نحوه ایجاد نظرسنجی سنجش رفاه کارکنان + 7 نکته

  • زمان مطالعه: 20دقیقه

نزدیک به 50 درصد از کارگران آمریکایی می گویند که از شغل فعلی خود بسیار راضی هستند. 30 درصد دیگر تا حدودی راضی هستند. افراد باقی مانده یا تا حدودی ناراضی یا بسیار ناراضی است. از میان کسانی که از شغل خود راضی هستند، پاسخ دهندگانی که حقوق بگیر هستند تا حدودی شادتر هستند. زیرا آنها معمولاً دارای مجموعه ای قوی از مزایای ارائه شده توسط کارفرما هستند. در مقابل، کارگرانی که در مشاغل خرده‌فروشی، خدماتی یا دستی هستند، از مزایای کمتری برخوردارند و در نتیجه سطح رضایت کمتری دارند.
از آنجایی که رفاه  کارکنان می تواند بر رضایت و حفظ کارمندان تأثیر زیادی بگذارد، بسیار مهم است که از نظرسنجی رفاه کارکنان برای یافتن آنچه برای کارکنان شما مهم است، و آنچه می توانید برای بهبود سطح رضایت شغلی به آنها ارائه دهید، استفاده کنید.

نکاتی در مورد سنجش رضایت شغلی کارکنان
 

آمار مربوط به رفاه  کارکنان

در اینجا به برخی از حقایق در مورد رفاه کارکنان در محل کار در ایالات متحده، که توسط مرکز تحقیقات پیو، ارائه شده است،‌ اشاره می‌کنیم. 

مزایا در میان کارگران با حداقل مدرک لیسانس رایج تر است.

  • جوان‌ترین و مسن‌ترین بخش‌های نیروی کار – آن‌هایی که ۱۸ تا ۲۹ سال یا ۶۵ سال و بالاتر دارند – احتمال کمتری دارد که مزایا دریافت کنند.
  • کارگران تمام وقت دو برابر بیشتر از کارگران پاره وقت می گویند، که کارفرمای آنها مزایایی را به آنها ارائه می دهد.
  • کارکنان دولتی بیشترین احتمال دسترسی به مزایا را دارند، در حالی که شرکت های خصوصی و کارمندان غیرانتفاعی احتمال کمتری دارند که از مزایا برخوردار شوند.
  • حدود 40 درصد از کارگران آمریکایی می گویند که کارفرمای آنها برای آموزش مهارت ها یا آموزش های اضافی شهریه را بازپرداخت می کند.

نظرسنجی سنجش رفاه کارکنان چیست؟

نظرسنجی‌های رفاه کارکنان برای جمع‌آوری نظرات کارمندان در مورد برنامه‌های رفاهی شما (یا عدم وجود آن) طراحی شده‌اند. این نظرسنجی‌ها می‌توانند شامل جزئیات و تعداد سؤالات باشند، اما معمولاً در مورد مزایا، رفاه، برنامه‌های سلامتی، پوشش سلامت و موارد دیگر سؤال می‌کنند. اگر می‌خواهید آنها را خوشحال، سازنده و با انگیزه نگه دارید، پرسیدن در مورد مزایا مهم است - نه فقط دستمزد آنها.

اهمیت نظرسنجی رفاه کارکنان

انتخاب برنامه‌های رفاهی کارکنان نباید یک بازی حدس زدن باشد. بدون کمک کارمندان، ممکن است پول خود را برای برنامه‌هایی که کارمندانتان از آن‌ها استفاده نمی‌کنند هدر دهید، در حالی که آنچه را که واقعاً نیاز دارند به آنها ارائه ندهید. یک برنامه رفاهی مستحکم و آگاهانه از کارکنان می تواند به شرکت شما کمک کند تا استعدادها را جذب کند و بهترین کارمندان شما را حفظ کند.
البته، برای دریافت پاسخ و بینش صادقانه، باید نظرسنجی خود را به گونه‌ای طراحی کنید که مرتبط‌ترین بینش را به تصویر بکشد. به عنوان مثال، کارمندانی که از راه دور کار می کنند ممکن است مجموعه ای متفاوت از مزایای رفاهی را نسبت به کارکنانی که در محل کار می کنند، داشته باشند. در قسمت بعدی، سؤالات مربوط به رفاه کارمندان را برای شروع و چند نکته برای ایجاد نظرسنجی که پاسخ‌ها را دریافت می‌کند، ارائه خواهیم کرد.
نکته: تفاوت های نسلی بین کارمندان مسن تر و جوان تر وجود دارد. برخی از اعضای نسل‌های جوان فرهنگ شرکت را بر حقوق ترجیح می‌دهند، بنابراین ارائه مزایای معنادار و متنوع به یک تمایز مهم در "جنگ استعدادها" تبدیل شده است. یک نظرسنجی رفاهی کارمندان می تواند به شما کمک کند مطمئن شوید آنچه ارائه می دهید مطابق با نیازهای این کارمندان جوان تر است.

سوالات نظرسنجی رفاه کارکنان:
در اینجا چند سوال وجود دارد که باید در مورد مزایای مختلفی که ممکن است برای کارمندان شما مهم باشد بپرسید.
سوالات عمومی رفاه کارکنان:
سوالات عمومی رفاه کارکنان می تواند به شما کمک کند تعیین کنید که؛ آیا کارمندان شما از آنچه به آنها ارائه می دهید راضی هستند یا خیر، و آنچه واقعا می خواهید را با جان و دل انجام می‌دهند یا خیر.
آیا از مزایای ارائه شده برای شما راضی هستید؟
آیا برنامه رفاهی ما بر تصمیم شما برای کار در اینجا تأثیر گذاشته است؟
آیا در حال حاضر مزایایی وجود دارد که به نظر شما باید در برنامه گنجانده شود؟

سوالات نظرسنجی بیمه سلامت:

بر اساس بررسی انجام شده، کارمندان در ایالات متحده گفتند که بیمه درمانی، تا حد زیادی، مهم‌ترین مزیتی است که یک کارفرما می‌تواند ارائه دهد. در ایران هم بیمه‌های درمانی و تکمیلی می‌توانند انگیزه خوبی برای کارکنان باشند. در اینجا چند نمونه سوال نظرسنجی مزایای مراقبت های بهداشتی وجود دارد که باید در نظر بگیرید:
آیا برای برنامه بیمه درمانی ما ثبت نام کرده اید؟
آیا از سطح بیمه درمانی ارائه شده راضی هستید؟
آیا از بیمه درمانی فردی یا طرح خانواده استفاده می کنید؟

در نظرسنجی سنجش رفاه کارکنان چه سوالاتی را بپرسیم؟

مواردی که هنگام ایجاد نظرسنجی راه کارکنان باید به خاطر بسپارید

1.    از نظرسنجی های آنلاین استفاده کنید:
در حالی که ممکن است نسل‌های قبلی تمایل داشته باشند زمان خود را به روش‌های سنتی‌تر نظرسنجی اختصاص دهند، نسل‌های جوان کمتر احتمال دارد که بیشتر درگیر نظرسنجی‌های آنلاین شوند. بنابراین، از نظرسنجی‌های آنلاین برای دریافت بهتر پاسخ‌ها از همه افراد سازمان خود استفاده کنید.

مطلب تکمیلی: نظرسنجی آنلاین بهتر است یا آفلاین؟

2.    پاسخ‌ها ناشناس باشند
اگر کارمندان مجبور به شناسایی خود شوند، ممکن است از ترس عواقب، از راستگویی تردید کنند. یک نظرسنجی ناشناس نام پاسخ دهنده یا سایر اطلاعات قابل شناسایی را جمع آوری نمی کند که منجر به نرخ پاسخ بیشتر می شود. برای نظرسنجی‌های وب، رمزگذاری نیز اضافه می‌شود تا آدرس‌های آی پی و آدرس ایمیل پاسخ‌دهندگان را مسدود کند تا از هویت آنها محافظت شود.

3.    محرمانه بودن
نباید با نظرسنجی ناشناس اشتباه شود، نظرسنجی محرمانه - که طبق تعریف به معنای "خصوصی، مخفی، یا شناخته شده فقط برای تعدادی معدود" است - توسط یک سرویس شخص ثالث انجام می شود. به این ترتیب، پاسخ ها برای همه افراد سازمان ناشناس است، اما نه برای کسانی که نظرسنجی را انجام می دهند. این به شخص ثالث اجازه می‌دهد تا پاسخ‌دهندگان را پیگیری کند تا جزئیات بیشتری در مورد پاسخ‌های آنها به دست آورد.

4.    مختصر بودن
افراد به ویژه در میان نسل‌های جوان، دامنه توجه کوتاهی دارند. در صورت امکان، نظرسنجی مزایای خود را به نظرسنجی های خرد تقسیم کنید، که معمولاً شامل فقط 10 یا 12 سؤال است. این کار افراد را درگیر می‌کند و باعث می‌شود که آنها بیشتر به پاسخگویی بپردازند.

مطلب تکمیلی: مدت زمان نظرسنجی چقدر باید باشد؟

5.    اهداف نظرسنجی خود را فاش کنید
مهم است که به مردم اطلاع دهید که چرا نظرات آنها را بررسی می کنید. حتماً از قبل اعلام کنید که نظرسنجی رفاه کارکنان برای سنجش میزان رضایت از مزایا و یادگیری مزایای دیگری است که باید به برنامه اضافه شود یا برای رفع نیازهای کارکنان تنظیم شود.

6.    از تصاویر نظرسنجی استفاده کنید
انسان‌ها موجودات بصری هستند، بنابراین نظرسنجی با تصاویر بیشتر از نظرسنجی های متنی جلب توجه می کند.

7.    ایمیل های یادآوری ارسال کنید
ممکن است شخصی به نظرسنجی علاقه مند باشد، اما در لحظه ای که آن را دریافت می کند نتواند به آن پاسخ دهد و حتی ممکن است فراموش کند که دوباره به آن مراجعه کند. یک نظرسنجی یا یادآوری بعدی اغلب افراد غیر پاسخگو را وادار می کند تا برای بهبود نرخ پاسخ شما اقدام کنند.

نتیجه:

یک نظرسنجی رفاه کارکنان می تواند به شما کمک کند تا بفهمید کارمندان برای چه چیزی ارزش قائل هستند و چه می خواهند. می‌توانید یاد بگیرید که آیا آنها از مزایای شما راضی هستند یا احساس می‌کنند که می‌توان آنها را بهبود بخشید. با برآوردن نیازهای آنها، در موقعیت بهتری برای جذب و حفظ استعدادهای ارزشمند قرار می گیرید.
برای شروع نظرسنجی مزایای کارکنان، پرسشنامه آنلاین به شما کمک می‌کند تا بتوانید انواع سوالات را در محیطی کاملا فارسی طراحی کنید و به کاربران خود ارسال کنید و از مزایای ایجاد نظرسنجی آنلاین بهره‌مند شوید.