اوراق سفید یا وایت پیپر (White Paper): تعریف و هدف

  • زمان مطالعه: 15دقیقه

اوراق سفید اسنادی هستند که موضع سازمان را در مورد یک موضوع مشخص می کنند و زمینه آموزشی را به مشتریان یا ذینفعان بالقوه ارائه می دهند. اوراق سفید برای ارائه تحقیقات متقاعدکننده، جزئیات یک مشکل در دست و ارائه راه حلی برای یک موضوع طراحی شده‌اند. در این مطلب، ما به چیستی اوراق سفید، هدف آن، انواع مختلف و مثال‌ها خواهیم پرداخت.

اوراق سفید چیست؟

اوراق سفید اسناد متقاعد کننده هستند که در سیاست گذاری و بازاریابی B2B (بیزینس به بیزینس) استفاده می شود. در امور دولتی، اوراق سفید  اسناد سیاسی آموزنده برای آموزش عموم است. این نوع سند سیاسی بیشتر در کانادا، استرالیا و بریتانیا استفاده می شود.

در بازاریابی B2B، که در مقاله بر آن تمرکز خواهیم کرد، اوراق سفید قطعه ای از محتوای طولانی شبیه به یک کتاب الکترونیکی است که اغلب به عنوان یک گزارش یا راهنما شکل می گیرد. اوراق سفید ممکن است در مورد خدمات، تحقیقات، استراتژی یا بازخورد قانع کننده مشتری یک کسب و کار باشد. اوراق سفید تبلیغات نیستند. آنها اسنادی هستند که حاوی اطلاعات مفیدی برای مخاطب هستند، صرف نظر از اینکه آیا خواننده تبدیل به مشتری می شود یا خیر.

هدف از اوراق سفید چیست؟

هدف اوراق سفید B2B کمک به خواننده در تصمیم گیری یا درک موضوع است. این یک راهنمای عمیق حل مسئله است که یک کسب و کار یا سازمان را در مقام سازمانی معتبر و متقاعد کننده در مورد یک موضوع، با راه حلی روشن و کاملاً تحقیق شده قرار می دهد. بازاریابان دیجیتال از اوراق سفید برای تولید سرنخ های جدید، افزایش فروش برای سازمان و تغییر درک شرکت استفاده می کنند.

تفاوت انواع اوراق سفید چیست؟

چهار نوع اصلی اوراق سفید در بازاریابی B2B وجود دارد. اوراق سفید می توانند به عنوان یک راهنمای مرجع عمل کنند. برخی به گونه ای طراحی شده اند که متقاعد کننده باشند، در حالی که برخی دیگر صرفاً اطلاعاتی هستند.

اوراق سفید پس زمینه (Background)

اوراق سفید پس زمینه مزایای یک پیشنهاد فنی یا تجاری را مشخص می کنند. گاهی اوقات به اینها اوراق سفید فنی می گویند. آنها اغلب برای تکمیل راه اندازی محصول، متقاعد کردن مخاطبان در یک پرونده تجاری یا پشتیبانی از یک ارزیابی فنی استفاده می شوند. هدف اوراق سفید پس زمینه‌ای بیشتر اطلاع رسانی است.

اوراق سفید فهرست‌وار

فهرست‌های شماره‌دار اساساً فهرست‌های طولانی و عمیق هستند. آنها شامل نکات، سؤالات یا اطلاعات تجاری هستند. اوراق سفید فهرست‌وار برای جلب توجه با اطلاعات جدید یا تحریک آمیز استفاده می شود. آنها اغلب دارای کپی رایتینگ متقاعد کننده هستند.

اوراق سفید ارائه کننده مشکل/راه حل

اوراق سفید ارائه کننده مشکل/راه‌حل به یک مشکل تجاری آزاردهنده اشاره می‌کند و یک راه‌حل جدید یا بهبود یافته ارائه می‌دهد. این نوع اوراق سفید برای شروع فعالیت مشتری، اطلاع دادن به سهامداران یا عمل به عنوان یک سند متقاعد کننده است. اوراق سفید مشکل/راه حل باعث ایجاد اعتماد و اعتبار می شود.

اوراق سفید مطالعه موردی

اوراق سفید مطالعه موردی نمونه ای واقعی از تجربه مشتری با محصول، خدمات یا راه حل را به نمایش می گذارد. این نوع اوراق سفید شامل داستان یک مشتری تجاری، چالش مشتری، و اینکه چگونه محصول به آنها کمک کرد تا بر آن غلبه کنند، می‌باشد. مطالعات موردی معمولاً شامل اطلاعات فنی می‌شود و به مشتریان اجازه می‌دهد تا تصور کنند از محصول به گونه‌ای استفاده می‌کنند که مطابق با نیازهایشان باشد.

عناصر کلیدی اوراق سفید چیست؟

اوراق سفید به عنوان یک منبع عمل می کنند و باید تحقیقات را در کنار موقعیت یابی و روایت معتبر نشان دهند. اگرچه آنها متفاوت هستند، همه اوراق سفید معمولاً شامل این عناصر کلیدی است:

با یک مقدمه یا خلاصه اجرایی شروع می شود
قبل از فرایند فروش استفاده می شود
حقایق را ارائه می دهد
شامل متن روایی آموزشی است
ممکن است شامل اصول نظری باشد

اوراق سفید چگونه نوشته می شود؟

اوراق سفید شما باید مشخصات زیر را داشته باشد:

بیش از پنج صفحه باشد
به صورت فایل PDF ارائه شود
ویژگی های تجسمی مانند نمودارها، نمودارها، جداول یا سایر گرافیک ها را داشته باشد.

در نهایت توجه داشته باشید که اوراق سفید نوعی گزارش معتبر یا راهنما برای کمک به خوانندگان است که به منظور درک یک مسئله، حل یک مشکل، یا اتخاذ یک تصمیم تدوین می‌گردد. از اوراق سفید در دو حوزه اصلی دولت و بازاریابی بیزینس به بیزینس استفاده می‌شود. از دههٔ ۱۹۹۰ مقولهٔ اوراق سفید به مستندهایی که تلاش می‌کردند بازاریابی B2B را شرح دهند یا ابزارهای فروش اطلاق می‌شدند. در حال حاضر اوراق سفید تجاری بسیار بیشتر از اوراق سفید دولتی به کار می‌روند. در کشور ما هم چند سالی است اوراق سفید در حوزه بیزینس و اسناد دولتی مطرح شده و احتمالا در آینده نزدیک در مورد این اوراق بیشتر خواهیم شنید.

تودیتر پرسشنامه آنلاین