روش دلفی چیست و چگونه در یک پرسشنامه از آن استفاده کنید؟

نیاز به نظر تخصصی کارشناسان دارید؟ مشکل نظرات کارشناسان این است که اگر از آن راضی نیستید، نظر دوم را می خواهید. و سپس شاید سومی یا چهارمی. روش تحقیق دلفی، اساساً با ترکیب نظرات کارشناسان و کوچک کردن آنها در یک پاسخ نهایی، راه حلی برای آن ارائه می دهد. البته پیچیده تر از این حرف هاست. در این مطلب به روش دلفی و نحوه کار آن می پردازد.

مزایا و معایب روش دلفی

روش دلفی چیست؟

روش دلفی تعدادی از نظرات و بینش های افراد متخصص را در مورد یک موضوع یا موضوع خاص جمع آوری می کند. هدف آن دستیابی به اجماع نظر در میان این گروه است که معمولاً با انجام یک سری بررسی‌ها انجام می‌شود. در پایان سلسله نظرسنجی های دلفی، امید این است که به یک اجماع عمومی دست یابیم. روش دلفی مخصوصاً هنگام برخورد با مسائل پیچیده یا نامطمئن که ممکن است یک پاسخ «درست» وجود نداشته باشد، مفید است، اما با بهره‌گیری از خرد جمعی متخصصان، ممکن است «همگرایی نظرات» وجود داشته باشد.

تاریخچه روش دلفی

روش دلفی در دهه 1950 به عنوان روشی برای جمع آوری نظرات افراد متخصص به منظور رسیدگی به مشکلات پیچیده یا نامطمئن توسعه یافت. نام دلفی از اوراکل باستانی دلفی گرفته شده است، زنی که در معبد یونانی در نزدیکی آتن زندگی می کرد و به ارائه مشاوره معروف بود. در اینجا برخی از رویدادهای کلیدی در توسعه آن وجود دارد.

دهه 1950: شرکت رند، یک اندیشکده غیرانتفاعی در ایالات متحده، روش تحقیق دلفی را به عنوان روشی سیستماتیک برای جمع‌آوری و ترکیب نظرات کارشناسان برای مسائل نظامی و سیاسی ایجاد کرد.
دهه 1960: روش دلفی بیشتر به رسمیت شناخته شد زیرا محققان مهم آن زمان از آن برای پیش بینی فناوری استفاده می کردند.
دهه‌های 1970-1990: روش دلفی در رشته‌های بیشتری مانند برنامه‌ریزی آموزشی، پیش‌بینی اقتصادی و تصمیم‌گیری مراقبت‌های بهداشتی گسترش می‌یابد.
دهه 2000 تا کنون: این روش همچنان به تکامل خود ادامه می دهد و ابزارهای آنلاین و دیجیتالی در این فرآیند ادغام می شوند. این کار جذب کارشناسان از سراسر جهان را آسان تر می کند.

امروزه روش دلفی به طور گسترده ای به عنوان روشی عالی برای رسیدگی به مشکلات پیچیده و نامطمئن با آوردن گروه های متنوعی از کارشناسان برای کمک به تصمیم گیری شناخته شده است.

روش دلفی می‌تواند در آموزش و پزشکی و تحقیقات بازار و... مورد استفاده قرار گیرد.

5 روش استفاده از روش دلفی در انجام تحقیقات

در روش تحقیق دلفی پنج مرحله اصلی وجود دارد که به شرح زیر است:

1. انتخاب شرکت کننده: گروهی از متخصصان در یک حوزه موضوعی خاص برای مطالعه انتخاب می شوند. آنها ممکن است در هر نقطه از جهان واقع شوند و اغلب یکدیگر را نمی شناسند.
2. نظرسنجی‌های دوره‌ای شروع می‌شود: در مرحله بعد، چندین دور نظرسنجی یا پرسشنامه با هر متخصص انجام می شود تا نظرات، پیش بینی ها و منطق آنها جمع آوری شود. سؤالات ممکن است ماهیت کیفی و کمی داشته باشند و انواع سؤالات می توانند باز یا ساختاری باشند.
3. جمع‌آوری پاسخ‌ها و بازخوردها: پس از هر دور نظرسنجی، پاسخ ها تجزیه و تحلیل، خلاصه شده و به صورت ناشناس ذخیره می شوند. سپس نتایج جمع آوری شده با شرکت کنندگان در دور بعدی به اشتراک گذاشته می شود. شرکت کنندگان تشویق می شوند نظرات یا پاسخ های خود را بر اساس بینش جمعی از گروه تجدید نظر کنند.
4. نظرسنجی دوره‌ای ادامه پیدا می‌کند: نظرسنجی‌ها یا پرسش‌نامه‌های دوره‌ای مجدداً بین کارشناسان توزیع می‌شوند، اغلب چندین دور، تا زمانی که به یک اجماع عمومی یا هم‌گرایی نظرات، یا تا رسیدن به یک نقطه توقف از پیش تعیین‌شده، برسد.
5. تجزیه و تحلیل نظرات گردآوری شده: با تکمیل دورهای نظرسنجی، محققان دامنه نظرات را محدود می کنند و زمینه های موافق یا مخالف را در بین کارشناسان شناسایی می کنند. هدف دستیابی به دیدگاهی دقیق تر و آگاهانه تر در مورد موضوع تحقیق است.

مزایا و معایب روش دلفی

مانند همه انواع نظرسنجی ها، روش دلفی نیز مزایا و معایبی دارد. در اینجا به هر یک نگاهی می اندازیم.
مزایای روش دلفی
اجماع کارشناسان: 
روش دلفی با ترکیب تخصص جمعی گروه متنوعی از کارشناسان، به کاهش تعصبات فردی کمک می کند و دید جامع تری از موضوع ارائه می دهد.
ناشناس بودن: شرکت‌کنندگان می‌توانند ناشناس باقی بمانند که این امر احتمال درگیری یا تسلط چند نفر از اعضای رک و راست گروه را کاهش می‌دهد.
انعطاف پذیری: روش دلفی در زمینه‌ها و رشته‌های مختلف کار می‌کند و آن را با طیف وسیعی از زمینه‌های پژوهشی سازگار می‌سازد.
فرآیند ساخت یافته: از طریق نظرسنجی‌های دوره‌ای، فرآیند دلفی امکان پالایش و شفاف‌سازی نظرات را در طول زمان فراهم می‌کند که منجر به افزایش دقت و قابلیت اطمینان می‌شود.
تفسیر عینی: تصمیمات مبتنی بر نظرات کارشناسان کارآمد هستند.

معایب روش دلفی
منابع زیاد و حجیم.
روش دلفی می تواند زمان بر باشد و تقریباً همیشه شامل چندین دور نظرسنجی و تجزیه و تحلیل داده ها است.
در دسترس بودن متخصص. گاهی اوقات ایجاد یک گروه از کارشناسان واجد شرایط که مایل به مشارکت هستند می تواند یک چالش باشد.
هزینه‌بر بودن. نگه داشتن کارشناسان برای دورهای متعدد نظرسنجی که باید با آنها درگیر شوند، اغلب گران و هزینه‌بر است.
تفسیر ذهنی. فرآیند دستیابی به اجماع ممکن است شامل قضاوت ذهنی محقق در تعیین زمان توقف دورهای نظرسنجی و در نظر گرفتن توافق به دست آمده باشد.

روش دلفی در مقابل سایر روش های تحقیق

پس چگونه روش دلفی در مقابل انواع دیگر روش های نظرسنجی قرار می گیرد؟ مردم اغلب آن را با گروه های متمرکز و مصاحبه مقایسه می کنند. در حالی که این روش ها بینش های کیفی را ارائه می دهند، روش دلفی امکان تجمیع و کمی کردن نظرات کارشناسان را فراهم می کند و آن را برای دستیابی به اجماع مناسب تر می کند. علاوه بر این، گروه های متمرکز عموماً همه شرکت کنندگان را در یک اتاق یا در یک تماس جمع می کنند. این می‌تواند منجر به سبقت گرفتن شخصیت‌های مسلط از مکالمه و عقب‌نشینی دیگران شود که احتمالاً نتایج را تغییر می‌دهد.
نظرسنجی های سنتی، چه از طریق پست یا آنلاین انجام شوند، معمولاً تنها یک دور جمع آوری داده ها را ارائه می دهند. روش دلفی، که از جمع‌آوری داده مبتنی بر دور‌ه‌ها استفاده می کند، امکان اصلاح و بازنگری نظرات را در بررسی های متعدد فراهم می کند. این به رسیدن به اجماع کمک می کند.

کاربرد روش دلفی

روش دلفی به روش های مختلف به محققان کمک می کند!

1. تصمیم‌گیری: روش دلفی می تواند روندها یا نتایج آینده را پیش بینی کند. کارشناسان نظرات خود را در مورد سناریوهای مختلف ارائه می دهند و از طریق دورهای تکراری بازخورد و بحث، به اجماع برسند. این به سازمان ها و سایرین کمک می کند تا تصمیمات آگاهانه تری بگیرند.

2. تکنولوژی: با استفاده از روش دلفی، کارشناسان می توانند بینشی در مورد تأثیر بالقوه فناوری ها و نوآوری های در حال ظهور ارائه دهند. این به سازمان ها اجازه می دهد تا برای آینده بهتر برنامه ریزی و تطبیق دهند.

3. ارزیابی ریسک: روش دلفی می تواند به شناسایی و ارزیابی ریسک های بالقوه یک پروژه، سیاست یا تصمیم کمک کند. کارشناسان بینش خود را در مورد خطرات مختلف و پیامدهای بالقوه آنها ارائه می دهند و به سازمان ها کمک می کنند تا استراتژی های مدیریت ریسک را توسعه دهند.

4. توسعه سیاست: دلفی در تدوین و ارزیابی خط مشی کمک می کند. کارشناسان حوزه های مربوطه در مورد سیاست ها، مقررات یا ابتکارات پیشنهادی اطلاعات ارائه می کنند. این کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که سیاست های هوشمند از طیف گسترده ای از دیدگاه ها کنار هم قرار گرفته اند.

5. تحقیقات بازار: روش دلفی در تلاش‌های تحقیقات بازار، نظرات متخصص را در مورد ترجیحات مصرف‌کننده، روند بازار و نیازهای نوظهور جمع‌آوری می‌کند. سازمان ها با مشورت با اساتید بازاریابی، می توانند نیازها و خواسته های مشتریان خود را بهتر درک کنند و استراتژی خود را تنظیم کنند. دلفی همچنین می تواند در توسعه محصولات جدیدی که مصرف کنندگان به دنبال آن هستند کمک کند.

6. مراقبت بهداشتی: دلفی در مراقبت های بهداشتی کاربرد دارد که در آن نظر متخصص می تواند به نجات جان افراد کمک کند. نظرسنجی ها ممکن است از متخصصان پزشکی در مورد تشخیص های پزشکی، درمان و ابتکارات بهداشت عمومی سوال کنند.

7. خلاقیت در تولید محصول: هنگام توسعه محصولات یا فناوری جدید، روش دلفی به جمع‌آوری بینش متخصصان در مورد ویژگی‌های بالقوه، ملاحظات طراحی و قابلیت بازار کمک می‌کند. این کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که محصولات با نیازهای مشتری و روند صنعت هماهنگ هستند.

8. آموزش: دلفی می تواند در طراحی یا به روز رسانی برنامه های درسی آموزشی در هر مقطعی کمک کند. کارشناسان نظرات خود را در مورد موضوع، اهداف یادگیری و روش های تدریس با هدف ارائه برنامه های آموزشی جامع و مؤثر به دانش آموزان ارائه می دهند.

9. نظرسنجی عمومی: پس از نظرسنجی از مردم از طریق نظرسنجی های سنتی یا نظرسنجی های آنلاین، محققان نتایج را تجزیه و تحلیل می کنند و به نگرش ها، رفتارهای اجتماعی و موارد دیگر نگاه می کنند. سپس، آنها راه‌هایی را پیشنهاد می‌کنند که سازمان‌ها و مقامات می‌توانند با مردم ارتباط بهتری برقرار کنند.

10. برنامه‌ریزی زیست‌محیطی: دلفی برای برنامه ریزی زیست محیطی و ابتکارات پایداری عالی است. کارشناسان بینش خود را در مورد مسائل زیست محیطی، راه حل های بالقوه و استراتژی های توسعه پایدار ارائه می دهند.

نتیجه‌گیری:

هنگامی که به دنبال نظرات متخصص هستید و می خواهید نظرات به طور کلی قابل اتکا باشند، روش دلفی بهترین ابزار برای کار است. کارشناسان شما می توانند هر چند بار که لازم است در نظرسنجی های آنلاین ما مشارکت کنند تا به همگرایی نظرات برسند. نظرسنجی‌ها می‌توانند به همان اندازه که می‌خواهید سرگرم‌کننده یا حرفه‌ای باشند، ناشناس یا ناشناس، و بسیار امن هستند و از اطلاعات غالباً محرمانه درگیر در مطالعه دلفی محافظت می‌کنند.