مهمترین مزیت‌های پرسشنامه آنلاین

  • زمان مطالعه: 18دقیقه

از زمانی که دنیای درس و مشق مجازی شده است، دانشجویان با سیستمی به اسم پرسشنامه آنلاین روبرو بوده که برخی با آن موافق و برخی مخالف هستند. فکر می‌کنید دنیای مدرن پرسشنامه آنلاین مزایای بیشتری دارد یا پرسشنامه کاغذی باید باز هم به میدان باز گردد؟

مزیت‌های پرسشنامه آنلاین نسبت به پرسشنامه کاغذی

حذف خطا با پرسشنامه آنلاین

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما اولین و مهمترین مزیت پرسشنامه آنلاین این است که باعث می‌شود میزان دقت شما بیشتر شود. هرچه دقت بیشتر شود، ذهن بازتری در پژوهش خواهید داشت. یعنی نسبت به ورود اطلاعات دقیق‌تر هستید. شاید در وهله اول استفاده از پرسشنامه آنلاین برای شما دشوار باشد اما با کمی تمرین کردن متوجه می شوید که این پرسشنامه‌ها را می‌تواند تا چه حد جلوی خطا را بگیرد. اولین و مهمترین موضوعی که باید بدانید این است که شما پاسخ پرسشنامه آنلاین را طبق شرایطی که پرسشنامه اعلام کرده است وارد می‌کنید. این یعنی اشتباه وارد کردن یک پاسخ با خطا یا ارور روبرو می‌شود. پس اجازه اشتباه وارد کردن پاسخ‌ها را ندارید.
در واقع پاسخ شخص به صورت اتوماتیک وارد پایگاه داده می‌شود. شخص دخالتی در ذخیره‌سازی و تحلیل آن ندارد. این یعنی خطا به حداقل می‌رسد. هرچه میزان خطا در پاسخ‌دهی به سوالات کمتر باشد شرایط بهتری برای محققان ایجاد می‌شود.
مثلاً در پرسشنامه‌های کاغذی بارها دیده شده که شخص پاسخ یک سوال را اشتباهی وارد می‌کند و متوجه نیست. اما در پرسشنامه آنلاین چنین شرایطی وجود ندارد. کل سیستم به صورت اتوماتیک همه جوانب را می‌سنجد. از سوی دیگر همه چیز با چند کلیک ساده رخ می‌دهد و سبب می‌شود تا شخص بتواند دقت بیشتری روی سوالات داشته باشد و به نتیجه برسد.

اشتباهات در پرسشنامه آنلاین کمتر از پرسشنامه کاغذی است.

میزان تمایل دانشجویان به پرسشنامه آنلاین

طبق بررسی‌های صورت گرفته، مشخص شده است که تمایل دانشجویان به پرسشنامه آنلاین به نسبت روش سنتی و چاپی بیشتر است. در واقع فضای اینترنتی همیشه جذابیت بیشتری به نسبت یک تکه کاغذ بی‌روح دارد. جذابیت در یادگیری علم و دانش، موضوع بسیار مهمی محسوب می‌شود. در دنیای سنتی، نیاز است فردی پرسشنامه‌ها را پخش کند. همینطور فرد دیگری بررسی کند که به همه افراد پرسشنامه رسیده است یا خیر. حال فکر کنید که دانشجو یک سوال را اشتباهی پاسخ دهد. او راه جبران ندارد و به طور کلی نیاز به یک برگه سوال دیگر خواهد داشت. مواردی که به آنها اشاره کردیم در پرسشنامه‌آنلاین دیده نمی شود. اگر دانشجو به یک سوال اشتباه جواب دهد می‌تواند گزینه مورد نظر خود را تغییر دهد و در دیتابیس ذخیره‌سازی نماید. این موضوع سبب شده تا میزان تمایل دانشجویان نسبت به پرسشنامه‌ آنلاین بیشتر از برگه‌های کاغذی سنتی باشد.
در واقع پرسشنامه آنلاین یک روش پیشرفته پرسشگری است و توسط گوشی هوشمند و تبلت به سادگی صورت می‌گیرد. دیگر نیاز نیست که برگه سوال به دست شخص داده شود. پرسشنامه آنلاین به صورت اتوماتیک روی پنل شخص در تبلت او قرار می گیرد. او دسترسی آسان به سوالات دارد. همینطور می تواند به سادگی پاسخ های مورد نظر را وارد کند. این شیوه به طور کلی سبب می شود تا شخص تمایل بیشتری به پاسخگویی داشته باشد. هرچه جذابیت نوع پرسشگری بیشتر باشد، تمایل دانشجویان بیشتر و بیشتر می شود. این موضوع می‌تواند بسیار پر اهمیت باشد و مزایای مخصوص به خود را داشته باشد.

تمایل به پرسشنامه آنلاین

چرا دانشجویان پرسشنامه آنلاین را بیشتر از روش های سنتی و کاغذی دوست دارند؟

روز امتحان روز استرس آوری است. حال فرض کنید که شخص پرسشگر سوالات را به صورت کاغذی در اختیار شما قرار داده و بالای سر شما ایستاده تا آن را تکمیل کنید! استرس این روش بسیار زیاد است و دانشجویان علاقه‌ای به روش‌های سنتی ندارند. پرسشنامه آنلاین روی تبلت یا کامپیوتر شخص قرار می‌گیرد و سبب می‌شود که بتواند که به سادگی به سوالات پاسخ دهد و دیگر فردی مزاحم او نیست و او را رصد نمی‌کند. این روش سبب می‌شود تا دانشجو به صورت کامل، حواس خود را روی سوالات بگذارد. از یاد نبرید که پاسخ‌دهنده همیشه دوست دارد که در وضعیت مطلوبی باشد تا بتواند پاسخ سوالات را درست و صحیح بدهد. یک نکته مهم دیگر این است که به طور کلی بررسی‌ها نشان داده است که دانشجویان در پاسخ به سوالات پرسشنامه آنلاین صداقت بیشتری به نسبت پرسشنامه کاغذی دارند.
وقتی بار روانی کمتری روی ذهن دانشجو باشد در نهایت پاسخ به سوالات برای او آسانتر می‌شود و با اطمینان بیشتری پاسخ می‌دهد. دنیای پاسخنامه کاغذی، دنیای پر از اجبار است. اما در پرسشنامه آنلاین پاسخ دهندگان به اختیار خودشان به سوالات پاسخ می‌دهند.
در واقع شخص درگیر تعارف و خجالت نیست و سعی می‌کند درست ترین پاسخ را برای پرسشنامه آنلاین در نظر بگیرد. برای مشاهده اطلاعات کامل در مورد جدیدترین قابلیتهای نظرسنجی آنلاین اینجا کلیک کنید.

حذف بعد جغرافیایی!

بله درست متوجه شدید! پرسشنامه کاغذی در نهایت برای دانشجویان یک کلاس یا چند کلاس در نظر گرفته می‌شود اما برای پرسشنامه آنلاین چیزی به عنوان بعد جغرافیایی معنا ندارد. اینطور که مشخص است به طور کلی این پرسشنامه‌ها از نظر سبک اجرایی بسیار خاص و درجه یک هستند و در نهایت می‌توانند عدالت را در بین دانشجویان در سطح ایران و حتی جهان ایجاد کنند. وقتی موضوع دامنه جغرافیایی در پرسشنامه آنلاین بررسی شود مشخص می‌شود که این روش چقدر به نفع همه افراد است. در واقع دیگر نیازی به تغییرات سوالات نیست و همه دانشجویان از یک نگاه سنجیده می شوند. در دنیای امروزه اجرای عدالت کار ساده نیست اما پرسشنامه آنلاین بخش کوچکی از آن را پوشش داده است.

با ظهور فناوری‌های نوین ارتباطی ارسال پرسشنامه آنلاین به مخاطبان بسیار راحت‌تر از قبل شده است. امروزه پرسشنامه‌های الکترونیکی از طریق ایمیل، پیامک، تلگرام، واتس اپ و... قابل ارسال به مخاطبان هستند.

جمع بندی

شاید برای شما عجیب به نظر برسد اما پرسشنامه آنلاین سبب شده تا دانشجویان علاقه بیشتری به پژوهش داشته باشند و پژوهش خود را به صورت آنلاین مدیریت و اجرا کنند. نکته مهم دیگر این است که پاسخ دهندگان تلاش خود را می‌کنند تا در زمان درست پاسخ سوالات را بدهند و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
در روش آنلاین، پراکندگی جغرافیایی معنایی ندارد و سبب می‌شود که عدالت بین همه دانشجویان برقرار شود و در نهایت نیز نتیجه بهتری ایجاد شود. ایجاد عدالت و حذف بعد جغرافیایی از مهمترین مزایای پرسشنامه آنلاین محسوب می شود.