نکات خلاقانه برای ایجاد بهترین پرسشنامه

  • زمان مطالعه: ۸دقیقه

پرسشنامه ها می توانند بینش و اطلاعات لازم را برای پیشرفت علمی و پیشرفت کسب و کار شما در اختیارتان قرار دهند. اما وقتی پرسشنامه ها را در حد توانایی های خود ایجاد نکنید، ممکن است دانش ارزشمندی را از دست بدهید. در پشت ایجاد پرسشنامه های موثر که پاسخ ها و نتایج مورد نیاز شما را ارائه می دهد، علم وجود دارد. با راهنمایی های زیر، پرسشنامه شما می تواند تجربه بهتری را برای پاسخ دهندگان و نتایج مفیدتری را برای تجزیه و تحلیل شما به ارمغان آورد.

نکات خلاقانه برای ایجاد بهترین نظرسنجی یا پرسشنامه

هدف پرسشنامه خود را مشخص کنید

یکی از اولین قدمهایی که باید قبل از ایجاد پرسشنامه خود بردارید این است که هدف پرسشنامه یا هدف نهایی آن را تعیین کنید. آیا داده های پرسشنامه می تواند به شما در تصمیم گیری کمک کند؟ به عنوان مثال، آیا شما باید بدانید که مشتریان شما در مورد محصول جدید شما چه فکر می کنند، بنابراین می دانید که آیا باید بیشتر تولید کنید یا نه؟ یا می تواند به شما در پاسخ به یک سوال ارزشمند مانند این که آیا مدیران عالی کار خوبی را انجام می دهند ، کمک کند؟ هنگامی که هدف پرسشنامه خود را مشخص کردید، می توانید تصمیم بگیرید که چه نوع سوالاتی را باید برای دریافت پاسخ خود بپرسید.

ابتدا سوالات مهم را مطرح کنید

هنگام پر کردن یک پرسشنامه، پاسخ دهندگان در ابتدا بیشترین توجه را می کنند. بسیار مهم است که ابتدا مهمترین سوالات را در حالی که تمرکز کامل آنها را دارید بپرسید. اگر این سوالات بزرگ را تا انتها ذخیره کنید، شرکت کنندگان ممکن است در نظرسنجی سریع عمل کنند زیرا می دانند که تقریباً تمام شده است. پس از ایجاد هدف نظرسنجی، سوالات اصلی خود را تعیین کرده و آنها را در بالای لیست خود قرار دهید.

هر سوالی را حساب کنید

این نظرسنجی فرصت شما برای جمع آوری داده های مورد نیاز است، بنابراین با پرسیدن سوالات اشتباه آن را هدر ندهید. اگر هدف شما این است که تصمیم بگیرید آیا باید خط تولید را به دلیل نامطلوب آن قطع کنید یا خیر، در مورد غذای مورد علاقه پاسخ دهندگان سوال نکنید. سوالات غیر ضروری را از طرح نظرسنجی خود حذف کنید تا پاسخ دهندگان شما تجربه بهتری داشته باشند و زودتر از نظرسنجی خارج نشوند. شما باید بخواهید پاسخ هر سوالی را در نظرسنجی خود بدانید. اگر پاسخی برای شما ارزشی ندارد ، آن را کنار بگذارید.

نظرسنجی خود را کوتاه و ساده نگه دارید

یکی از بزرگترین دلایلی که پاسخ دهندگان قبل از پایان نظرسنجی ترک می کنند این است که زمان زیادی طول می کشد. هیچ دلیلی برای ارسال یک نظرسنجی که بیش از 10 دقیقه طول می کشد وجود ندارد، مگر اینکه برای شرکت در آن به پاسخ دهندگان پول پرداخت کنید. زمان با ارزش است و اگر برای مخاطبان خود ارزش قائل شوید، وقت آنها را با یک نظرسنجی طولانی تلف نمی کنید. همچنین ممکن است پاسخگویان به پرسش های طولانی پاسخگوی صادقانه نباشند ، زیرا آنها در اتمام و توقف خواندن سوالات و پاسخ ها عجله دارند. برای بهترین نتایج ، نظرسنجی خود را کوتاه و دقیق بیان کنید. همچنین می توانید قبل از شروع نظرسنجی ، زمان تقریبی تکمیل را برای شرکت کنندگان در نظر بگیرید، بنابراین آنها می دانند که آیا می توانند به آن بازه زمانی پایبند باشند یا خیر. اگر حساب پرسشنامه آنلاین دارید ، می توانید به طور خودکار این ویژگی را در نظرسنجی خود قرار دهید.

سوالات موضوعی یکسان را با هم گروه بندی کنید

اگر موضوع خاصی دارید که در مورد آن چند سوال دارید ، مطمئن شوید که این سوالات نظرسنجی را با هم گروه بندی کنید. این کار وضعیت بهتری را برای افزایش تجربه پاسخ دهندگان ایجاد می کند. اگر سوالات مشابهی را به طور تصادفی در سراسر نظرسنجی خود بپرسید ، ممکن است شرکت کنندگان را ناامید کند. با گروه بندی سوالات موضوعی مشابه ، پاسخ دهندگان می توانند سریعتر پاسخ دهند زیرا موضوع از قبل در ذهن آنها تازه است.

سوالات حساس را در انتها قرار دهید

اگر می خواهید اطلاعات شخصی یا حساس مانند سطح درآمد، سن یا تحصیلات را جمع آوری کنید ، این سوالات را در ابتدا نپرسید. هنگامی که یک شرکت کننده اولین نظرسنجی شما را باز می کند ، نمی خواهد اطلاعات شخصی خود را فوراً به شما بدهد. نظرسنجی خود را به عنوان اولین قرار ملاقات در نظر بگیرید. قبل از اینکه درخواست یک شماره تلفن مناسب باشد ، باید صحبت کنید و یکدیگر را بشناسید. سوالات شخصی مانند سن ، سطح درآمد و سطح تحصیلات را برای پایان نظرسنجی ذخیره کنید، درواقع زمانی که پاسخ دهندگان برای اشتراک گذاری احساس بهتری دارند.

به پاسخ دهندگان در مورد امنیت و/یا ناشناس بودن اطمینان دهید

با وقوع نقض داده ها به طور منظم، برای افراد غیر معمول نیست که از ارائه اطلاعات خود به صورت آنلاین احساس پارانوئید یا ناراحتی کنند. به همین دلیل مهم است که به پاسخ دهندگان خود اطلاع دهید که اطلاعات و داده های آنها کاملاً امن است. اگر نظرسنجی ها را به صورت ناشناس جمع آوری می کنید ، باید آنها را از ناشناس بودن خود مطمئن کنید تا به هر سوالی صادقانه پاسخ دهند.

از یک طرح زیبا و خوشایند استفاده کنید

علاوه بر ایجاد سوالات خوب ، طراحی نظرسنجی شما نیز اهمیت دارد. این مهم است که به مخاطبان خود نظرسنجی بدهید که به نظر خوشایند و تجربه آنها را افزایش دهد. از استفاده از فونت ها یا رنگ هایی که خواندن دستورالعمل ها و سوالات نظرسنجی را دشوار می کند، خودداری کنید. پرسشنامه آنلاین چندین قالب طراحی از پیش آماده را برای استفاده آماده کرده است. اگر ترجیح می دهید نظرسنجی خود را با نام تجاری خود ادامه دهید، می توانید حساب خود را ارتقا دهید و در همه  طرح ها لوگوی سفارشی خود را در نظر سنجی قرار دهید. هر تصمیمی که می گیرید، بهتر است قبل از ارسال نظرسنجی، از چند نفر نظرشان را در مورد طراحی شما و اینکه آیا ظاهر آن عالی است یا نه، بپرسید. همچنین کارشناسان پرسشنامه آنلاین آماده هستند که در هر زمان که بخواهید پرسشنامه شما را از نظر فنی بررسی کنند.

از سوالات مغرضانه و پیشرو پرهیز کنید

اطمینان حاصل کنید که هر گونه سوال نظرسنجی را که جانبدارانه و یا پیشرو است حذف کنید. به عنوان مثال ، ننویسید "شیرینی فروش خاص در خیابان ۴ بهترین شیرینی فروشی در شهر است. به نظر شما کیک آنها چقدر شگفت انگیز است؟ " این سوال پیشرو و دارای سوگیری است. در عوض بپرسید ، "آیا از کیک شیرینی فروشی خاص لذت می برید؟" اکنون سوال شما فرض نمی کند که شرکت کننده عاشق کیک یا آن شیرینی فروشی است. برای جلوگیری از سوگیری یا سوالات اصلی در نظرسنجی ، سوالات خود را از نظر صفت و اینکه آیا هر کدام از آنها تعصب نشان می دهد، بررسی کنید.

از زبان ساده استفاده کنید

اصطلاحات صنعتی را در نظرسنجی خود وارد نکنید ، زیرا نمی توانید فرض کنید که همه می دانند منظور آن چیست. زبان نظرسنجی خود را ساده و قابل فهم نگه دارید. با نگه داشتن سوالات نظرسنجی در سطح خواندن در کلاس ۷ ، دیگر نگران این نباشید که پاسخ دهندگان آنچه را که می پرسید درک نکنند.

 سوالات بله/خیر را دوباره بیان کنید

پرسیدن سوالات با پاسخ بله/خیر بینش چندانی برای کار با شما ندارد. در عوض، سوال را مجدداً بیان کنید تا بتوانید طیف وسیعی از پاسخ ها را ارائه دهید ، در صورتی که نظر شرکت کننده به وضوح بله یا خیر نباشد. یک راه آسان برای بازنویسی سوال شما این است که آن را با "چند بار" ، "چقدر محتمل" یا "چقدر" شروع کنید. این به شما بینش بیشتری می دهد و به پاسخ دهندگان اجازه می دهد صادقانه پاسخ دهند.

از سوالات شرطی و دارای منطق پاسخ دهی استفاده کنید

یکی از دلایلی که مردم در نظرسنجی ها ناامید می شوند این است که سوالاتی را مطرح می کنند که کاربردی ندارند. با سوالات شرطی می توانید از این امر جلوگیری کنید. سوال شرطی زمانی است که شما یک سوال را بر اساس نحوه پاسخگویی به سوال اولیه به سوالات دیگر تقسیم می کنید. به عنوان مثال ، اگر می خواهید در مورد نظر مشتریان خود در مورد یک محصول خاص بیشتر بدانید، ابتدا می توانید بپرسید که آیا آن محصول را می پسندند یا نه. اگر آنها پاسخ دادند که آنها آن را دوست دارند ، می توانید از انشعاب سوالات برای پرسیدن سوالات خاص تری در مورد اینکه چرا آنها را دوست دارند یا برعکس اگر آنها آن را دوست ندارند، استفاده کنید. سوالات شرطی به شما امکان می دهد بینش بیشتری کسب کنید و مانع از پاسخگویی افراد به سوالاتی می شود که پاسخ واقعی ندارند. با استفاده از طرح های مختلف پرسشنامه آنلاین از سوالات شرطی استفاده کنید.

از تصاویر استفاده کنید

استفاده از تصاویر در طول نظرسنجی شما می تواند پاسخ نظرسنجی بهتری را در اختیار پاسخ دهندگان قرار دهد. گاهی اوقات نمایش سوال راحت تر از بیان سوال است. این امر به ویژه هنگامی صادق است که می خواهید نمودار یا تصویر یک محصول را نمایش دهید و سپس در مورد آن سوالی بپرسید. پراکندن تصاویر در سراسر سوالات نظرسنجی شما و استفاده از آنها به عنوان پاسخ ممکن، می تواند نظرسنجی شما را لذت بخش تر کرده و به شرکت کنندگان در پاسخ بهتر به سوالات کمک کند. در پرسشنامه آنلاین شما هم می توانید در هر قسمت نظرسنجی عکس قرار دهید و همچنین می توانید گزینه های عکسی داشته باشید.

پرسشنامه خود را آزمایش کنید

آخرین نکته ما برای ایجاد بهترین پرسشنامه، آزمایش آن است. پرسشنامه را برای چند نفر از همکاران ارسال کنید و قبل از ارسال آن به جامعه پژوهش خود، آن را آزمایش کنید. این به شما کمک می کند تا درک کنید که آیا پرسشنامه شما خوب جریان دارد یا خیر و آیا جایی برای بهبود وجود دارد یا خیر. همچنین با مطالب پست چه چیزی سوالات "بد" را در نظرسنجی و پرسشنامه ایجاد می کند؟ می توانید پرسشنامه خود را بسنجید. اگر اکنون آماده ایجاد بهترین نظرسنجی خود هستید، در پرسشنامه آنلاین برای یک حساب کاربری ثبت نام کنید. پلت فرم نظرسنجی ما امکانات نامحدودی برای خلاقیت و بیان ارائه می دهد. همین حالا شروع کنید!