ضرورت تهیه دستورالعمل برای پرسشنامه

  • زمان مطالعه: ۱۲دقیقه

با وجود اینکه امروزه اکثر افراد جامعه با روش پاسخگویی به پرسشنامه‌های الکترونیکی آشنایی دارند اما بعضی اوقات غفلت از این موضوع باعث می‌شود نتایج به دست آمده منطبق با نیاز پژوهشگر نباشد. ارائه توضیحات در نامه درخواست پر کردن پرسشنامه (که به همراه لینک پرسشنامه به کاربران ارسال می‌شود) و همچنین در داخل متن پرسشنامه می‌تواند از پیچیدگی پرسشنامه شما بکاهد و کاربران را از سردرگمی نجات دهد. در نامه همراه پرسشنامه هدف از گردآوري داده ها به وسيله پرسشنامه و ضرورت همكاري پاسخ دهنده در عرضه داده هاي مورد نياز بيان مي‌شود؛ اما در دستورالعمل محقق سعي مي‌كند پاسخ‌دهنده را با چگونگي پاسخ دادن به سوال‌هاي پرسشنامه آشنا كند. ارائه رهنمودهایی در مورد نحوه تکمیل پرسش‌ها در هر بخش به پاسخ دهندگان کمک می کند تا بدون دشواری به پرسش‌ها پاسخ دهند.

اگر پاسخ به تمام سوالات پرسشنامه ضروری است حتما باید در ابتدای پرسشنامه به این نکته تاکید شود. همچنین بهتر است زمان تقریبی پاسخگویی به پرسشنامه به کاربر اعلام شود تا بتواند برنامه‌ریزی صحیحی برای وقت خود داشته باشد. گاهي نياز است در مورد تک تک سوالات توضيحات جداگانه‌اي به کاربر داده شود که اين توضيحات عموما به منظور تسهيل پاسخگويي است. در پرسشنامه آنلاین این امکان وجود دارد که در مورد هر سوال توضیحات آن را ارائه نمایید. در قسمت طراحی پرسشنامه در کادر "راهنمای پاسخ‌گویی" می‌توانید این قابلیت را مشاهده و استفاده کنید. این توضیحات می‌تواند در قسمت بالايي گزينه‌ها و يا پايين آنها منتقل شود که از قسمت تنظیمات پرسشنامه می‌توانید آن را تنظیم نمایید.

برای نوشتن راهنما این موارد مفید است:

1. زبان راهنما را تا حد ممکن ساده و واضح نگه دارید: راهنما را طوری تهیه کنید که گویی یک دانش آموز راهنمایی هدایت شده است. علاوه بر این، اگر مخاطبان خود را به خوبی می شناسید، در سطح آنها بنویسید.

2. راهنمای خود را کوتاه نگه دارید: راهنمای طولانی کاربران را خسته می کند و میزان خروجی نظرسنجی خود را افزایش می دهد. از توضیحات کوتاه و واضح استفاده کنید ، نه بیشتر نه کمتر.

3. کاربر را گیج نکنید: یک سوال فقط باید به یک ایده پاسخ دهد. برای یک سوال فقط در حد همان یک پاسخ توضیح بنویسید.

4. عدم سوگیری در راهنما: یک کلید مهم در به دست آوردن پاسخ های بی طرفانه اجتناب از سوگیری در راهنمایی است که ممکن است بر پاسخ های ارائه شده آنها تأثیر بگذارد. اجتناب از سوگیری به حذف پاسخ‌های باطله در داده‌های جمع آوری شده، کمک می‌کند.