10 مزيت استفاده از پرسشنامه‌هاي آنلاين در تحقيقات

  • زمان مطالعه: ۸دقیقه

استفاده از پرسشنامه‌هاي آنلاين يک روش ايده‌آل براي انجام تحقيقات و نظرسنجي‌هاست. در اين نوشته 10 مزيت استفاده از پرسشنامه‌هاي آنلاين نسبت به پرسشنامه‌هاي کاغذي مورد بررسي قرار گرفته است.

مزيت‌های استفاده از پرسشنامه آنلاين

1. سريع‌تر:

زمان مورد نياز براي اجراي يک تحقيق با استفاده از پرسشنامه آنلاين به طور متوسط دو سوم کوتاهتر از استفاده از روشهاي سنتي در تحقيقات است. چرا که در روش آنلاين اطلاعات بصورت اتوماتيک جمع‌آوري مي‌شوند و شما نياز نداريد که منتظر بمانيد تا پرسشنامه‌هاي کاغذي به دست شما برسند. پژوهشگران بازاريابي آنلاين معتقدند در روش آنلاين بيش از نصف نتايج در سه روز اول انجام تحقيق دريافت مي‌شوند.

2. ارزان‌تر:

استفاده از پرسشنامه آنلاين هزينه شما را کاهش مي‌دهد. اين هزينه‌ها شامل هزينه‌هاي چاپ و تکثير و پست و هزينه ورود اطلاعات در سيستم مي‌باشد.

3. دقيق‌تر:

اغلب ايرادات در تحقيقات آنلاين تا حد زيادي کاهش مي‌يابند چرا که شرکت کنندگان خودشان اقدام به وارد کردن اطلاعات در سيستم مي‌کنند. در روشهاي سنتي دقت تحقيق به دقت شخصي که اطلاعات را وارد سيستم مي‌کند بستگي دارد و بالطبع اشتباهات انساني زماني که يک کار تکراري را انجام مي‌دهند افزايش مي‌يابد.

4. سهولت تحليل:

نتايج تحقيق آنلاين در هر زماني آماده تحليل شدن هستند. شما مي‌توانيد در هر زمان به راحتي نتايج را مشاهده کنيد و از آنها جدول و گراف تهيه کنيد و در ساير نرم‌افزارهاي آماري ايمپورت کنيد.

5. سهولت استفاده براي پاسخ دهندگان:

اکثر افرادي که به اينترنت دسترسي دارند ترجيح مي‌دهند به جاي پاسخگويي تلفني بصورت آنلاين به سوالات پاسخ دهند. در تحقيقات آنلاين پاسخ دهندگان مي‌توانند زمان خود را مديريت کنند تا هر وقت که بخواهند به سوالات جواب دهند و در ضمن زمان پاسخگويي به سوالات در روش آنلاين بسيار کوتاهتر است. با استفاده از منطق شرطي‌سازي سوالاتي که براي آن پاسخ دهنده در نظر گرفته نشده‌اند مي‌تواند حذف شود.

6. سهولت استفاده براي محققان:

مزيت اصلي پرسشنامه‌هاي آنلاين براي محققان اين است که با ذخيره کردن زمان، مي‌تواند بهره‌وري محقق را افزايش دهد. داده‌ها بلافاصله در دسترس هستند و زماني که نياز به تحليل بيشتري داريم اين داده‌ها به راحتي مي‌توانند براي استفاده در نرم‌افزارهاي آماري تبديل شود.

7. سهولت زيباسازي ظاهري پرسشنامه:

تحقيقات آنلاين فرصت مناسبي است تا برند يا لوگوي خود را در ذهن کاربران حک کنيد. در استفاده از پرسشنامه آنلاين علاوه بر استفاده از قالبهاي مختلف مي‌توانيد لوگوي يا تصويري را درج کنيد يا حتي آدرس url پرسشنامه را تعيين کنيد.

8. صادقانه‌تر:

محققان بازاريابي دريافته‌اند که پاسخ دهندگان به شدت تمايل دارند پرسشنامه‌هاي آنلاين را پر کنند تا اينکه در يک پرسشنامه چاپي مشارکت کنند يا از طريق تلفن به سوالات پاسخ دهند و معمولا در روش آنلاين پاسخهاي طولاني‌تر با جزئيات بيشتر را جواب مي‌دهند. با طراحي و ارسال تحقيقات هدفمند، به احتمال زياد پاسخ دهندگان با صداقت بيشتري به پرسشها پاسخ خواهند داد.

9. گزينشي‌تر:
در تحقيقات آنلاين شما مي‌توانيد پاسخ دهندگان را مانيتور کنيد و فقط به آنهايي که با اهداف شما منطبق هستند اجازه پاسخگويي بدهيد. استفاده از بانک اطلاعات پاسخ دهندگان پرسشنامه آنلاين اين امکان را به شما مي‌دهد تا به پاسخ دهندگان خاص‌تر و گزينشي‌تري در اختيار داشته باشيد.

10. انعطاف‌پذيرتر:

ترتيب گزينه‌ها در پرسشنامه آنلاين مي‌تواند متغير باشد و نيز استفاده از منطق شرطي‌سازي باعث مي‌شود پاسخ دهندگان فقط سوالات مربوط به خودشان را مشاهده کنند.

با ثبت نام در پرسشنامه آنلاين در عرض چند دقيقه پرسشنامه‌ها و نظرسنجي‌هاي آنلاين خود را ايجاد و مديريت کنيد.