6 بهترین روش برای نوشتن سوالات نظرسنجی

  • زمان مطالعه: ۸دقیقه

بیشترین سوالی که از ما پرسیده می شود درمورد نحوه طراحی سوالات است. وقتی اهداف پژوهش شما آماده شد زمان آن فرا رسیده که سوالات خود را برای نظرسنجی بنویسید.  قبل از نوشتن صفحاتی پر از سوالات جزئی، برای ساختن سوالات موثر این نکات را رعایت کنید:

1. از زبان ساده و مستقیم استفاده کنید

از به کار بردن کلمات بزرگ، کلمات پیچیده و کلماتی که می توانند چندین معنی داشته باشند خودداری کنید. سوال شما باید کوتاه، ساده و روشن باشد.

2. خاص باشید

برخی از مفاهیم ممکن است برای افراد مختلف معنای مختلفی داشته باشند. سعی کنید در هنگام طرح سال تا حد امکان خاص باشید. به عنوان مثال ، به جای پرسیدن "آیا شما به طور منظم ورزش می کنید؟" می توانید بپرسید "به طور متوسط چند روز در هفته ورزش می کنید؟" این به شما پاسخ دقیق تر و عینی تری می دهد.

3.  ایده های بزرگ را به چند سوال تقسیم کنید

روش دیگر برای مقابله با مفاهیم گسترده ای که برای افراد مختلف دارای معانی مختلف هستند، تقسیم آنها به چند سوال ملموس تر است.
"رضایت مشتری" موضوعی رایج است که مشاغل می خواهند آن را کشف کنند، و این یک سوال بزرگ همراه با ایده های کوچکتر است. به جای پرسیدن "چقدر از این محصول راضی هستید؟" ، در عوض می توانید از مردم بخواهید که نظر خود را در مورد سه جمله جداگانه (از آنها بخواهید در مقیاس "کاملاً مخالفم" تا "کاملاً موافق" وزن دهی کنند) نظر دهند:
من از استفاده از این محصول لذت می برم
این محصول نیازهای من را برآورده می کند.
من دوباره از این شرکت خرید می کنم.

6 بهترین روش برای نوشتن سوالات نظرسنجی

اظهارات فردی بینش در مورد بخشهای مختلف کسب و کار شما را فراهم می کند و میانگین امتیازات میزان رضایت عمومی را به شما می دهد که می توانید با گذشت زمان آن را ردیابی کنید و سعی در بهبود آن داشته باشید. این سه سوال با هم یک پاسخ دقیق و عملی به شما در مورد رضایت مشتری می دهند

4. از سوالات پیشرو پرهیز کنید

گاهی اوقات، نظرات محققان می تواند به سوالات نظرسنجی نفوذ کند، پاسخ دهندگان را به طرز ماهرانه ای ترغیب می کند که به روشی خاص پاسخ دهند و نتایج نظرسنجی را به خطر بیندازد. به عنوان مثال، پرسیدن آیا فکر می کنید این مدرسه باید بودجه سالن ورزشی را برای پرداخت هزینه نگهبانان متقابل کاهش دهد؟ به احتمال زیاد پاسخی متفاوت از سوال آیا این مدرسه برای محافظت از کودکان ما باید از محافظین استفاده کند؟ حتی اگر هر دو سوال با یک موضوع مرتبط باشند. برای جلوگیری از سوالات مهم، از یکی از دوستان یا همکاران خود بخواهید که نظرسنجی شما را برای هرگونه سوالی که به نظر می رسد پاسخ درست یا غلط دارند ، بررسی کند. اگر دوست شما می تواند حدس بزند که به دنبال چه پاسخی هستید ، سوال را دوباره بنویسید. پاسخ حتی ممکن است در تقسیم سوال به چند سوال باشد.

5.  در هر سوال یک چیز بپرسید

هر یک از سوالات نظرسنجی شما باید یک چیز بپرسد ، و فقط یک چیز. به نظر می رسد به اندازه کافی ساده است ، اما بسیاری از نویسندگان نظرسنجی در دام سوال " دوگانه " قرار می گیرند. به عنوان مثال ، "آیا شما روزانه میوه و سبزیجات می خورید؟" در واقع می تواند یک سوال سخت برای پاسخ دادن باشد. اگر کسی فقط میوه یا سبزیجات بخورد ، چه می شود؟ روش روشنی برای پاسخ دادن به این سوال وجود ندارد. گزینه بهتر تقسیم سوال به دو سوال جداگانه است. می توانید با جستجوی کلماتی مانند "و" یا "یا" در سوالات خود ، سوالات خود را برای سوالات دوگانه بررسی کنید.

6. از سوالات فاصله ای (مقیاسی) بیشتر استفاده کنید

یک روش ساده برای بررسی نظرسنجی از خوب به عالی، تغییر دادن بله / خیر و سوالات چند گزینه ای به سوالات فاصله ای است. گویه ای ارائه دهید و از افراد بخواهید که در مقیاس 1-5 یا 1-7 به آن پاسخ دهند، مانند "کاملاً مخالفم ، مخالفم ، نه موافقم و نه مخالف، موافق نیستم یا کاملاً موافق نیستم". شما بلافاصله سطح تجزیه و تحلیل خود را در مورد نتایج خود ارتقا می دهید.
محققان از مقیاس های 1-5 یا 1-7 استفاده می کنند، زیرا آنها عملکرد خوبی در دریافت پاسخ ها دارند، بدون اینکه باعث بار اطلاعاتی اضافه برای پاسخ دهنده شود. ممکن است به نظر برسد که استفاده از مقیاس 1 تا 100 به شما کمک می کند پاسخ های کاملاً مفصلی بگیرید ، اما در واقع باعث می شود پاسخ دهندگان به 0 ، 50 یا 100 پاسخ دهند (دریافت پاسخ هایی با دامنه پراکنده). استفاده از مقیاس 1-5 یا 1-7 به شما کمک می کند پاسخ هایی دقیق از پاسخ دهندگان دریافت کنید.
سپس ، به جای اینکه به هر سوال جداگانه نگاه کنید ، مانند اکثر مردم، می توانید با بررسی چگونگی ارتباط سوالات با یکدیگر، لایه دیگری از تجزیه و تحلیل را اضافه کنید. وقتی سوالاتی را به صورت فاصله ای می پرسید، دری را برای بررسی همبستگی باز می کنید، که به شما امکان می دهد بگویید "افرادی که بیشتر به الف فکر می کنند کمتربه ب فکر می کنند" اگر علاقه مد به تحلیل آماری هستید، می توانید یک رگرسیون خطی اجرا کنید و بگویید "عوامل الف و ب بیشترین تأثیر را روی ج دارم". به عبارت ساده تر، می توانید میانگین بگیرید و جملاتی را بیان کنید مانند "کارمندان جوان ، به طور متوسط بیشتر از کارمندان ارشد ورزش می کنند."