از چه کسانی باید بپرسید؟

  • زمان مطالعه: ۵دقیقه

ممکن است بررسی افرادی که می توانند یک پاسخ مفید به پرسشنامه شما بدهند عملی نباشد. در چنین مواردی، نیاز خواهید داشت که یک نمونه از جمعیت خود را برای بررسی انتخاب کنید.

جمعیت: همه اعضای گروهی که شما به آن علاقه مندید.

نمونه: زیر مجموعه ای از جمعیت انتخاب شده برای دریافت پرسشنامه.

مخاطبان: زیر مجموعه ای از نمونه که پرسشنامه را کامل کرده و بر می گردانند.

در هنگام انتخاب نمونه مطمئن شوید که آن نماینده جمعیتی است که مورد مطالعه قرار داده اید. برای مثال آیا همه سن ها، گروه های اجتماعی- اقتصادی، جنسیتها و غیره را پوشش می دهد.

تفاوت بین جمعیت و نمونه چیست؟

در بخش روش شناسی پایان نامه شما باید اطلاعاتی در مورد جمعیت و نمونه مطالعه خود ارائه دهید. این بخش ها یک مانع مشترک برای بسیاری از دانشجویان و محققان هستند، زیرا برخی از دانشجویان اغلب نمی توانند به درستی بین این دو تمایز قائل شوند. بنابراین ، تفاوت بین جمعیت و نمونه دقیقاً چیست؟

نمونه

اول ، نمونه شما گروهی از افراد است که در مطالعه شما شرکت کرده اند. اینها افرادی هستند که با آنها مصاحبه می کنید (به عنوان مثال در یک مطالعه کیفی) یا در واقع نظرسنجی یا پرسشنامه شما را تکمیل می کنند (به عنوان مثال در یک مطالعه کمی). افرادی که می توانستند در مطالعه شما شرکت کنند اما در واقع شرکت نکرده اند، بخشی از نمونه شما محسوب نمی شوند. به عنوان مثال، بگویید که دعوت نامه های تحصیلی را برای 200 نفر از افراد دارای لیست برای ایمیل ارسال کرده اید و 100 نفر از آنها در مطالعه شما شرکت می کنند (به عنوان مثال ، نظرسنجی یا آزمایش خود را تکمیل کنید). نمونه شما 100 فردی است که در مطالعه شما شرکت کرده اند. 100 نفری که دعوت نامه دریافت کردند اما شرکت نکردند، بخشی از نمونه شما محسوب نمی شوند. بلکه بخشی از چیزی هستند که اغلب به عنوان نمونه نمونه گیری نامیده می شوند. چارچوب نمونه گیری شما گروهی از افراد است که احتمالاً در مطالعه شما حضور داشته اند ، که در مثال بالا 200 نفر در فهرست پست الکترونیکی هستند.

جمعیت

از سوی دیگر، جمعیت شما گروه وسیع تری از افرادی است که قصد دارید نتایج مطالعه خود را برای آنها تعمیم دهید. نمونه شما همیشه زیرمجموعه ای از جمعیت شما خواهد بود. جمعیت دقیق شما بستگی به محدوده مطالعه شما دارد. به عنوان مثال ، بگویید سوال تحقیق شما این است که آیا بین هوش هیجانی و رضایت شغلی در پرستاران ارتباطی وجود دارد یا خیر. در این صورت، جمعیت شما ممکن است پرستاران در کل کشور باشند. با این حال ، اگر دامنه مطالعه شما محدودتر باشد (به عنوان مثال ، اگر مطالعه شما به یک مشکل محلی یا تخصص/صنعت خاصی بپردازد) ، جمعیت شما مشخص تر خواهد بود ، مانند "پرستاران در استان اصفهان" یا " پرستاران عملی مجاز در استان فارس ". نکته مهم این است که جمعیت شما فقط باید شامل افرادی باشد که نتایج شما برای آنها اعمال خواهد شد. به عنوان مثال ، اگر دلیل خوبی ندارید که فکر کنید نتایج شما برای همه پرستاران کشور اعمال می شود، جمعیت شما باید مشخص تر باشد. اگر به تعریف جمعیت خود پایبند هستید ، به این فکر کنید که چگونه می توانید در جمله زیر جای خالی را پر کنید: "نتایج مطالعه من در مورد _____ صدق می کند." پاسخ شما به تعیین نحوه تعریف جمعیت شما کمک می کند.

به طور خلاصه:

نمونه شما گروهی از افرادی است که در مطالعه شما شرکت می کنند و جمعیت شما گروه وسیع تری از افرادی است که نتایج شما به آنها اعمال می شود. به عنوان یک قیاس، می توانید نمونه خود را یک آکواریوم و جمعیت خود را یک اقیانوس در نظر بگیرید. نمونه شما بخش کوچکی از اقیانوس وسیع تر است که سعی در درک آن دارید. تشخیص صحیح بین این دو مفهوم به شما کمک می کند تا جزئیات روش شناسی پایان نامه خود را بررسی کنید.