ساخت پرسشنامه آنلاین با کاربری های مختلف

  • زمان مطالعه: 20دقیقه

ساخت پرسشنامه آنلاین کمک کرد تا پرسش و پاسخ و حتی نظرسنجی در کسری از ثانیه صورت بگیرد. دیگر نیاز به هزینه زیاد و وقت اضافی برای پرسش و پاسخ نخواهد بود و یکی از بهترین روش‌هایی است که در دنیای تحصیلی در چند سال اخیر مورد استفاده قرار گرفته است. 

ساخت پرسشنامه آنلاین با کاربری‌های مختلف

عوامل مهم در ساخت پرسشنامه آنلاین

یکی از موارد بسیار پر اهمیت در ساخت پرسشنامه آنلاین، سازگاری با زبان فارسی است. دانشجویان در ایران می‌بایست بتوانند استفاده راحتی از ساخت پرسشنامه آنلاین داشته باشند. بنابراین نوع پرسشنامه می‌بایست سازگاری با زبان فارسی داشته باشد. یعنی از نظر معنایی قابل قبول باشد. نکته دوم در ساخت پرسشنامه آنلاین مربوط به کاربری ساده و روان آن است. به طور کلی پرسشنامه‌هایی که گزینه‌های پرسش و پاسخ آن‌ها در یک صفحه و نزدیک بهم نوشته شده است قطعاً برای دانشجویان روان‌تر خواهد بود و می‌تواند کاربری بسیار ساده‌ای داشته باشد. نکته مهم دیگر که در ساخت پرسشنامه آنلاین به آن توجه می‌شود، گزارش گیری است. یعنی نیاز است که گزارش گیری و نتایج به صورت آنی در نظر گرفته شود. 

برخی از پرسشنامه‌ها به صورت چند گزینه‌ای ساخته می‌شوند که در تست‌های مربوط به کنکور و موارد مشابه این گزینه بسیار دیده می‌شود. برخی دیگر از پرسشنامه‌ها به صورت جدولی هستند که برای ساخت پرسشنامه آنلاین جدولی سوالاتی که پاسخهای آنها مشابه است در جدول قرار می‌گیرد تا پاسخدهی آن آسان‌تر باشد. از سوی دیگر مدل‌های دیگر اعم از ساخت پرسشنامه آنلاین متنی کوتاه نیز وجود دارد که برای سوالات تحلیلی در نظر گرفته می‌شود. همه موارد یاد شده می‌توانند در پرسشنامه‌های الکتریکی اجرا شوند و عملکرد خوبی داشته باشند. بررسی‌ها مشخص کرده است که بسیاری از پرسشنامه‌ها از نظر نوع نگارش بسته به موضوع سفارشی‌سازی می‌شوند و این موضوع بخش مهمی از مزایای ساخت پرسشنامه آنلاین خواهد بود. همچنین می‌توانید سوالات را صفحه‌بندی کنید تا کاربر راحت‌تر به سوالات پاسخ دهد. اگرچه این روزها نیاز است که همه چیز آسان به نظر برسد اما برای طراحی پرسشنامه آنلاین باید المان‌های مختلفی را در نظر گرفت. 

صفحه بندی سوالات در پرسشنامه آنلاین

ساخت پرسشنامه آنلاین در انواع مختلف

ساخت پرسشنامه آنلاین تنها به یک شکل صورت نمی‌گیرد. بلکه شرایط به صورتی‌است که سوالات متنی و عددی و چندگزینه‌ای نیز در زیر مجموعه ساخت پرسشنامه آنلاین قرار می‌گیرد. برخی از پرسشنامه‌ها به صورت چند گزینه‌ای طراحی شده اند. برخی دیگر به شکل چند گزینه‌ای تصویری هستند که بسته به موضوع سوالات از تصاویر خاص استفاده می‌شود. بنابراین طراحی پرسشنامه آنلاین در انواع مختلف از موارد مهمی است که مدنظر قرار می‌گیرد. یکی از ویژگی‌های جالب در طراحی پرسشنامه آنلاین این است که شرایط فعال‌سازی هم زمان تعداد نامحدودی پرسشنامه وجود دارد. به طور کلی در هر پرسشنامه می‌توان به صورت نامحدود سوال گنجاند که بخش مهمی از طراحی پرسشنامه آنلاین محسوب می‌شود. در روش‌های سنتی می‌بایست در تعداد سوالات دقت کرد. البته مزایای ساخت پرسشنامه آنلاین تنها به انواع مختلف آن ختم نمی‌شود. 
پس از ساخت پرسشنامه آنلاین می‌توان شرط و امتیاز نیز تعیین نمود. در واقع تعریف شرط و امتیاز باید بر اساس نوع پژوهش انجام شود. اجرای شرط روی برخی پرسشنامه‌ها ضروری است. فرض کنید شما می‌خواهید نمایش یک سوال را مشروط به سوال قبلی کنید. مثلا اگر پاسخ دهنده گزینه "مرد" را انتخاب کرد به یک سری سوالات پاسخ دهد و اگر گزینه "زن" را انتخاب کند به یک سری دیگر از سوالات پاسخ دهد. به این ترتیب شخص سوال و پاسخ مربوطه را در سریعترین زمان ممکن به دست خواهد آورد. امتیازدهی یکی دیگر از روشهای مهم برای اجرای بهتر پرسشنامه است. امتیاز دهی یا کدگذاری یکی از امکانات پرسشنامه آنلاین است. شما می‌توانید گزینه‌های سوالات را کدگذاری کنید تا هنگام دریافت خروجی به راحتی این کدها را در نرم افزارهای آماری مانند SPSS ایمپورت کنید و تحلیل کنید. توجه داشته باشید که برای تمام سوالات دو حالت "متن" و "مقدار" وجود دارد. "متن" آن چیزی است که کاربر مشاهده می‌کند و "مقدار" چیزی است که در خروجی اکسل قابل دریافت است. 

ارسال پرسشنامه به شبکه‌های اجتماعی

بله درست متوجه شدید! پس از ساخت پرسشنامه آنلاین شرایط برای ارسال آن در سایت و یا شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. این کار سبب می‌شود که جامعه هدف خود را سریع‌تر پیدا کنید. هر پرسشنامه‌ای که ساخته می‌شود دارای لینک مخصوصی است که در سایت نمایش داده می‌شود. به این ترتیب توزیع پرسشنامه اینترنتی با سرعت بالاتری صورت می‌گیرد و همه چیز طبق روال مشخصی دنبال می‌شود. طراحی پرسشنامه آنلاین می‌تواند به صورتی باشد که حریم خصوصی شخص رعایت شود. مثلاً یکی از روش‌هایی که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد احراز هویت است. یعنی پرسشنامه مورد نظر فقط برای کسانی ساخته شود که تمایل به تکمیل آن دارند. در این صورت کد ملی، شماره دانشجویی و یا هر کد دیگری می‌تواند به حریم خصوصی پرسشنامه کمک زیادی نماید و نوعی محدودیت ایجاد کند. 
قالب‌های خاصی در ساخت پرسشنامه آنلاین استفاده می‌شود و این موضوع سبب می‌شود که طراحی پرسشنامه آنلاین به شکل متمایز صورت بگیرد. مثلاً استفاده از پرسشنامه جذاب با رنگ‌بندی‌های خاص برای دانشجویان رشته هنر یک انگیزه محسوب می‌شود. در طراحی پرسشنامه آنلاین از یک سری کد رنگ‌های سازمانی نیز استفاده می‌شود. انتخاب تصویر پس زمینه و بارگذاری لوگو نیز از دیگر مواردی است که در ساخت پرسشنامه آنلاین می‌بایست رعایت شود. خوشبختانه موقعیت ساخت این پرسشنامه به صورتی است که در نهایت مورد توجه بسیاری از کاربران قرار می‌گیرد. وجود نمونه پرسشنامه آماده نیز سبب می‌شود که نتیجه بسیار اثربخش باشد. 

در پرسشنامه آنلاین می‌توان از قالب‌های خاصی استفاده کرد

نتیجه گیری

ساخت پرسشنامه آنلاین فقط برای دنیای درس و مشق نیست. این روش برای کسب و کار‌های کوچک می‌تواند بسیار ارزشمند باشد. همینطور شرایط به صورتی است که می‌توان گفت ارتباط مشتری با شرکت‌های بزرگ توسط پرسشنامه با دقت بیشتری صورت می‌گیرد. در هر صورت سادگی و کاربرپسند بودن مهمترین اصل در طراحی پرسشنامه آنلاین است و نیاز است که استفاده از آن نیز آسان باشد. گاه طراحی پرسشنامه آنلاین برای کسب و کارهای پیچیده پیشنهاد می‌شود که می‌تواند نیازهای پیشرفته را دقیقتر مدنظر قرار دهد. پرسشنامه‌های آنلاین از نظر نوع اجرایی بسیار خاص طراحی می‌شوند و می‌توانند یک عملکرد دقیق و اصولی باشند. در بهترین شرایط می‌توان گفت که دسترسی به پرسشنامه می‌تواند نامحدود و یا با محدودیت خاصی صورت بگیرد و این موضوع بستگی به شرایط دارد.