طراحی سوالات جالب در نظرسنجی: وقتی پاسخ دهندگان از شرکت در نظرسنجی خوشحال می شوند!

  • زمان مطالعه: 12دقیقه

سؤالات نظرسنجی سرگرم کننده روشی سودمند برای جمع آوری اطلاعات در مورد موضوعات مختلف است که محققان می توانند از آن برای دستیابی به بسیاری از اهداف استفاده کنند. طراحان با تجربه از انواع مختلف پرسشنامه برای تحقیقات بازار، رضایت کارکنان، نظرسنجی سیاسی یا حتی برای جمع آوری اطلاعات در مورد زندگی روزمره استفاده می کنند.
واقعیت این است که تنها یک نوع نظرسنجی وجود دارد که شرکت‌کنندگان واقعاً از آن لذت می‌برند: نظرسنجی سرگرم‌کننده!

خواه موضوع تحقیق شما جدی باشد یا غیر عادی، آزمون‌های سرگرم‌کننده تضمین می‌کنند که پاسخ‌دهندگان شما با کمال میل در آن شرکت می‌کنند و به طور کامل توجه نشان می‌دهند و به سوالاتی که باید به آنها پاسخ داده شود، پاسخ‌های صادقانه می‌دهند.
اگر می خواهید دریابید که چگونه با استفاده از سؤالات نظرسنجی جالب تحقیق ایجاد کنید، به خواندن ادامه دهید. شما به یک پرسشنامه نویس با تجربه تبدیل خواهید شد که همه منتظر شرکت در پروژه های تحقیقاتی آن هستند.

طراحی سوالات جالب در نظرسنجی

چرا سوالات سرگرم کننده نظرسنجی مهم هستند؟

انجام تحقیقات نظرسنجی راهی عالی برای درک افکار، احساسات و رفتار افراد است. با این حال، جمع آوری دیدگاه ها و نظرات ارزشمند از تحقیقات نیاز به حجم نمونه مناسب دارد. تعداد شرکت کنندگانی که پرسشنامه شما را با موفقیت تکمیل کردند، میزان پاسخ به نظرسنجی است.
هنگام طراحی یک پرسشنامه، مهم است که موضوعات هیجان انگیز یا سؤالات جالب را برای ایجاد تعادل بین موضوعات جدی در نظر بگیرید. سوالات سرگرم کننده همچنین می تواند به عنوان یک یخ شکن مفید باشد و نظرسنجی شما را بلافاصله برای پاسخ دهندگان لذت بخش کند.
اگر مردم از شرکت در تحقیق لذت ببرند، احتمال بیشتری دارد که یک نظرسنجی را تکمیل کنند. بنابراین، گنجاندن سوالات سرگرم کننده در نظرسنجی روشی عالی برای افزایش نرخ پاسخ است.
همچنین، پاسخ دادن به پرسش‌های سرگرم‌کننده اغلب شرکت‌کنندگان را آرام‌تر می‌کند و در نتیجه آنها را تشویق می‌کند تا نظرات و ترجیحات شخصی خود را آشکارتر به اشتراک بگذارند.

چگونه سوالات نظرسنجی سرگرم کننده بنویسیم؟ (با مثال)

نظرسنجی ها ابزار مهمی برای محققین هستند و پرس و جوهای سرگرم کننده در پرسشنامه ها معمولاً به محققین کمک می کند تا اهداف خود را به نحو احسن انجام دهند. به بیان ساده، اگر سؤالات جالب باشند و پاسخ دهندگان را درگیر کنند، احتمال مشارکت افراد بیشتر خواهد بود.
سوالات نظرسنجی سرگرم کننده جالب، مختصر و معمولاً خیلی تهاجمی نیستند. در اینجا چند نمونه از سوالات نظرسنجی جالب آورده شده است:

  • رنگ مورد علاقت چیه؟
  • برنامه تلویزیونی مورد علاقه شما چیست؟
  • آیا شما بیشتر یک آدم گربه ای هستید یا یک آدم سگ؟
  • آیا شما یک  سحرخیز هستید یا فردی که تا نیمه شب بیدار است؟

با این حال، در حالی که شامل پرس و جوهای نظرسنجی غیر متعارف و جذاب مهم است، اطمینان از مرتبط بودن آنها با هدف تحقیق حیاتی است. بنابراین، یکی از موارد ضروری که در طراحی پرسشنامه باید در نظر داشت این است که همه سوالات به یک اندازه مهم نیستند.
این سوالات می توانند باعث موفقیت یا شکست در تحقیق شوند. متأسفانه، برخی از سؤالات سرگرم‌کننده نظرسنجی می‌توانند با منحرف کردن یا سردرگم کردن پاسخ‌دهندگان، به اعتبار تحقیق آسیب بزنند.
بنابراین، هنگام طرح سؤالات نظرسنجی سرگرم‌کننده، اولین قدم این است که اطمینان حاصل شود که سؤال با موضوع تحقیق مرتبط است و در عین حال درک آن نیز آسان است.
اگر هنوز مطمئن نیستید که چگونه از خطاهای نظرسنجی احتمالی ناشی از پرس و جوهای جانبدارانه جلوگیری کنید، در ادامه می توانید نکات مفید بیشتری در مورد نوشتن سوالات نظرسنجی جالب بیاموزیم (با مثال های اضافی).

سوالات نظرسنجی سرگرم کننده برای کارمندان و کارکنان - نمونه هایی از سوالات سرگرم کننده نظرسنجی کارمندان

حقیقت این است که کارمندان اغلب در موقعیت‌های رو در رو به اندازه کافی احساس راحتی نمی‌کنند تا آشکارا نظرات صادقانه خود را در مورد موضوعات مرتبط با محل کار به اشتراک بگذارند. علاوه بر این، ترس از عواقب معمولاً منجر به مشارکت ضعیف در جلسات یا فعالیت‌های متعارف تیم‌سازی می‌شود.
یک رویکرد معمولی تر به کارکنان اجازه می دهد فشار کمتری را احساس کنند. سوالات نظرسنجی در مورد محیط کار نباید خسته کننده باشد، کاری که کارمندان به طور سنتی از آنها انتظار دارند.
فرض کنید هنگام انجام یک نظرسنجی در مورد مشارکت کارکنان، «خارج از چارچوب» فکر می کنید. در آن صورت، شما به راحتی می توانید احساس انگ کارمندان را در مورد نظرسنجی ها تغییر دهید و این روند خشک را به یک فعالیت لذت بخش و تیم سازی تبدیل کنید.
یک مسابقه سرگرم کننده برای مشارکت کارکنان به شما این امکان را می دهد که دیدگاه های ارزشمندی را در مورد احساس واقعی کارکنان یا همکاران خود در محل کار یا در مورد کار خود جمع آوری کنید. دانستن اینکه چه چیزی کارمندان شما را شادتر یا موفق تر می کند به شما امکان می دهد بهره وری و کارایی تیم را بهبود ببخشید و در عین حال کسب و کار خود را سودآورتر کنید. همچنین، چه کسی دوست ندارد کمی تفریح داشته باشد؟
در اینجا چند نمونه از سوالات سرگرم کننده تعامل کارمند برای کار وجود دارد که می تواند در آزمون مشارکت کارکنان بعدی شما گنجانده شود:

  •  چه چیزی درمحل کار به شما انگیزه می دهد؟
  • دوست دارید روز خود را چگونه شروع کنید؟
  • خنده دارترین اتفاقی که در محل کار برای شما افتاده چیست؟
  • چه کسی الهام بخش شماست؟
  • بهترین توصیه ای که تا به حال از یک مدیر یا همکار دریافت کرده اید چیست؟

طراحی پرسشنامه و نظرسنجی برای کارمندان

 

سوالات نظرسنجی سرگرم کننده برای دانش آموزان و دانشجویان (به همراه مثال)

ایجاد فضای امن برای دانش آموزان و دانشجویان به آنها این امکان را می دهد که احساس اجتماعی و ارتباط با همسالان و بزرگسالان داشته باشند. علاوه بر این، می‌تواند دانش‌آموزان و دانشجویان را تشویق کند تا بیشتر در بحث‌های کلاس شرکت کنند، که برای موفقیت عمومی تحصیلی و انگیزه آنها بسیار مهم است.
معلمان و اساتید می توانند با یادگیری بیشتر در مورد علایق و سوابق دانشجویان خود بر ایجاد فضاهای امن تأثیر بگذارند. نظرسنجی های سرگرم کننده دانش آموزی ابزار مفیدی برای جمع آوری اطلاعات و بازخورد صادقانه هستند. علاوه بر این، آنها می توانند به اساتید کمک کنند تا روش های تدریس خود را بهبود بخشند یا برنامه کلاسی را به طور مؤثرتری برنامه ریزی کنند.
در زیر چند نمونه از سوالات نظرسنجی جالب وجود دارد که می تواند در بحث کلاس بعدی شما گنجانده شود:

  • آیا همکلاسی های حامی دارید؟
  • از کدام فعالیت در کلاس درس بیشتر لذت می برید؟
  • بهترین کلاسی که تا به حال شرکت کرده اید چیست؟
  • الگوی شما در زندگی کیست؟
  • بهترین نصیحتی که تا به حال به شما شده است چیست؟ 

طراحی پرسشنامه و نظرسنجی برای دانشجویان و دانش آموزان

نظرسنجی های سرگرم کننده برای انجام با دوستان خود - نمونه هایی از سوالات نظرسنجی خنده دار برای دوستان

نظرسنجی های آنلاین به روشی محبوب برای شناختن شخص یا تعمیق پیوند با دوستان و خانواده تبدیل شده است. دوستی های طولانی مدت نیاز به سرمایه گذاری روی آنها دارد و پاسخ دادن به سؤالات نظرسنجی سرگرم کننده برای دوستان راهی برای ایجاد صمیمیت است.
اگر هرگز سعی نکرده‌اید با دوستانتان وقت بگذرانید، در حالی که به سؤالات نظرسنجی سرگرم‌کننده تصادفی پاسخ می‌دهید، شگفت‌زده می‌شوید که چقدر می‌توانید در مورد افراد یاد بگیرید - صرف نظر از اینکه قبلاً چقدر همدیگر را می‌شناسید.
این نوع نظرسنجی همچنین به عنوان یک یخ شکن در اولین آشنایی با کسی مفید است. وقتی سؤالات نظرسنجی تصادفی را برای سرگرمی می نویسید، سعی کنید سؤالات طنز آمیزی ایجاد کنید که جرقه گفتگو را ایجاد کند. به عنوان مثال، در مورد یک سرگرمی مورد علاقه و اینکه چرا آنها تا این حد از آن لذت می برند بپرسید.
همچنین، مهم است که مطمئن شوید که سؤالات نظرسنجی شخصی جالب هستند - شما نمی خواهید دوستانتان احساس کنند که در حال بررسی و آزمایش شدن هستند. در اینجا چند نمونه از سوالاتی که می توانید در نظرسنجی سرگرم کننده از دوستان بگنجانید آورده شده است:

  • بهترین هدیه ای که دریافت کرده اید چیست؟
  • اگر می توانستید فقط سه چیز را در لیست زندگی خود داشته باشید، چه چیزهایی هستند؟
  • عادت بدی که می خواهید ترک کنید چیست؟
  • آهنگ مورد علاقه شما چیست؟

نظرسنجی ها ابزارهای تجاری عالی برای جمع آوری داده های ارزشمند در مورد مشتریان یا کارمندان هستند. همچنین انواع مختلفی از نظرسنجی ها را می توان در زندگی روزمره برای تقویت رابطه خود با دوستان یا شناخت بهتر آنها مورد استفاده قرار داد.
حتی اگر موضوع تحقیق جدی باشد، نظرسنجی شما نباید خسته کننده باشد. یک پرسشنامه خوب شامل سؤالات نظرسنجی سرگرم کننده است که یک نظرسنجی لذت بخش را برای پاسخ دهندگان ایجاد می کند. که نرخ پاسخ به نظرسنجی را افزایش می دهد، و پاسخ دهندگان را در صورت نیاز روی موضوعات جدی متمرکز می کند.
وبلاگ پرسشنامه آنلاین مملو از مقالاتی است که نکات و ترفندهای عملی زیادی برای ایجاد نظرسنجی های عالی برای هر مناسبتی به اشتراک می گذارد.