ده نوع مختلف از روش های نظرسنجی

  • زمان مطالعه: 22دقیقه

نظرسنجی های مختلف اهداف مختلفی را دنبال می کنند، به همین دلیل است که تعدادی از آنها برای انتخاب وجود دارد.  حتما می‌پرسید: «از چه نوع نظرسنجی‌هایی باید استفاده کنم؟» در اینجا نگاهی به ده نوع برتر روش های نظرسنجی که امروزه محققان استفاده می کنند، می پردازیم.

از چه نوع نظرسنجی‌هایی باید استفاده کنم؟

1.    مصاحبه

این نظرسنجی که به عنوان نظرسنجی حضوری یا نظرسنجی خانگی نیز شناخته می‌شود، یکی از محبوب‌ترین انواع نظرسنجی برای انجام بود. محققان آنها را دوست دارند، زیرا در این روش با افراد رودررو می شوند. البته این روش پژوهش ممکن است قدیمی به نظر برسد زمانی که امروزه روشهای پژوهش آنلاین در دسترس ماست. با این حال، مصاحبه ها همچنان اهداف خاصی را دنبال می کنند.
محققان زمانی که می خواهند درباره موضوعی شخصی با مردم صحبت کنند، مصاحبه انجام می دهند. برای مثال، آنها ممکن است سؤالاتی داشته باشند که ممکن است برای کشف حقیقت نیاز به بررسی گسترده داشته باشد. مطمئناً، برخی از مصاحبه شوندگان ممکن است راحت تر به سؤالات محرمانه پشت صفحه کلید پاسخ دهند. با این حال، یک مصاحبه‌گر ماهر می‌تواند باعث شود آنها احساس راحتی کنند و پاسخ‌های واقعی دریافت کند. آنها اغلب می توانند عمیق تر از آن چیزی باشند که شما ممکن است بتوانید با استفاده از سایر روش های پژوهش استفاده کنید.
اغلب مصاحبه های حضوری روی دوربین ضبط می شود. به این ترتیب، یک متخصص می تواند آنها را بعدا بررسی کند. آنها این کار را انجام می دهند تا تشخیص دهند که آیا پاسخ های داده شده ممکن است بر اساس تغییر لحن مصاحبه شونده نادرست باشد. تغییر در حالات صورت و حرکات بدن نیز ممکن است سیگنالی باشد که آنها دریافت می کنند.

انواع روشهای نظرسنجی کدامند؟
 

2.    گروه های هدف

این نوع نظرسنجی ها به صورت حضوری نیز انجام می شود. با این حال، گروه های هدف به جای یک فرد، تعدادی از افراد را شامل می شوند. این گروه به طور کلی کوچک است اما از نظر جمعیتی متنوع است و توسط یک شخص رهبری می شود. گروه تمرکز ممکن است در حال نمونه‌برداری از محصولات جدید یا بحث در مورد یک موضوع خاص باشد که اغلب موضوعی داغ را شامل می شود.
هدف از یک نظرسنجی گروه هدف اغلب سنجش واکنش افراد به یک محصول در یک محیط گروهی یا وادار کردن مردم به صحبت، تعامل و حتی مشاجره با گرداننده ای است که از رفتار و نگرش افراد یادداشت برداری می کند. این اغلب گرانترین روش نظرسنجی است زیرا یک ناظر آموزش دیده باید دستمزد بگیرد. علاوه بر این، مکان ها باید ایمن باشند، اغلب در شهرهای مختلف، و شرکت کنندگان باید انگیزه زیادی برای حضور داشته باشند. کارت های هدیه در قیمت های مختلف برای هر شرکت کننده در نظرسنجی معمول است.

3.    نمونه برداری پانل

استخدام افراد برای شرکت در نظرسنجی از بین افرادی که توسط یک شرکت تحقیقاتی معرفی می شوند، یک راه مطمئن برای جلب پاسخ دهندگان است. چرا؟ زیرا مردم به طور خاص برای شرکت در نظرسنجی ثبت نام کرده اند. البته مزیت این نوع نظرسنجی‌ها برای تحقیق این است که می‌توانید از پاسخ‌های آن مطمئن شوید. علاوه بر این، می توانید پاسخ دهندگان را با معیارهای مختلفی فیلتر کنید تا مطمئن شوید که با مخاطبان هدف خود صحبت می کنید.
نفقطه ضعیف این نوع پژوهش کیفیت پایین پاسخهاست. با توجه به اینکه افراد در نظرسنجی های مختلف شرکت می کنند ممکن است با عجله به سوالات پاسخ دهند تا بتوانند در سایر نظرسنجی ها شرکت کنند که این موضوع می تواند کیفیت نظرسنجی را تحت تاثیر قرار دهد.

4.    نظرسنجی تلفنی

بیشتر انواع تحقیقات نظرسنجی تلفنی از طریق شماره گیری تصادفی رقمی (RDD) انجام می شود. RDD می تواند به هر دو اعداد فهرست شده و فهرست نشده برسد و دقت نمونه گیری را بهبود بخشد. نظرسنجی ها توسط مصاحبه کنندگان از طریق نرم افزار مصاحبه تلفنی به کمک کامپیوتر انجام می شود. پرسشنامه را با چرخش سوالات به مصاحبه کننده نمایش می دهد.
نظرسنجی های تلفنی در دهه 1940 شروع شد. یک بررسی نشان داد که چگونه پیش‌بینی‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1948 به دلیل سوگیری نمونه‌گیری در نظرسنجی‌های تلفنی کاملاً نادرست بود. با افزایش محبوبیت تلفن در اواخر دهه 50 و اوایل دهه 60، زمانی که تلفن در اکثر خانواده های آمریکایی رایج شد، نظرسنجی های تلفنی دیگر روش بسیار محبوبی برای انجام نظرسنجی نیستند. چرا؟ زیرا بسیاری از افراد از شرکت در نظرسنجی های تلفنی خودداری می کنند یا به سادگی به تماس های شماره ای که نمی شناسند پاسخ نمی دهند.

5.    نظرسنجی با تماس هدایت شده

اگر قرار است نظرسنجی تلفنی انجام شود، امروزه معمولا نظرسنجی با تماس هدایت شده انجام می شود. این روش اغلب از طریق تلفن گویا یا پاسخ صوتی تعاملی انجام می شود. به این معنی که هیچ مصاحبه کننده ای در کار نیست. در عوض، مشتریان با استفاده از اعداد روی صفحه کلیدهای لمسی خود، پاسخ به سوالات از پیش ضبط شده را ثبت می کنند. اگر سوالی باز باشد، مصاحبه‌شونده می‌تواند با صحبت پاسخ دهد و سیستم پاسخ را ثبت می‌کند. نظرسنجی های تلفن گویا اغلب برای اندازه گیری احساس مشتری در مورد خدماتی که به تازگی دریافت کرده اند به کار گرفته می شود. به عنوان مثال، پس از تماس با بانک، ممکن است از شما خواسته شود که در خط بمانید تا به یک سری سوالات در مورد تجربه خود پاسخ دهید.
اکثر نظرسنجی های پس از تماس یا نظرسنجی برای سنجش خالص  ترویج کنندگان یا نظرسنجی رضایت مشتری هستند. (برای کسب اطلاعات بیشتر در موردخالص  ترویج کنندگان اینجا کلیک کنید)  اولی از مشتری می پرسد "چقدر احتمال دارد که سازمان ما را بر اساس آخرین تعامل خود به یک دوست یا خانواده توصیه کنید؟" در حالی که نظرسنجی رضایت مشتری از مشتریان می‌پرسد: «چقدر از نتایج آخرین تعامل خود راضی هستید؟». نتایج نظرسنجی خالص  ترویج کنندگان منعکس کننده احساس مشتری در مورد برند است، در حالی که نظرسنجی های رضایت مشتری همه در مورد عملکرد یک نماینده و مرکز تماس است.

6.    نظرسنجی پستی

در این روش پرسشنامه ها مستقیماً به درب منزل پاسخ دهندگان تحویل داده می شوند! نظرسنجی های پستی اغلب قبل از ظهور اینترنت مورد استفاده قرار می گرفت، زمانی که پاسخ دهندگان از نظر جغرافیایی پراکنده بودند و بودجه متوسط بود. از این گذشته، نظرسنجی های پستی به جز هزینه پست نیازی به هزینه زیادی نداشتند.
بنابراین آیا می توان گفت نظرسنجی های پستی از رده خارج شده اند؟ آنها هنوز هم گاهی اوقات در مقایسه با روش های مختلف نقشه برداری ارزشمندتر هستند. از آنجایی که آنها به یک نام و آدرس خانه خاص مراجعه می کنند، اغلب احساس شخصی بودن می کنند. این شخصی‌سازی می‌تواند گیرنده را وادار به تکمیل نظرسنجی کند.
آنها همچنین برای نظرسنجی های طولانی مدت مناسب هستند. بیشتر مردم دامنه توجه کوتاهی دارند و بیش از چند دقیقه با تلفن یا پر کردن یک نظرسنجی آنلاین صرف نمی‌کنند. حداقل، می توان گفت با انگیزه زیاد این کار را انجام نمی دهند! با این حال، با یک نظرسنجی پستی، فرد می تواند آن را در اوقات فراغت خود تکمیل کند. آنها می توانند مقداری از آن را پر کنند، کنار بگذارند و بعداً به آن برگردند. این به نظرسنجی های پستی نرخ پاسخ نسبتا بالایی را می دهد.

7.    نظرسنجی کیوسکی

این نظرسنجی ها روی صفحه کامپیوتر در یک مکان فیزیکی انجام می شود. احتمالاً آنها را در فروشگاه ها، لابی هتل ها، بیمارستان ها و فضاهای اداری دیده اید. این روزها، آنها تقریباً در هر جایی هستند که یک محقق یا بازاریاب بخواهد داده هایی را از مشتریان یا عابران جمع آوری کند. نظرسنجی های کیوسک پس از خرید یا تعامل، بازخورد فوری ارائه می دهند. آنها پاسخ ها را جمع آوری می کنند در حالی که تجربه هنوز در ذهن پاسخ دهنده تازه است. این باعث می شود که قضاوت آنها قابل اعتمادتر باشد.

8.    نظرسنجی های آنلاین

نظرسنجی آنلاین یکی از موثرترین روش های پژوهش است. آنها می توانند توسط هر کسی تقریباً برای هر چیزی استفاده شوند و به راحتی برای یک مخاطب خاص سفارشی می شوند. انواع مختلفی از نظرسنجی های آنلاین وجود دارد. می توانید آنها را مستقیماً برای افراد ایمیل کنید، آنها را در یک وب سایت قرار دهید یا حتی از طریق شبکه های اجتماعی یا پیام رسانها مانند تلگرام و واتساپ به اشتراک بگذارید. اینترنت همچنین دسترسی به مخاطبان بسیار گسترده را بسیار آسان می کند. این روش برای شرکت هایی که خواهان دریافت پاسخ های بین المللی نیز هستند بسیار سودمند بوده است.

9.    نظرسنجی پاپ آپ

نظرسنجی پاپ آپ یک فرم بازخورد است که در یک وب سایت یا برنامه ظاهر می شود. اگرچه پنجره اصلی که یک شخص در حال خواندن روی صفحه نمایش خود است قابل مشاهده است، اما به طور موقت غیرفعال می شود تا زمانی که کاربر با پنجره بازشو تعامل داشته باشد، یا موافقت کند بازخورد ارسال کند یا از آن خارج شود. خود نظرسنجی معمولاً در مورد شرکتی است که کاربر در حال حاضر از سایت یا برنامه آن بازدید می کند. یک نظرسنجی پاپ آپ تلاش می کند تا توجه بازدیدکنندگان وب سایت را به طرق مختلف جلب کند، در وسط صفحه ظاهر شود، از کناری به داخل حرکت کند یا کل صفحه را بپوشاند. در حالی که آنها می توانند آزار دهنده باشند، اما فواید زیادی نیز دارند.

10.    نظرسنجی با استفاده از موبایل

ترافیک موبایل اکنون رایانه های رومیزی را به عنوان پرمصرف ترین دستگاه برای دسترسی به اینترنت پشت سر گذاشته است. لازم نیست یک نظرسنجی کاملاً جدید ایجاد کنید تا به افراد در تلفن یا تب لت دسترسی پیدا کنید. نظرسنجی‌های آنلاین را می توانید به این دستگاهها ارسال کنید و با استفاده از قابلهای ریسپانسیو پرسشنامه آنلاین از اینکه سوالات به شکل صحیحی به دست کاربر می رسد اطمینان حاصل کنید. بنابراین وقتی با استفاده از نسخه دسکتاپ یک نظرسنجی را ایجاد می‌کنید، به طور خودکار سازگار با موبایل می‌شود. نظرسنجی در هر دستگاه یا صفحه نمایش بدون در نظر گرفتن اندازه نمایش داده می شود یا نمایش داده می شود، با عناصر موجود در صفحه که به طور خودکار خود را مرتب می کنند، کوچک می شوند یا در صورت لزوم بزرگ می شوند.