات ممکن است این باشد:
نظر شما در مورد پیشنهاد مالیاتی جدید چیست؟
ترجیح می دهید از راه دور کار کنید یا در دفتر؟

2. سوال فرضی

سؤالات فرضی حاوی فرضی در مورد عادات، ترجیحات، ارزش ها و غیره پاسخ دهندگان است. هنگام پاسخ دادن به این نوع سؤالات، معمولاً پاسخ دهندگان تحت فشار قرار می گیرند تا با عبارت موجود در سؤال موافقت یا مخالفت کنند. سؤالات فرضی که به عنوان سؤالات نظرسنجی بارگذاری شده نیز شناخته می شوند، نه تنها از دریافت بازخورد صادقانه جلوگیری می کنند، بلکه منجر به نرخ ترک تحصیل بیشتر می شوند (تعداد پاسخ دهندگانی که انتخاب می کنند پایان ندهند).
مثال ها:
نوشیدنی الکلی مورد علاقه شما چیست؟ (این سوال مغرضانه است زیرا به این معنی است که پاسخ دهنده مشروب می نوشد.)
چقدر از حضور در کنفرانس ما لذت بردید؟ (این سوال مغرضانه است زیرا نشان می دهد که پاسخ دهنده از حضور در آن لذت برده است.)
برای جلوگیری از سؤالات فرضی، مطمئن شوید که در مورد پاسخ دهندگان خود فرضیات بی اساس نمی کنید. یک راه بهتر برای بیان این سوالات ممکن است این باشد:
آیا یک نوشیدنی الکلی مورد علاقه دارید و اگر دارید کدام یک است؟
آیا از شرکت در کنفرانس ما لذت بردید؟

3 سوال دوطرفه (مثال) - سوال دوطرفه در تحقیق چیست

سوالات دوگانه که به عنوان سوالات دوطرفه نیز شناخته می شوند، دو سوال (مسئله یا موضوع) هستند که به طور همزمان مطرح می شوند. وظیفه غیر قابل رغبت برای گیرندگان این است که به سؤال تنها با یک پاسخ جواب دهند. با تقسیم یک سوال دوگانه، پرسشنامه خود را پیچیده تر می کنید و پاسخ دهندگان گیج نمی شوند. نکته ضروری برای ایجاد یک نظرسنجی عالی - که تجربه ای عالی برای پاسخ دهندگان ایجاد می کند - این است که طرح تحقیق خود را بیش از حد پیچیده نکنید.
مثال:
آیا فکر می کنید محصولات ما نوآورانه و کاربردی هستند؟ (این سوال مغرضانه است زیرا ویژگی های "ابتکاری" و "عملی" مترادف نیستند.)
برای پرهیز از سوالات دوباره، اطمینان حاصل کنید که در هر سوال فقط یک قسمت از اطلاعات جستجو می شود. راه بهتر برای به دست آوردن این اطلاعات، پرسیدن دو سوال جداگانه است:
آیا فکر می کنید محصولات ما نوآورانه هستند؟
آیا فکر می کنید محصولات ما کاربردی هستند؟

نظرسنجی مغرضانه سوالات جانبدارانه

4. سوال مبهم

سوالات مبهم را می توان به بیش از یک روش تفسیر کرد. آنها می توانند پاسخ دهندگان را گیج کنند و به راحتی منجر به نتایج تحقیقات نادرست شوند. سؤالات مبهم که به عنوان سؤالات مبهم یا غیرواضح نیز شناخته می شوند، سؤال خاصی ندارند، به این معنی که پاسخ دهندگان می توانند سؤال را به درستی پاسخ دهند، حتی اگر اطلاعاتی در مورد موضوعات کاملاً متفاوت ارائه دهند.
مثال ها:
امروز چطوری؟ (این سوال مغرضانه است زیرا پاسخ دهندگان می توانند این سوال را اینگونه بفهمند که چگونه احساس می کنند یا در مورد سلامتی خود می پرسند.)
آیا در شش ماه گذشته چیزی خریده اید؟ (این سوال مغرضانه است زیرا نامشخص است و نشان نمی دهد که خرید چه بوده، کجا انجام شده است و غیره)
برای جلوگیری از سؤالات مبهم، باید هدف کلی تحقیق را دائماً در ذهن خود داشته باشید. سوالات مختصری بنویسید که اطلاعات مرتبط را برای موضوع تحقیق شما جمع آوری کند.

5 سؤال دوگانه - سوگیری: چرا سؤالات مطلق بهترین گزینه برای برخی نظرسنجی ها نیستند؟

سوالات دوگانه فقط شامل دو متغیر پاسخ ممکن است. اغلب این سؤالات «بله/خیر» یا «درست/نادرست» هستند. در حالی که آنها می توانند برای برخی از محققان مفید باشند، اغلب تمایل دارند به داده های تحقیقاتی نادرست منجر شوند.
مثال:
آیا پیانو زدن بلدید؟ (این سوال مغرضانه است زیرا به پاسخ دهندگان اجازه نمی دهد مهارت های نوازندگی پیانو خود را توصیف کنند. در عوض، آنها در نهایت پاسخی را انتخاب می کنند که ممکن است کاملاً با آنها همخوانی نداشته باشد.)
برای جلوگیری از مشکل سؤالات دوگانه، سعی کنید به جای آن از سؤالات چند گزینه ای یا مقیاس لیکرت استفاده کنید. یک راه بهتر برای بیان این سوالات ممکن است این باشد:
چقدر پیانو زدن بلدید؟
1. خیلی خوب نیست
2. متوسط
3. خیلی خوب

نظرسنجی مغرضانه سوال بله/خیر

6 سوال نظرسنجی که شامل زبان تخصصی است

اصطلاحات تخصصی واژه یا اصطلاحی است که توسط گروهی استفاده می‌شود که درک آن برای افراد خارج از آن گروه دشوار است (مانند اصطلاحات تخصصی حقوقی یا اصطلاحات تخصصی ورزشی). هنگامی که در یک پرسشنامه استفاده می شود، پاسخ دهندگان ممکن است آنچه را که پرسیده می شود درک نکنند.
اگر اصطلاحات مخصوص یک رشته خاص باشد، پاسخ دهندگان نیز ممکن است ناامید شوند و منجر به عدم پاسخگویی بیشتر شود. در نهایت، اگر پاسخ دهندگان سوالات را اشتباه تفسیر کنند، این می تواند منجر به پاسخ های نادرست شود.
مثال:
آیا از UX وب سایت ما راضی هستید؟ (این سؤال مغرضانه است زیرا احتمالاً سؤال برای جمعیت گسترده تر یا مخاطبان هدف شما به اندازه کافی بیان نشده است.)
در اینجا یک نکته مهم است. برای اطمینان از اینکه از اصطلاحات اصطلاحی استفاده نمی کنید، چند دوست یا همکار با مشخصات جمعیتی متفاوت پیدا کنید و ببینید آیا آنها سؤالات را درک می کنند یا خیر.

چگونه از سؤالات نظرسنجی مغرضانه و در نهایت از یک نظرسنجی مغرضانه اجتناب کنیم؟

هنگام طراحی سؤالات نظرسنجی، انتخاب کلمه ممکن است نتایج تحقیق را کاملاً تغییر دهد. برای جمع آوری داده های قابل اعتماد، سوالات باید واضح و مختصر باشند. اگر تجربه ای در این زمینه ندارید، بهترین راه برای یک نظرسنجی مدون این است که بهترین شیوه های ما را یاد گرفت تا از سؤالات نظرسنجی مغرضانه اجتناب کنید. می‌توانید نمونه‌های نظرسنجی ما یا پست‌های وبلاگ را مرور کنید. ایده ما این است که تحقیقات پیمایشی را به یک کار ساده تبدیل کنیم، کاری که هر کسی می تواند به صورت حرفه ای انجام دهد.