نظرسنجی F2F یا نظرسنجی رو در رو چیست؟

  • زمان مطالعه: ۱۰دقیقه

نظرسنجی F2F یا نظرسنجی رو در رو، روشی است برای جمع آوری داده ها که در آن نمونه مطالعه شخصا وارد عمل می‌شود، و برای مشاهده رفتار پاسخ دهنده و کسب اطلاعات بیشتر به صورت مستقیم درگیر می‌شود. این روش جمع آوری داده توسط بسیاری از محققان ترجیح داده می شود، زیرا به آنها اجازه می دهد تا زمینه ای را كه جامعه مطالعه یا نمونه در آن كار می كند مشاهده كنند، و از این طریق می توانند تجزیه و تحلیل پاسخ های خود را عمق بیشتری ببخشند.

نظرسنجی F2F یا نظرسنجی رو در رو چیست؟

انواع نظرسنجی رو در رو:

انجام نظرسنجی در محیط‌های عمومی: یکی از اصلی ترین راه های دریافت پاسخ در بررسی های رو در رو در فضاهای باز و شلوغ است. در این روش با استفاده از یک کامپیوتر یا تبلت در یک مکان عمومی و پر تردد مانند نمایشگاه‌ها یا فروشگاهها نظرات آنها به صورت مستقیم دریافت می‌شود.

نظرسنجی خانه به خانه: با این نوع نظرسنجی، پاسخ ها با مراجعه به محل، از جمعیت نمونه به دست می آیند. محل حضور شخص پاسخ دهنده به مراجعه مستقیم به خانه افراد محدود نمی‌شود، بلکه حضور در فضاهای عمومی مانند پارکها و کتابخانه‌ها از دیگر نمونه‌های این نوع نظرسنجی هستند. در یک نمونه نظرسنجی که توسط پرسشنامه آنلاین انجام گرفت، با مراجعه به بیمارستان‌های شهر اهواز از بیماران کرونایی سوالاتی در مورد سازگاری روانی آنها پرسیده شد، و در سیستم ثبت شد. برای مشاهده پرسشنامه روی لینک زیر کلیک کنید:


پرسشنامه سازگاری در دوران کرونا

مزایای نظرسنجی رو در رو:

این نوع نظرسنجی منجر به پاسخهای دقیقی می‌شود: هنگامی که شما یک نظرسنجی رو در رو انجام می دهید، مردم نمی توانند در مورد اطلاعات مربوط به سن، جنسیت یا موقعیت جغرافیایی آنها دروغ بگویند. علاوه بر این، شرکت کنندگان تعهد بیشتری برای شرکت دارند، که به محقق اجازه می دهد پاسخ های دقیق تری را از منظر موضوع مطالعه خود بدست آورد.

مشاهده رفتار شرکت کنندگان امکان پذیر است: نظرسنجی رو در رو به شما اجازه می دهد به عنوان مصاحبه کننده پاسخ های کلامی و غیرکلامی شرکت کنندگان را با جزئیات مشاهده کنید، به عنوان مثال رفتار آنها را ببینید و همچنین پاسخ های آنها را تجزیه و تحلیل کنید. با انجام یک مصاحبه حضوری، می توان زبان بدن، جنبه‌هایی مانند میزان ناراحتی یا اشتیاق هنگام پاسخ دادن به سوالات پرسشنامه را تجزیه و تحلیل کرد، که به مصاحبه کننده اجازه می دهد با تحلیل این نگرش ها، درک عمیق تری نسبت به پاسخ داشته باشد.

افزایش میزان مشارکت: مزیت دیگر انجام یک نظرسنجی رو در رو این است که محققان می توانند سطح بالاتری از میزان پاسخ را بدست آورند. شرکت کنندگان در پرسشنامه اعتماد به نفس بیشتری در پاسخ به سوالات رو در رو دارند زیرا می توانند مصاحبه کننده را ببینند، روند کار را تأیید کنند و گاهی محصولی را که در مورد آن سوال می شوند آزمایش کنند.

پاسخ‌های طولانی‌تری به دست می‌آید: در یک نظرسنجی رو در رو، محققان می توانند مصاحبه را تحت کنترل خود درآورند، و شرکت کنندگان را وادار کنند تا احساس تمرکز خود را در تکمیل پرسشنامه داشته باشند ، بدون حواس پرتی که ممکن است ناشی از نداشتن شخصی برای راهنمایی روند کار باشد. به علاوه پاسخ دهندگان می توانند پاسخهای طولانی به سوالات باز بدهند، چون به صورت شفاهی اعلام می‌کنند و این کار به راحتی انجام می‌پذیرد.

توصیه‌هایی برای ایجاد نظرسنجی رو در رو:

1.    بودجه و زمانی را که در این فرآیند سرمایه گذاری می کنید در نظر بگیرید. اگرچه از نظر کیفیت داده ها روشی موثر است اما می تواند پرهزینه و وقت گیر باشد. 
2.    قبل از بررسی شرکت کنندگان ، دوستانه رفتار کنید و با آنها تعامل داشته باشید. شما باعث می شوید مردم احساس اطمینان کنند و با شما صحبت کنند
3.    به وقت شرکت کنندگان احترام بگذارید. قبل از شروع نظرسنجی ، اطمینان حاصل کنید که مردم وقت دارند که پاسخ دهند.
4.    با شرکت کنندگان ارتباط برقرار کنید. اگر پاسخ های صادقانه می خواهید ، باید شرکت کنندگان را عاشق این پروژه کنید و ارتباط صمیمانه ای با شما ایجاد کنند ، بنابراین آنها پاسخ های صادقانه ای به شما می دهند
5.    از ابزار مناسب جمع آوری اطلاعات استفاده کنید. اگر یک نظرسنجی F2F انجام دادید، مطمئن شوید که از بهترین ابزار نظرسنجی آنلاین استفاده می کنید ، ابزاری که به شما امکان می دهد تمام اطلاعات مورد نیاز خود را جمع آوری کنید.

اهمیت نظرسنجی‌های رو در رو:

انجام یک نظر سنجی رو در رو به محققان این امکان را می دهد تا زمینه شرکت کنندگان را بشناسند، و بتوانند در پاسخ های به دست آمده عمیق تر به تجزیه و تحلیل بپردازند. این روش جمع آوری اطلاعات بسیار رایج است و علیرغم هزینه ها و زمان انجام شده در فرآیند، پاسخ‌های جمع آوری شده توسط محققان اغلب صادقانه و مشخص هستند. پرسشنامه آنلاین این امکان را به شما می دهد تا با ایجاد نظرسنجی در محیط اینترنت پاسخ‌های کاربران را به صورت رو در رو ویا با ارسال لینک جمع آوری کنید، و از پاسخهای کاربران به صورت یکجا خروجی اکسل دریافت کنید و به راحتی تحلیل کنید.