7 روش برای بهبود وفاداری کارکنان

  • زمان مطالعه: 20دقیقه

وفاداری کارکنان

وفاداری کارکنان را می توان به این شکل تعریف کرد: داشتن کارکنانی که وقف موفقیت سازمان خود هستند و معتقدند که کارمند بودن در این سازمان به نفع آنهاست. آنها نه تنها قصد دارند در سازمان باقی بمانند، بلکه فعالانه به دنبال فرصت های شغلی جایگزین نیستند. وفاداری کارکنان نقش مهمی در موفقیت یک سازمان ایفا می کند و معمولاً زمانی وجود دارد که کارمند احساس می کند برای مدیر خود ارزشمند است، مثلا نقش آنها برای کسب و کار مهم است و روحیه تیمی قوی با همکارانش وجود دارد. یک کارمند وفادار معتقد است که ارزش ها و اهداف آنها با اهداف سازمان هماهنگ است و برای کمک به موفقیت شرکت سخت تلاش می کنند. مهمتر از همه، آنها همچنین احساس می کنند که با ماندن در آن شرکت مانعی برای پیشرفت خود ایجاد نمی کند - چه افزایش دستمزد کمی اتفاق بیفتند و یا پیشرفت شغلی چشمگیری نداشته باشد. از منظر تجاری نیز، کارمندان سرمایه هر سازمانی هستند. از هزینه های استخدام و آموزش گرفته تا حقوق و مزایا، کسب و کارها در صورت نیاز به جایگزینی کارمند، هزینه های قابل توجهی را متحمل می شوند. بنابراین، منطقی است که بر حفظ کارمندانی که در حال حاضر دارید تمرکز کنید. استراتژی حفظ کارکنان برای بهبود وفاداری از طریق تعامل به شما کمک خواهد کرد. 

ارزیابی میزان وفاداری کارکنان

20 سوال قابل طرح در پرسشنامه های پیش از مصاحبه‌ شغلی و مزیت استفاده از این نوع پرسشنامه ها

در اینجا برخی از راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید وفاداری کارکنان را بهبود بخشید و محیطی را ایجاد کنید که افراد را تشویق کند که در شرکت یا سازمان شما بمانند.

1. مدیریت قابل دسترس: یک کارمند هرگز به رئیسی وفادار نخواهد بود که باعث می شود احساس نادیده شدن داشته باشد و یا قدردانی کمتری از او به عمل آید. مدیریت باید برای ایجاد روابط انسانی و شکستن موانع سلسله مراتبی تا حد امکان تلاش کند. این امر می تواند اعمال و حرکات ساده ای باشد مانند: برقراری تماس چشمی دوستانه و سلام کردن در آبدارخانه، دادن بازخورد مستقیم به روشی ارتباطی و مشارکتی، و میزبانی یک جلسه تیمی آرام و هفتگی که تشویق به انحراف از صحبت های سازمانی، که به همه این فرصت را می دهد تا صحبت آزادانه داشته باشند. این امر رابطه مستحکم بین مدیر و اعضای تیم و همچنین بین خود اعضای تیم ایجاد می کند. 

با آشنایی بیشتر با جنبه شخصی یک مدیر، کارمند با نزدیک شدن به آنها احساس راحتی بیشتری می کند. این جلسات می تواند برای روحیه عالی باشد و کل تیم را به هم نزدیک کند - که برای وفاداری کارکنان ضروری است.

2. اخبار کسب و کار و اطلاعات کاری را به اشتراک بگذارید: زمانی که یک سازمان شفاف باشد، یک کارمند وفادارتر خواهد بود. اگر کارکنان هیچ سرنخی در مورد آنچه در سازمان اتفاق می افتد نداشته باشند، انگیزه زیادی برای فراتر رفتن و پیشرفت ندارند. این می‌تواند فرصتی برای افشای ارقام فروش هفتگی، برنامه‌های توسعه، یا حتی اخبار شخصی خوب در مورد همکارانی مانند اینکه چه کسی بچه دار شده است، باشد. می‌توانید این کار را از طریق ایمیل‌های سراسری شرکت، یک سیستم آنلاین داخلی برای ارتباطات شرکت یا حتی جلسات تیمی قدیمی انجام دهید. (البته اگر محدودیتهای فیلترینگ در ایران اجازه این کار را به شما بدهد!) جلسات غیررسمی تیم برای گرد هم آوردن تیم عالی است و به کارمندان اجازه می دهد تا محیطی آرام را برای برقراری ارتباط و ایجاد اعتماد با صحبت در کنار یک گروه ایجاد کنند. همچنین به اشتراک گذاشتن اخبار داخلی در چنین محیطی، روحیه تیمی حتی بیشتر را تقویت می کند. همچنین فرصت خوبی برای افراد برای به اشتراک گذاشتن نظراتی است که در موقعیتهای دیگر ارائه نکرده باشند. 

3. به رسمیت شناختن: همه ما دوست داریم هر سال یک ترفیع و افزایش حقوق زیادی داشته باشیم - اما می دانیم که این کمی غیر واقعی است. برای اکثر مردم، این به رسمیت شناختن کار سخت و انجام یک کار خوب است که باعث می شود مردم احساس ارزشمندی کنند. در سال 2018، مطالعه‌ای در هاروارد بیزینس ریویو نشان داد که از هر 10 کارمند، 9 نفر مایلند درصدی از درآمد مادام‌العمر خود را فدای معنای بیشتر در کار کنند. هرچند قبول داریم که پول دنیا را به گردش در می آورد، اما نیروی محرکه اصلی رضایت و مشارکت کارکنان نیست. بنابراین چگونه یک کارمند را برای عملکردشان تشخیص می دهید؟ یک تحسین ساده از کاری که کارکنان انجام می دهد می‌تواند کارساز باشد. یا اینکه بتوانید مسئولیت های بیشتری مانند راهنمایی اعضای تیم جوان را به آنها بسپارید.

به رسمیت شناختن کارمندان یکی از راههای افزایش میزان وفاداری آنهاست

4. انعطاف پذیر باشید: پس از همه‌گیری 2020، بحث‌های زیادی در مورد بهبود تعادل بین کار و زندگی به دلیل تغییر به کار از راه دور بود. در حالی که همه نمی توانند از رفاه کار در خانه بهره مند باشند، اما راه هایی برای بهبود تعادل بین کار و زندگی برای کارمندان شما از هر کجا که کار می کنند وجود دارد. انعطاف پذیر بودن در زمان درخواست مرخصی از سمت کارمند راهی عالی برای جلب احترام و قدردانی کارمندتان است. 10 دقیقه تاخیر؟ مشکلی نیست، فقط بعداً بیشتر کار کنید تا جبران کنید. بعد از ظهر تعطیل می خواهید؟ آیا باید برای جلوگیری از ترافیک زودتر حرکت کنید؟ برو، فردا زودتر بیا. 

اگر می‌خواهید وفاداری کارکنان را بهبود ببخشید، روزهایی که کارمندان را ملزم به پر کردن فرم تعطیلات/مرخصی 2 هفته قبل می‌کنید را باید کاملا فراموش کنید.

5. افزایش دستمزد مطابق با تورم: همانطور که گفتیم، پول همه چیز نیست. اما واقعیت این است که ارزش پول هر سال کاهش می یابد. تورم به این معنی است که حقوق شما در سال آینده همان قدرت خرید امسال را نخواهد داشت و کارمندی که این را می‌داند احتمالاً در صورت عدم پشتیبانی شرکت، از کاهش حقوق هر ساله تا حدودی احساس ضعف می‌کند. حتی تنها افزایش چند درصدی حقوق می تواند یک کارمند را خوشحال و به یک سازمان وفادار نگه دارد. نکته مهم این است که اگر به هر دلیلی نمی توانید افزایش تورمی دستمزد را ارائه دهید - مانند بیماری همه گیر که بر درآمد تأثیر می گذارد - در این صورت اطلاع رسانی این موضوع به کارکنان بهترین راه برای جلوگیری از آسیب رساندن به روحیه است.

6. کارمندان را تشویق به یادگیری و پیشرفت کنید: درست است که برخی افراد صرفاً به این دلیل که راحت هستند وفادار خواهند بود، اما برای برخی دیگر، آنها می خواهند چیزهای جدیدی را امتحان کنند. کارمندانی که درجا می زنند طبیعتا نارضایتی بیشتری خواهند داشت و تمایل به جابجایی خواهند داشت. سازمان ها و مدیرانی که به کارمندان اجازه می دهند چیزهای جدید را امتحان کنند، متوجه می شوند که اعتماد و قدردانی آن کارمند را دارند. 

7. میزان مشارکت کارکنان را اندازه گیری کنید: در نهایت، وفاداری کارکنان معمولاً با سطح مشارکت کارکنان مرتبط است. زیرا زمانی که یک کارمند درگیر است، احتمال ماندنش در سازمان یا شرکت بیشتر است. میزان مشارکت نقش موثری در افزایش رضایت کارکنان دارد. این بدان معنی است که آنها برای موفقیت سازمان سرمایه گذاری می کنند و کاملاً متعهد به پیشبرد اهداف سازمان هستند. آنها احساس ارزشمندی می کنند و بخشی از تیمی هستند که سخت کار می کنند، سرگرم می شوند و با هم به نتایج می رسند. همچنین زندگی شخصی آنها به دلیل محل کارشان می تواند پیشرفت کند. بنابراین اندازه گیری مشارکت کارکنان برای ارزیابی میزان همسویی کارکنان با اهداف سازمان مهم است. شما می توانید این کار را با یک نظرسنجی مشارکت کارکنان انجام دهید و با انجام این کار در فواصل زمانی منظم، می توانید نتایج را در طول زمان مقایسه و تجزیه و تحلیل کنید تا متوجه شوید که آیا تعامل روی وفاداری کارکنان شما تأثیر مثبتی دارد یا خیر.

اندازه گیری میزان مشارکت کارکنان یکی از راههای افزایش وفاداری کارکنان است.

توئیتر پرسشامه آنلاین