ده روش ساده برای افزایش تعداد پاسخ ها در پرسشنامه آنلاین

  • زمان مطالعه: ۵دقیقه

1. مخاطبان واقعی را مورد خطاب قرار دهید: راههای مختلفی برای پیدا کردن مخاطبان پیدا کنید. علاوه بر ایمیل کردن پرسشنامه به دوستانتان (که ایمیل آنها در لیست ایمیلهای شما ذخیره شده است) می‌توانید پرسشنامه خود را به گروههای خبری و گروههای وب ارسال کنید. شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس بوک، گوگل پلاس، توییتر و... نیز می‌تواند تعداد پاسخ دهندگان را به صورت صعودی بالا ببرد. اگر پرسشنامه خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنید بهتر است از دوستان خود بخواهید بعد از پر کردن پرسشنامه لینک آن را به اشتراک بگذارند تا به نتایج بیشتری دست پیدا کنید.

2. دعوتنامه ارسالی به مخاطبان را شخصی کنید: ایمیلهایی که با نام به اشخاص ارسال می‌شوند تاثیر بیشتری بر مخاطب دارند. بنابراین به جای استفاده از واژه‌هایی مانند پاسخگوی محترم می‌توانید از اسم شخص استفاده کنید. (به نظر می‌رسد این روش در مورد گروههای خبری و شبکه‌های اجتماعی خیلی عملی نباشد)

3. متن دعوتنامه کوتاه باشد. سعی کنید تا جایی که برایتان مقدور است متن دعوت به پرکردن پرسشنامه را کوتاه در نظر بگیرید. سعی کنید موارد زیر حتما در نامه‌تان گنجانده شود:

الف) خود را معرفی کنید و هدف از مطالعه‌تان را در چند واژه بیان کنید

ب) مزایای این پژوهش برای شما و سایر افراد چه می‌باشد؟

ج) مدت زمان لازم برای پر کردن پرسشنامه را اعلام کنید: اگر پرسشنامه شما کوتاه است در متن نامه روی این موضوع تاکید کنید. در غیر اینصورت سعی کنید صادقانه به مخاطب خود اعلام کنید که چه مدت زمانی برای پر کردن پرسشنامه نیاز است.

4. صفحه اول پرسشنامه‌تان را ساده طراحی کنید. اجازه دهید مخاطبان پاسخ دادن را شروع کنند. زمانی که کاربران تصمیم به پر کردن پرسشنامه بگیرند، شروع به این امر خواهند کرد. مطالعات نشان داده است معمولا کاربران علاقه‌ای به خواندن دستورالعمل‌های طولانی ندارند.

5. در حفظ حریم شخصی کاربران صادقانه عمل کنید. صفحه اول پرسشنامه جایی است که اطلاعاتی در مورد چگونگی حفظ و نگهداری پاسخها داده می‌شود. کاربران زمانی به ابراز عقیده در اینترنت می‌پردازند که بدانند پاسخهای آنها به چه شکلی نگهداری و استفاده می‌شود.

6. ایمیل یادآوری ارسال کنید: برخی افراد بلافاصله بعد از دریافت ایمیل اقدام به پر کردن پرسشنامه شما می‌کنند. اما برای برخی دیگر بهتر است ایمیل یادآوری ارسال کنید. به این نکته توجه کنید که ارسال بیش از دو ایمیل یادآوری می‌تواند برای مخاطب آزار دهنده باشد.

7. سعی کنید مشوق‌هایی برای مخاطبان خود در نظر بگیرید. مانند استفاده از هدایا، قرعه‌کشی و... مطالعات نشان داده است مشوق‌ها نباید به اندازه‌ای باشد که پاسخ ها را به طور غیرطبیعی بیشتر کند. در نظر گرفتن مشوق برای پرسشنامه‌های طولانی بیشتر احساس می‌شود. برای اطلاع بیشتر از نحوه انجام این کار با ما تماس بگیرید.

8. برخی افراد صرفا برای ابراز عقیده پرسشنامه شما را پر می‌کنند. تعداد زیادی از کاربران بدون چشم داشتی اقدام به پر کردن پرسشنامه شما می‌کنند. سعی کنید اگر ابزارهای تشویقی در نظر می‌گیرید به صورت اختیاری باشد. بدین معنی که کاربر علاقه خود را به دریافت جایزه شما ابراز کند. بهتر است گزینه‌ای به پرسشنامه خود اضافه کنید که اگر مایل به شرکت در قرعه‌کشی هستید ایمیل خود را در باکس زیر وارد کنید.

9. از تصاویر و قابلیتهای گرافیکی اینترنت استفاده کنید. هرچند در برخی پرسشنامه‌ها استفاده از تصاویر جلوه خوبی به پرسشنامه شما نمی‌دهد اما در اکثر موارد می‌توانید با استفاده از تصاویر مرتبط، پرسشنامه خود را زیباتر کنید ویا با استفاده از تصاویر اطلاعات تکمیلی در اختیار کاربران خود قرار دهید.

10. کاربران خود را از نتیجه تحقیق مطلع سازید. افرادی که پرسشنامه شما را پر می‌کنند احتمالا کنجکاو خواهند بود که از نتایج تحقیق شما مطلع شوند. می‌توانید آدرس سایتی که نتایج را در آن منتشر خواهید کرد اعلام کنید و یا نتایج را به ایمیل کاربران ارسال کنید.