نظرسنجی‌ها در مقابل پرسشنامه‌ها: تعاریف، تفاوت‌ها و راهنمایی‌های کلی

  • زمان مطالعه: ۱۲دقیقه

شاید تعجب کنید که آیا نظرسنجی همان پرسشنامه است؟ نگران نباشید؛ شما تنها نیستید! اگرچه به نظر می رسد مشابه هستند، اما نظرسنجی‌ها و پرسشنامه‌ها دو چیز کاملاً متفاوت هستند. قبل از شروع به ساختن نظرسنجی یا پرسشنامه بعدی خود در پرسشنامه آنلاین، بیاموزید که چطور هر کدام یک ابزار منحصر به فرد برای پژوهش شماست و سپس تصمیم بگیرید که کدام یک برای هدف شما بهتر عمل می کند.

نظرسنجی‌ها در مقابل پرسشنامه‌ها: تعاریف، تفاوت‌ها و راهنمایی‌های کلی

نظرسنجی‌ها

نظرسنجی مجموعه ای از سوالاتی است که یک شرکت یا سازمان برای کسب بینش یا داده از تعدادی از پاسخ دهندگان می پرسند. سوالات نظرسنجی معمولاً بسته هستند و چند پاسخ کوتاه دارند. گاهی اوقات نظرسنجی ها شامل مجموعه ای سوالات شرطی می شود که بر اساس پاسخ های قبلی کاربران نظرسنجی را به سمت سوالات خاصی می برد. با سوالات شرطی اطمینان حاصل می شود که شرکت تا آنجا که ممکن است داده های سفارشی و مرتبط از مشتریان خود را جمع آوری می کنند. نظرسنجی ها همچنین شامل فرآیند تجمیع و تجزیه و تحلیل نتایج برای نتیجه گیری است. اگر هدف نهایی شما کسب اطلاعات بیشتر در مورد پاسخ دهندگان و استفاده از داده ها برای رسیدگی به مشکلات شرکت یا سازمان است، نظرسنجی انتخاب مناسبی برای شما است.

نظرسنجی چیست؟ what is survey

پرسشنامه‌ها

پرسشنامه هدف ساده ای از جمع آوری داده ها از طریق مجموعه ای از سوالات را ارائه می دهد. داده ها برای دریافت یک مرور کوتاه جمع آوری می شوند، نه به عنوان راهی برای درک تصویر بزرگ یا دلایل پشت آن. یک پرسشنامه دارای محتوای مشابه یک نظرسنجی است، اما بدون جنبه تحلیلی آن. اگر می خواهید یک سری سوالات را از پاسخ دهندگان بپرسید زیرا پاسخهای سریع و آسان می خواهید، پرسشنامه بهترین انتخاب برای شما است.

پرسشنامه چیست؟  what is questionnaire

چرا مردم این دو را با هم قاطی می کنند؟

جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه و نظرسنجی قبل از اینترنت کاملاً متفاوت از امروز بود. آنها قبلاً روی کاغذ تکمیل می شدند و پس از جمع آوری و تجزیه و تحلیل جداگانه، دستی شمارش می شدند. در حال حاضر، ابزارهای پیمایشی وجود دارد که روند جمع آوری و تفسیر داده ها را با هم ترکیب کرده است. با یک ابزار واحد، می توانید هر دو را سریع انجام دهید، که این امر باعث سهولت و مقرون به صرفه تر شدن آن می شود.

مزایا و معایب نظرسنجی ها

هنگام تصمیم گیری بین نظرسنجی ها در مقابل پرسشنامه ها، همیشه ایده خوبی است که ابتدا جوانب مثبت و منفی را بسنجید. نظرسنجی ها مزایای متفاوتی دارند. برای شروع، نظرسنجی‌ها می توانند در هزینه‌های تحقیق شما صرفه جویی کنند. از آنجا که نظرسنجی ها اطلاعات زیادی را جمع آوری می کند، ممکن است نیازی به انجام تحقیقات دیگری خارج از نظرسنجی نباشید. آنها همچنین به شما اجازه می دهند تا با جمع آوری نظرات بفهمید چه چیزی در بازار رواج دارد.
یکی دیگر از نکات مثبت این است که نظرسنجی ها سریع و آسان ایجاد می شوند. با استفاده از انواع سوالات مختلف موجود در فرمساز جدید پرسشنامه آنلاین می توانید دقیقاً آنچه را که باید بفرستید را انتخاب کنید. با هر یک از طرح‌های پرسشنامه آنلاین می توانید از قابلیت سوالات شرطی در نظرسنجی های خود استفاده کنید.
در مورد معایب، نظرسنجی‌ها همیشه برای نتیجه‌گیری دقیق نیستند. اغلب، اگر نظرسنجی شما بیش از حد طولانی باشد یا اگر بیش از حد نظرسنجی ارسال کنید، پاسخ دهندگان شما ممکن است از پر کردن پرسشنامه خسته شوند، که می تواند منجر به سوگیری پاسخ شود. علاوه بر این، اگر سوالات اشتباه بپرسید، نمی توانید به مسائل شرکت خود پاسخ دهید یا نتیجه گیری کنید. هر سوال نظرسنجی باید دارای هدفی باشد، به همین دلیل مهم است که سوالاتی ایجاد شود که به مسائلی که واقعاً به آنها نیاز دارید پاسخ دهد.

مزایا و معایب پرسشنامه‌ها

هنگام انتخاب بین نظرسنجی ها در مقابل پرسشنامه‌ها، تصمیم‌گیری بر مبنای هدف نهایی شما خواهد بود. آیا می خواهید بینش کلی کسب کنید یا می خواهید نتیجه گیری کنید؟ یادگیری جوانب مثبت و منفی پرسشنامه ها ممکن است به پاسخ سوال شما کمک کند. در مورد جوانب مثبت، اول اینکه، پرسشنامه ها آسان و ارزان هستند. با طرح های به صرفه و ارزان پرسشنامه آنلاین، می توانید یک حساب برای ارسال پرسشنامه و جمع آوری پاسخ ایجاد کنید. پرسشنامه ها روشی عملی برای جمع آوری داده ها و دستیابی به نتایج سریع هستند. اگر سوالی دارید که می خواهید مخاطبان برای شما پاسخ دهند ، پرسشنامه راهی عالی برای انجام آن است. برای شروع ایجاد پرسشنامه خود از امروز در پرسشنامه آنلاین ثبت نام کنید.
از طرف دیگر، پرسشنامه ها به اندازه یک نظرسنجی داده هایی برای تجزیه و تحلیل در اختیار شما قرار نمی دهند، به این معنی که نمی توانید نتیجه گیری عمیقی انجام دهید. همچنین ممکن است پاسخ دهندگان پاسخ مغرضانه بدهند. آنها حتی ممکن است سوالات شما را اشتباه تفسیر کنند، که می تواند منجر به پاسخ های نادرست شود. در نهایت، پرسشنامه ها رفتار پاسخ دهنده را مانند واکنش های فیزیکی، حرکات یا احساسات در نظر نمی گیرند.

زمان استفاده از نظرسنجی

اکنون که مزایا و معایب نظرسنجی‌ها و پرسشنامه‌ها را می‌دانید، ممکن است به این فکر کنید که بهترین زمان استفاده از آنها چه زمانی است. وقتی می خواهید داده‌های مجموعه‌ای از سوالات را ارزیابی کنید، نظرسنجی ها بهتر است. برخی از دلایلی که ممکن است از نظرسنجی استفاده کنید عبارتند از:
•    رضایت مشتری
•    بازخوردی از رویداد 
•    بازخورد وب سایت شرکت یا سازمان
•    تحقیقات بازار
•    تحقیقات محصول
•    تجزیه و تحلیل بازار هدف
•    رضایت کارکنان

زمان استفاده از پرسشنامه

از طرف دیگر، پرسشنامه‌ها برای یافتن نظرات افراد مختلف بدون انجام گام اضافی در جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها ایده آل هستند. برخی از دلایلی که ممکن است یک پرسشنامه ارسال کنید عبارتند از:
•    ارزیابی سلامت
•    نمایش ها
•    خودارزیابی
•    ارزیابی ریسک
•    عملکرد کارکنان

۳ نکته برای ایجاد نظرسنجی و پرسشنامه 

نظرسنجی‌ها برای ارزیابی افکار و تجربیات مخاطبان مورد نظر توزیع می شود. وقتی داده ها به درستی جمع‌آوری شوند، در تصمیم گیری های مهم بسیار اساسی هستند. در اینجا نکاتی برای ایجاد نظرسنجی ها و پرسشنامه های موثر وجود دارد:

۱. درک آن ساده باشد
مخاطبان را در نظر داشته باشید و ویژگی‌های آنها را نیز بشناسید. وقتی این را تعیین کردید، می توانید به راحتی ایده ها را با استفاده از زبان و لحنی که با آنها آشنا هستند و درک می کنند منتقل کنید. اگر مفاهیم یا اصطلاحاتی وجود دارد که پاسخ دهندگان باید قبل از پاسخ دادن به آنها درک کنند، ابتدا تعریف را ارائه دهید.
۲. مدت نظرسنجی را ذکر کنید
می توان گفت که چقدر طول می کشد تا یک نظرسنجی برای مخاطبان انجام شود. این به این منظور است که زمان کافی را برای تکمیل آن اختصاص دهند. شما می توانید طول نظرسنجی را در مقدمه ذکر کنید یا یک نوار پیشرفت را در حین حرکت به پایان نشان دهید.
۳. بهترین نرم افزار نظرسنجی را برای جمع آوری بازخورد انتخاب کنید
نظرسنجی یک ابزار کاربردی است که به سازمان ها کمک می کند تا داده ها را از گروه هدف استخراج کنند. انجام آن آسان است، جمع آوری داده ها را سرعت می بخشد و دقیق تر از نظرسنجی‌های دستی است.

اکنون که نظرسنجی ها و پرسشنامه ها را شناختید، تصمیم بگیرید که کدام یک برای شما مناسب است و سپس برای شروع وارد حساب کاربری خود در پرسشنامه آنلاین شوید.