چه چیزی سوالات "بد" را در نظرسنجی و پرسشنامه ایجاد می کند؟

  • زمان مطالعه: ۱۲دقیقه

ممکن است فکر کنید که هر سوال نظرسنجی سوال خوبی است زیرا به شما کمک می کند تا پاسخهای ارزشمندی را از پاسخ دهندگان خود بدست آورید. اما پرسیدن سوالات مناسب بسیار مهم است. وقتی پاسخ دهندگان در یک نظر سنجی پر از سوالات خوب شرکت می کنند، به احتمال زیاد با تجربه ای لذت بخش، نظرسنجی را به پایان می رسانند. وقتی یک پاسخ دهنده با یک یا چند سوال بد از نظرسنجی روبرو می شود، ممکن است آنها را به اشتباه بگیرد و حتی از نظرسنجی شما دور شود. در زیر نمونه هایی از سوالات نظرسنجی بد وجود دارد که باید از آنها اجتناب کنید.

چه چیزی سوالات بد را در نظرسنجی و پرسشنامه آنلاین ایجاد می کند؟

سوالات پیشرو 

سوالات پیشرو سوالاتی هستند که از زبان تعصب برای تأثیرگذاری بر انتخاب پاسخ شرکت کنندگان استفاده می کنند. مشکل سوالات اصلی این است که ممکن است سوال در ابتدا بی ضرر به نظر برسد ، اما در واقع به دنبال پاسخ خاصی است. نه تنها باید برای سوالات نظرسنجی بی طرفانه تلاش کنید ، بلکه باید به سوالات بی طرفانه پاسخ دهید. تعصب در نظرسنجی ها داده های دقیقی به شما نمی دهد تا هنگام تصمیم گیری های بعدی خود با آنها کار کنید.
نمونه هایی از سوالات نظرسنجی بد که از سوالات اصلی استفاده می کنند عبارتند از:
• آیا از میلک شیک خوشمزه جدید ما لذت بردید؟
• آیا از مدت زمان ارسال کالا ناراحت هستید؟
برای حذف سوگیری از این سوالات ، سوالات خود را واضح و عینی بیان کنید. از به کار بردن صفت برای توصیف موضوع سوال خود بپرهیزید.

سوالات جهت دار

سوالات جهت دار بر پاسخ مخاطب بر اساس نحوه نگارش آن تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، اگر سوال شما این است که "دوست دارید کجا شنا کنید؟" سوال این است که همه دوست دارند شنا کنند و شنا بلد هستند. اگر پاسخ دهنده از شنا لذت نبرد یا شنا بلد نباشد ، چاره ای نخواهد داشت جز اینکه نظرسنجی را رها کند یا پاسخی نادرست بدهد. برای جلوگیری از عدم صداقت در پاسخ های نظرسنجی ، باید از نوشتن چنین سوالاتی خودداری کنید.
تنها زمانی که یک سوال جهت دار مناسب است این است که ابتدا یک سوال اولیه بپرسید و سپس از منطق جست و خیز برای رد شدن از افرادی که سوال مربوط به آنها نیست استفاده کنید. به عنوان مثال ، ابتدا می توانید بپرسید "آیا دوست دارید شنا کنید؟" در پاسخ ها ، مطمئن شوید که گزینه ای برای "من شنا نمی دانم" وجود دارد. اگر فرد پاسخ مثبت داد که دوست دارد شنا کند ، پیش بروید و از او بپرسید کجا دوست دارد شنا کند. 

سوالات دو یا چندگانه

یکی از رایج ترین اشتباهات نظرسنجی، پرسیدن یک سوال دو گانه است. این نوع سوال بد از نظرسنجی ، پاسخ دهندگان را مجبور می کند که همزمان به چند سوال پاسخ دهند. این هوشمندترین راه برای به دست آوردن داده های قابل استفاده از نظرسنجی شما نیست. سوالات نظرسنجی شما همیشه باید یک سوال را در یک زمان بپرسد تا پاسخ دقیقی برای هر سوال داشته باشید. اگر بیش از یک سوال بپرسید ، نمی دانید چرا پاسخ دهندگان شما چنین پاسخ داده اند یا به کدام سوال اشاره کرده اند.
نمونه هایی از سوالات نظرسنجی خوب و بد که از سوالات دو سطح استفاده می کنند عبارتند از:
بد: از اتاق هتل و شام خود در سفر چقدر راضی یا ناراضی بودید؟
خوب: 1. از اتاق هتل خود چقدر راضی یا ناراضی بودید؟ 2. از شام خود چقدر راضی یا ناراضی بودید؟
اگر می خواهید به چند سوال پاسخ دهید، چند سوال به صورت تکی در نظرسنجی طراحی کنید.

سوالات مطلق

یک سوال مطلق، سوالی است که به شرکت کنندگان در این نظرسنجی فرصت نمی دهد تا بازخورد مفیدی ارائه دهند. یک نمونه از سوالات نظرسنجی بد می پرسد "آیا شما همیشه تلویزیون تماشا می کنید؟" تنها با یک گزینه بله یا خیر به عنوان پاسخ، احتمالاً از هر شرکت کننده "نه" دریافت خواهید کرد. یک راه بهتر برای پرسیدن چنین سوالی این است که "همیشه" را از سوال حذف کرده و مجموعه ای از گزینه های پاسخ را انتخاب کنید.
یک مثال از یک سوال خوب نظرسنجی این است که "چند بار تلویزیون تماشا می کنید؟" سپس می توانید مجموعه ای از پاسخ ها را ارائه دهید که به پاسخ دهندگان اجازه می دهد به طور خاص به سوال شما پاسخ دهند، مانند 2 ساعت در هفته. اجتناب از پرسش های مطلق نه تنها شرکت کنندگان در نظرسنجی شما را خوشحال می کند، بلکه داده های بهتری را برای کار بعد از آن به شما می دهد.

سوالات نامشخص

نمونه بارز یک سوال خوب نظرسنجی، یک سوال ساده است که به راحتی قابل درک است. اگر شرکت کننده در نظرسنجی مجبور باشد بیش از چند ثانیه به سوال شما فکر کند، درک آن احتمالاً دشوار است. اگر شرکت کننده نتواند سوال را درک کند، نمی تواند صادقانه به آن پاسخ دهد. اطمینان حاصل کنید که از زبان ساده استفاده می کنید و از کلیشه ها، اختصارات، عامیانه، عبارات جذاب و محاوره ای اجتناب کنید. همچنین باید از هرگونه کلمه ای که به طور بالقوه توهین آمیز تلقی می شود، اجتناب کنید.
نمونه هایی از سوالات نظرسنجی نامشخص عبارتند از:
• آیا عضو پویش کام هستید؟
• روزانه چند سلفی می گیرید؟
سوال اول از اختصاری استفاده می کند که ممکن است همه آن را درک نکنند. برای بهترین عملکرد، همه چیز را بنویسید و سپس برای اشاره به اختصار در پرانتز اضافه کنید. سوال دوم به عکس های سلفی اشاره می کند، که ممکن است همه گروه های سنی آن را درک نکنند. برای بهترین عملکرد ، از عامیانه خودداری کنید و آنچه را که واقعاً می خواهید ، بنویسید ، مانند "روزانه چند عکس از خودتان می گیرید؟" هرچه سوالات کمتر مبهم باشد ، پاسخ دقیق تری دریافت خواهید کرد.

سوالات تصادفی

اگر نظرسنجی شما در مورد تجربه مشتری در وب سایت شما است، سوالی تصادفی در مورد غذای مورد علاقه خود مطرح نکنید. سوال نه تنها خارج از زمینه است، بلکه کاملاً تصادفی و بی ربط است. اگر می خواهید غذای مورد علاقه آنها را بشناسید تا بتوانید محصولی مرتبط با آن را ارائه دهید ، قبل از اینکه یک سوال تصادفی را در نظرسنجی خود وارد کنید ، مقدمه ای ارائه دهید.

سوالات منفی مضاعف

هنگام ویرایش نظرسنجی، مراقب منفی های مضاعف باشید که می تواند به طور بالقوه شرکت کننده در نظرسنجی را کنار بگذارد. به عنوان مثال، به دنبال این سوالات باشید مانند "کدام یک از گزینه های زیر درست نیست و پاسخها: گزینه اول: طول روزها در تابستان بلند نیست. گزینه دوم: انسان همه چیز خوار نیست" . در عوض، فقط گزینه ها را منفی بنویسید. در حالت اول به دلیل استفاده زیاد از منفی ممکن است پاسخ دهنده به راحتی قادر به انتخاب گزینه صحیح نباشد و سوال بی پاسخ بماند. در طول نظرسنجی خود به دنبال منفی های مضاعف باشید و آنها را به سوالات راحت تری برای خواندن تغییر دهید.

با استفاده از فرم ساز پرسشنامه آنلاین یک نظرسنجی با سوالات خوب ایجاد کنید

اکنون که نمونه سوالات نظرسنجی خوب و بد را مشاهده کرده اید ، باید بدانید که هنگام نوشتن نظرسنجی بعدی خود از چه چیزهایی اجتناب کنید. پرسشنامه آنلاین ایجاد اولین نظرسنجی شما را آسان می کند. از ویژگی هایی منحصر به فرد سایت پرسشنامه آنلاین از جمله سوالات متنی چند خطی، ابزارهای بارگذاری تصاویر، ماتریس چند انتخابی، انتخاب گزینه تصویری، رتبه بندی و دیگر انواع سوالات متفاوت استفاده کنید.

همچنین در این نوشته میتوانید "6 بهترین روش برای نوشتن سوالات نظرسنجی" را مطالعه کنید.