پرسشنامه آنلاین یا آفلاین؟

  • زمان مطالعه: ۸دقیقه

هنگام استفاده از پرسشنامه ها برای جمع آوری داده ها، با تصمیمات متعددی روبرو هستید. یکی از آنها انتخاب نحوه ارسال است. سیر تکاملی پرسشنامه ها با پیشرفت فناوری ادامه پیدا کرده است: خانه به خانه، ارسال پرسشنامه از طریق پست، تماس تلفنی با افراد برای انجام مصاحبه های تلفنی، استفاده از کامپیوترهای قابل حمل و در نهایت پرسشنامه های آنلاین.

نظرسنجی آنلاین یا نظرسنجی آفلاین؟
 

پرسشنامه های آنلاین مزایای آشکاری مانند کاهش هزینه کاغذ و هزینه های اجرایی را ارائه می دهد. مزیتهای پرسشنامه های آنلاین را در پست های زیر مشاهده کنید:

10 مزيت استفاده از پرسشنامه‌هاي آنلاين در تحقيقات  

مزیت‌های پرسشنامۀ اینترنتی نسبت به پرسشنامه کاغذی    

با این حال ، منطقی است که تفاوتهای بین دو نوع پرسشنامه آنلاین و آفلاین را از جنبه های مختلف و به ویژه از نظر کیفیت داده های جمع آوری شده عمیق تر بررسی کنیم.


کیفیت داده ها:

مولفه های مختلفی می تواند بر کیفیت نتایج پرسشنامه تاثیرگذار باشد. این مولفه ها شامل به کار گیری سوالات مناسب ، استفاده از نمونه مناسب و اعتبار و عمق پاسخها می باشد. خطا در داده های شما می تواند به طور سیستماتیک به دلیل سوگیری ها ، مانند سوگیری محقق ، سوگیری نظرسنجی ، سوگیری پاسخگویان و سوگیری عدم پاسخگویی یا به طور تصادفی با ارائه نادرست پاسخها رخ دهد.
اما این فقط صحت داده ها نیست که اهمیت دارد. به ویژه هنگام بررسی بازخورد مشتریان یا تجربه رویداد یا جمع آوری ایده ها و پیشنهادات جدید برای بهبود ، کیفیت داده ها که عموما به صورت رایگان به دست می آید بسیار مهم است. همه این جنبه ها به طور قابل توجهی تحت تأثیر انتخاب قالب پرسشنامه شما هستند.


زمان پاسخگویی و نرخ پاسخگویی:

مطمئناً پرسشنامه های آنلاین پاسخ های سریع تری را فراهم می کنند، زیرا می توانید لینک پرسشنامه خود را بلافاصله پس از ایجاد آن بدون نیاز به ملاقات حضوری یا تماس با افراد ، برای آنها ارسال کنید. از سوی دیگر ، پرسشنامه های آفلاین معمولاً نرخ پاسخگویی بیشتری را فراهم می کنند که پرسشنامه های حضوری موثرترین آنها است و پس از آن پرسشنامه های پستی در رتبه بعدی قرار دارد. پرسشنامه های آنلاین و ایمیل هنوز میزان پاسخ دهی بهتری نسبت به پرسشنامه های تلفنی دارند.
بالا بودن نرخ پاسخ لزوماً به معنای انتخاب نمونه مناسب نیست. اگر می خواهید نماینده کل جمعیت یک کشور باشید، به نرخ پاسخ بسیار کمتری نسبت به زمانی که مایل به بازخورد از یک گروه تعریف شده هستید، نیاز خواهید داشت. در گروه کوچکتر ، حجم نمونه های بسیار کمتری دریافت خواهید کرد و به احتمال زیاد پاسخ های خنثی به حداقل رسیده و نتایج مثبت و منفی بیشتری به دست خواهید آورد.


انتخاب گروه هدف:

در بیشتر مواقع ، میزان پایین پاسخگویی پرسشنامه های آنلاین را می توان با دسترسی به افراد بیشتر - حتی در صورت تمایل در سراسر جهان - جبران کرد. با استفاده از نرم افزار مناسب می توانید پرسشنامه را به چندین زبان که شرکت کنندگان می توانند از بین آنها انتخاب کنند ، اجرا کنید.
نکته منفی در پرسشنامه های آنلاین این است که نمونه گیری تصادفی دشوارتر است ، زیرا ایجاد آدرس های ایمیل تصادفی مانند شماره تلفن امکان پذیر نیست. اگر گروه مورد علاقه شامل اعضای یک باشگاه ، دانشجویان یک دانشگاه خاص یا مشتریان ثبت شده در یک مغازه باشد ، مشکلی ایجاد نمی شود. در غیر اینصورت باید دنبال راه حلهای دیگری باشید.
مزایای مصاحبه های آفلاین شامل رفتن به مکان های خاص پس از یک رویداد برای رسیدن به افراد خاص و همچنین رسیدن به افرادی است که سواد رایانه ای ندارند. اگرچه "جمعیت آنلاین" از ویژگی های خاصی مانند جوان بودن ، تحصیلات بالاتر و دانش بیشتر در زمینه فناوری برخوردار هستند، اما به این نکته باید توجه داشته باشیم که سواد رایانه ای در 15 سال گذشته به شدت افزایش یافته است. بنابراین ، پرسشنامه های آنلاین بیشتر و بیشتر افراد را درگیر می کند، در حالی که نظرسنجی های تلفنی ، با اینکه هنوز هم یک رسانه محبوب انتخابی است ، به دلیل اینکه خانوارهایی که تلفن ثابت ندارند، به ویژه جوانان ، در حال افزایش هستند، ارزش خود را از دست داده اند.


ناشناس بودن:

یکی از مزایای اصلی پرسشنامه های آنلاین این است که هویت پاسخ دهندگان می تواند مخفی بماند. به ویژه هنگام پرداختن به موضوعات حساس مانند سیگار کشیدن ، مشروب ، رفتار جنسی ، تقلب در مالیات یا قمار ، می توان پاسخ های محافظتی را مشاهده کرد. این بدان معناست که شرکت کننده صادقانه پاسخ نمی دهد ، پاسخ خود را کم رنگ یا مبالغه می کند. این امر به ویژه با مصاحبه کننده حضوری بیشتر رخ می دهد و حتی به عواملی مانند سن ، جنسیت و قومیت بستگی دارد.
اما همچنین هنگام پرسیدن سوالات کمتر حساس، و در عوض در مورد تجربه در مورد یک محصول یا رویداد ، ممکن است نتایج با حضور مصاحبه کننده در مصاحبه های شخصی جانبدارانه باشد ، زیرا افراد ممکن است مودب تر و صادق تر باشند. این امر در مورد شرایطی که رابطه وابستگی وجود دارد نیز صدق می کند، همانطور که اغلب در دانشگاه ها مشاهده می شود، جایی که استادی که مورد ارزیابی قرار می گیرد در محل ارزیابی حضور دارد.
اغلب مردم به نظرسنجی های آنلاین بی اعتماد هستند ، چرا که از امنیت داده های خود مطمئن نیستند. اگر می خواهید از مشارکت چندگانه جلوگیری کنید می توانید پاسخها را به یک آدرس IP محدود کنید یا فقط با یک رمز شخصی اجازه دسترسی دهید.

برای مشاهده نحوه انجام تنظیمات پرسشنامه ها اینجا کلیک کنید:

این موضوع نه تنها مربوط به ایجاد کنندگان پرسشنامه بلکه برای ارائه دهنده نرم افزار نیز حایز اهمیت است. به همین دلیل است که میزبانی و ذخیره اطلاعات باید در بهترین حالت بر روی سرورهای امن انجام گیرد.


سایر مزایای فنی:

اگرچه خوانایی جوهر سیاه روی کاغذ سفید واضح است، اما پرسشنامه های آنلاین همچنان در بخش طراحی پیروز می شوند (قالبهای نمایش پرسشنامه آنلاین را اینجا مشاهده کنید) به دلیل عدم محدودیت در فضا، نه تنها می توان ظاهر جذاب تری با رنگ آمیزی بیشتر و اجرای تصاویر و فیلم ها ایجاد کرد ، بلکه می توان فضای نامحدودی را برای نوشته های کاربران در نظر گرفت.
برای اینکه پاسخ دهندگان را علاقمند نگه دارید، پرسشنامه های آنلاین گزینه هایی را در اختیار قرار می دهند. این گزینه ها شامل ارسال سوالات به افراد خاص (شرطی سازی)، استفاده از تصاویر و قالبهای مختلف و... می باشد.
اگرچه خوانش در پرسشنامه های کاغذی بهتر است ، اما پرسشنامه های آنلاین با سازگاری با خوانندگان صفحه به افراد دارای معلولیت مانند ضعف بینایی دسترسی بهتری ارائه می دهد. همچنین از  دیدگاه محقق، رمزگشایی دست خط دشوار است و در ورود داده ها با پرسشنامه های آنلاین خطاهای کمتری رخ می دهد.

مزایای ویژه مصاحبه های شخصی زمانی به وجود می آید که می خواهید بازخورد رویدادی را در نظر بگیرید یا بلافاصله پس از تجربه از مشتری بازخورد بخواهید: از آنجا که تجربه (و هیجان در بهترین حالت) هنوز در ذهن آنها تازه است ، انگیزه برای پر کردن پرسشنامه ممکن است بیشتر باشد ، به ویژه در مورد زمینه های متن باز.
سوگیری مصاحبه کننده ، که قبلاً ذکر شد ، می تواند در جهت مثبت مورد استفاده قرار گیرد. وقتی به دنبال پاسخ هایی در قالب متن باز هستید، نظرسنجی رو در رو می تواند مفید باشد. تجربه نشان داده مردم اغلب فکر می کنند نظر یا افکار خود را مرتبط نیستند، بنابراین ترجیح می دهند از یک سوال صرف نظر کنند تا چیزی را که اشتباه می دانند وارد کنند. در مصاحبه های شخصی می توانید افراد را تشویق کنید تا تجربیات خود را به اشتراک بگذارند. در صورت لزوم ، می توانید توضیحات بیشتری بدهید یا سوالات بیشتری بپرسید.
اگرچه پرسشنامه های آفلاین بلافاصله پس از تجربه مورد بررسی، بسیار منطقی است ، پرسشنامه های آنلاین هنوز در مدیریت زمان بهتر عمل می کنند.