بهترین زمان برای ارسال پرسشنامه چه زمانی است؟

  • زمان مطالعه: ۸دقیقه

موفقیت پروژه تحقیقاتی شما تا حدود زیادی به این بستگی دارد که تعداد پاسخهای کافی و صحیح از پاسخ دهندگان دریافت کنید. ارسال پرسشنامه در زمانی که تعداد زیادی آن را مشاهده کنند ولی پاسخ ندهند مانند پختن غذای خیلی خوشمزه‌ای است که شخص گرسنه‌ای وجود ندارد تا غذا را امتحان کند.

پس بهترین زمان ارسال پرسشنامه برای دریافت بیشترین پاسخ چه زمانی است؟

سروی مانکی به عنوان یکی از بزرگترین سایتهای ایجاد پرسشنامه و نظرسنجی بصورت آنلاین در دنیا، مطالعه‌ای را در مورد تحقیقاتی که از طریق این سایت انجام گرفته را شکل داده تا بهترین زمان دریافت پاسخ را کشف کند. طبیعتا وقتی شما می‌خواهید پرسشنامه‌ای را به کاربران خود ارسال کنید مایلید کاربران شما با تمرکز به پرسشنامه شما پاسخ دهند بنابراین آخر هفته نمی‌تواند زمان مناسبی باشد. مطالعات سروی مانکی نیز نشان می‌دهد میزان مشارکت در پاسخگویی در طول هفته بصورت معنی داری بیشتر از آخر هفته می‌باشد اما یک موضوع مهم دیگری نیز وجود دارد:

پاسخ دهندگانی که در غیر از ساعت کاری (عصرها و روزهای تعطیل)  به پرسشنامه‌ها پاسخ می‌دهند تمایل بیشتری دارند تا به جای استفاده از کامپیوتر از تلفن همراه خود برای پاسخدهی استفاده کنند. بنابراین در صورتیکه شما بخواهید در این ساعات پرسشنامه ای را به کاربران خود ارسال کنید باید در نظر داشته باشید که به احتمال زیاد پاسخویی ایشان از طریق تلفن همراه خواهد بود بنابراین پاسخگویی به سوالاتی که الزام به تایپ کردن دارند می‌تواند دشوار باشد. در مورد پرسشنامه‌هایی که سوالات باز زیادی دارند این امر می‌تواند مشکلاتی را برای کاربران بوجود بیاورد و آنها را از پاسخگویی به سوالات منصرف کند.

احتمالا برای شما عجیب نیست که بدانید میزان پاسخگویی به پرسشنامه‌ها در ساعت ۳ ظهر روز جمعه کمترین میزان را دارد. در روز شنبه از حدود ساعت ۷ صبح پاسخدهی به پرسشنامه‌ها آغاز می‌شود و در حدود ساعت ۱۰ صبح به اوج خود می‌رسد. در ساعت ناهار میزان پاسخدهی مجددا کاهش می‌یابد و بعد از آن از ساعت ۲ به بعد تا پایان ساعت کاری به مقدار قابل قبولی افزایش می‌یابد. این الگو برای روزهای یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه نیز کمابیش به همین ترتیب است بنابراین به نظر‌ می‌رسد بهترین زمان برای ارسال پرسشنامه به کاربران ساعات اولیه روزهای غیرتعطیل باشد.

یک استثنا برای این مورد وجود دارد و آن پرسشنامه‌ها و نظرسنجی‌هایی است که بعد از یک رویداد به کاربران ارسال می‌شود. مثلا زمانی که شما بخواهید در مورد نتایج یک رویداد نظرسنجی کنید ویا بعد از یک کنفرانس یا سمینار پرسشنامه‌های را بین مشارکت کنندگان پخش کنید. بدیهی است برای این مورد نیازی نیست منتظر ساعات اولیه روز و یا روزهای آغازین هفته باشید و از زمان اتمام رویداد حداکثر تا دو روز دیگر (تا زمانی که فکر آن رویداد هنوز در ذهن کاربران است) باید این کار را به سرانجام برسانید. بعد از این زمان کاربران ممکن است جزئیات رویداد را فراموش کنند و پاسخگویی به سوالات دشوار باشد.