شیوه های ارزیابی پیمایش

  • زمان مطالعه: ۱۰دقیقه

افراد در ابتدای پژوهش در مورد پاسخ‌های اول و شاید برخی از بازخوردهای مثبت در مورد پژوهشی که انجام داده اند فکر می کنند. اما قبل از شروع باید از درست بودن همه چیز در پژوهش خود مطمئن شوید. در این نوشته چهار راه بررسی پیمایش پیشنهاد می‌شود

1. بررسی طراحی

بدیهی است که پرسیدن "سوال درست" موجب به دست آوردن پاسخ موردنظر شما خواهد شد، اما مطمئن شوید که نوع سوال صحیح را برای نوع تجزیه و تحلیلی که دنبال آن هستید انتخاب کرده اید. اگر نیاز به فیلتر کردن نتایج و تجزیه و تحلیل رفتار پاسخ دهندگان در یک نظرسنجی است، پرسشهای از نوع بسته موجب می شود بدون از دست دادن زمان به هدف خود دست یابید.
اگر نیاز به جمع آوری اطلاعات خاص با سوال از نوع باز مانند آدرس ایمیل و یا یک تاریخ و یا کد ملی است، مطمئن شوید که از فرمت خاص این نوع اطلاعات در نوع سوال استفاده کرده اید. این امکان در پرسشنامه آنلاین وجود دارد که فرمت دریافت اطلاعات تعیین شده و از دریافت اطلاعات نادرست جلوگیری شود. به عنوان مثال در پرسش از نوع "شماره" تنها اعداد مجاز به ورود هستند و همچنین فرمت آن در بخش خصوصیات قابل تنظیم است.

2. کاربرپسند بودن پیمایش

برخی از حرکت های هوشمندانه می تواند موجب کاربر پسند شدن و افزایش رغبت پاسخ دهندگان در پاسخ دادن به سوالات شود. یک لیست طولانی از سوالات موجب خستگی پاسخ‌ دهندگان خواهد شد. اگر پرسشنامه شما طولانی است می توانید در چند صفحه آن را تنظیم کنید. این باعث می شود افراد آسان تر به سوالات پاسخ دهند و رتبه پاسخ دهی افزایش می‌یابد.
همچنین تقسیم پرسشنامه به صفحات کوتاه متعدد و متناسب بودن نمایش آن در یک صفحه نمایش دستگاه تلفن همراه یک راه عالی برای جذابیت پاسخ دهندگان در تلفن همراه است. به این ترتیب، افراد مجبور به اسکرول کردن های بسیار برای پاسخ به پیمایش نخواهند بود.
برای تنظیم صفحات پرسشنامه در پرسشنامه آنلاین می توانید "جدا کننده صفحه" را انتخاب کنید و صفحات متعدد ایجاد کنید. با ایجاد صفحات متعدد قابلیت "نوار پیشرفت" یک دید از روند پیشرفت پاسخ به پاسخ دهندگان می دهد که موجب جذابیت بیشتر پرسشنامه خواهد شد.
همچنین برای کاربرپسندی بیشتر پرسشنامه مطمئن شوید پاسخ دهندگان فضای کافی برای پاسخ دادن به سوالات شما را خواهند داشت. با توجه به اندازه پاسخ مورد نظر میتوانید برای پاسخ های کوتاه از "متن تک خطی" و برای پاسخ های طولانی از "متن پاراگراف" استفاده کنید.

3. قابلیت ها را بشناسید

در یک نگاه نهایی ببینید که چه گزینه هایی موجب ارائه عالی پیمایش شما خواهد شد. اگر شما در حال ایجاد یک پیمایش برای شرکت خود هستید، اضافه کردن یک لوگو می تواند یک راه بسیار خوب برای برقراری ارتباط هویت نام تجاری و به دست آوردن اعتماد پاسخ دهندگان باشد.

4. تست کردن پیمایش

مرحله آخر زمان مبادله نقش است. ببینید که چگونه پرسشنامه پر خواهد شد و پاسخ دهندگان چه احساسی خواهند داشت. شما به راحتی می توانید پیمایش خود را قبل از ارسال تست کنید. با استفاده از لینک پرسشنامه، سوالات خود را مشاهده و تست کنید و در صورت نیاز تغییرات لازم را اعمال کنید. پس از تست شما به سادگی می توانید سوالات اضافی را حذف و یک پرسشنامه کامل داشته باشید. همچنین بعد از پاسخ دادن تستی به سوالات می توانید یک خروجی اکسل از نتایج بگیرید و خروجی پرسشنامه خود را مشاهده کنید. پاسخ دادن تستی به پرسشنامه موجب می شود که پاسخ‌های اضافی پاکسازی شود و شیوه های تجزیه و تحلیل پاسخ ها مورد بررسی قرار گیرد.