آیا می خواهید نظرسنجی و پرسشنامه شما پاسخ داده شود؟ از این سوالات استفاده نکنید

  • زمان مطالعه: ۱۰دقیقه

قرار است به نظرسنجی ها پاسخ داده شود اما مصرف کنندگان تمایل ندارند از تکمیل آنها لذت ببرند، و بسیاری از تکمیل کنندگان به دلیل سوالات ضعیف از پاسخ دادن به سوالات خودداری خواهند کرد. سوالات بد می توانند میزان پاسخ و ارزش جمع آوری بازخورد شما را کاهش دهند. در اینجا لیستی از سوالات آورده شده است که به آنها پاسخی داده نمی شود و ممکن است منجر به خارج شدن و پاسخ ندادن به نظرسنجی یا پرسشنامه شود.

آیا می خواهید نظرسنجی و پرسشنامه شما پاسخ داده شود؟ از این سوالات استفاده نکنید

 ۱.   اسم شما چیست؟

این یک مورد ساده است. قرار است بیشتر نظرسنجی ها ناشناس باشند. مردم نمی خواهند نظرات خود را ثبت کنند. آنها از اینکه به طور معمول افکار خود را به شما ارائه می دهند لذت نمی برند، به خصوص اگر بتوان آنها را در ذهن آنها جستجو کرد. بنابراین، هرگز نباید اطلاعاتی را بخواهید که بتواند آنها را شناسایی کند. این همچنین شامل اطلاعاتی مانند:
- آدرس آنها چیست؟
- سن آنها چقدر است.
- شماره کارمندی یا شماره مالیاتی آنها چیست؟
با کمی تغییر می توان بر برخی از این موارد غلبه کرد. به عنوان مثال، سن آنها می تواند با توجه به سن شما تنظیم شود و سپس یک سری محدوده سنی برای تکمیل آنها ارائه شود. این ممکن است باعث شود افراد کمتری نظرسنجی شما را کنار بگذارند و داده های مورد نیاز برای تکمیل کار را به شما بدهند.
 

 ۲. درآمد شما چقدر است؟

سوال متداول دیگری که برخی از افراد دوست ندارند در مورد آن صحبت کنند درآمد آنهاست. برخی از افراد، به ویژه مردان ، می توانند از مبلغی که کسب می کنند خجالت بکشند. این می تواند به این دلیل باشد که آنها فکر می کنند درآمد کافی ندارند.
با ارائه مبلغی از درآمد خانواده که دامنه ای دارد (مثلاً 10 تا 20 میلیون در سال) می توانید از پس این مسئله برآیید. بسیاری از مردم انتظار این موارد را دارند اما مطمئن شوید که شما دلیل خوبی برای درخواست این موضوع دارید. اگر در حال تهیه یک نظرسنجی در مورد بررسی اینکه آیا مخاطبان یک تبلیغ را نسبت به تبلیغ دیگر ترجیح می دهند، درآمد مخاطب واقعاً مهم نیست.

 ۳. هر سوالی که می تواند شخص را متهم کند

اگرچه ممکن است نظرسنجی شما کاملاً ناشناس باشد، اما برخی از افراد هنوز نگران شناسایی شدن آنها هستند. بنابراین، هر پرسشنامه ای که شامل سوالاتی باشد که می تواند آنها را برای پیگیری سوالات مربوط به رفتار آنها باز کند، می تواند چالش برانگیز باشد. این اغلب منجر به کنارگذاشتن پاسخ دهنده از روند کار می شود.
نمونه ای از این موارد می تواند:
- هنگامی که جوانتر بودید ، آیا هرگز از یک مغازه سرقت می کردید؟
ممکن است شخصی به رفتار گذشته خود افتخار نکند و این کار را انجام داده باشد. آنها می توانند دروغ بگویند، که داده های بدی می دهد. یا اینکه می توانند به طور کلی از نظرسنجی منصرف شوند. نمونه های دیگر این می تواند:
- آیا تاکنون سیاست شرکت را رعایت نکرده اید؟
- آیا برای تأمین موقعیت فعلی خود دروغ گفتید؟
این سوالات باعث می شود که برخی از افراد احساس بسیار ناخوشایندی داشته باشند و شما برای دریافت پاسخ از هر کسی که هرکدام از این موارد را انجام داده است، تلاش خواهید کرد.

۴. یک سوال جاسوسی

این نوعی سوال است که شما از شخصی می خواهید در مورد پیشرفت شخص دیگری گزارش دهد. برای مثال:
"نظر شما درباره [درج نام] چیست؟"
برای برخی از افراد این مشکلی نخواهد بود و آنها به راحتی تمام نکات منفی افراد خاص را برای شما بازگو می کنند. با این حال، افراد دیگر این سوال را دوست ندارند. آنها احساس خواهند کرد که این وظیفه آنها نیست که در مورد افراد دیگر صحبت کنند و فکر کنند شما فقط سعی می کنید شخصی را مجبور به خارج شدن از سازمان کنید.
بنابراین ، آنها از پاسخ دادن امتناع می کنند و سپس نظرسنجی را کنار می گذارند. آنها همچنین ممکن است سوال شما را به شخصی که ذکر شده گزارش دهند، این اعتماد بین شما و آن فرد را از بین می برد.
مشکل دیگر این است که ممکن است برخی از افراد برای اینکه کسی را ناراحت نکنند پاسخ های غلط نیز بدهند. اگر در مورد عملکرد یک سرپرست یا مدیر سوال کنید، این ممکن است بیشتر مشکل ساز شود.

۵. مورد دیگری وجود دارد؟

این سوال اغلب در پایان نظرسنجی یا پس از سوال خاصی مطرح می شود که در آن از کسی خواسته می شود جوابهایی را که قابل استفاده است علامت گذاری کند اما سپس از وی برای کسب اطلاعات بیشتر سال می کنید. این یک سوال آزار دهنده برای مخاطبان است زیرا شما قبلاً این سوال را پرسیده اید و پاسخی دریافت کرده اید. اکنون شما برای اطلاعات بیشتر درخواست می کنید و پاسخ دهنده نظر سنجی می خواهد فقط به پایان برساند.
بنابراین، پاسخ دهنده به جای پاسخ به پرسش، سوال را نادیده می گیرد و نظرسنجی را تعطیل می کند. به این صورت می توانستید تمام داده ها را از دست بدهید.

شما باید سوالاتی بنویسید که پاسخ دادن به آنها برای مخاطبان آسان باشد

در نظرسنجی ها، می خواهید اطمینان حاصل کنید که سوالاتی را ارائه می دهید که مردم از پاسخ دادن آنها بیزار هستند. پرسیدن سوالاتی بیش از حد شخصی، دشوار یا اخلاقی بودن آنها ممکن است به معنای کنار گذاشته شدن نظرسنجی باشد و داده های اساسی را که قبلاً به شما داده اند از دست بدهید.
بنابراین، هر سوالی را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که سوالهایی را مطرح می کنید که مرتبط و ضروری هستند و داده های ارزشمندی را در اختیار شما قرار می دهند. اگر درباره آنچه می خواهید مطمئن نیستید، همیشه نظر دیگران را جویا شوید. آنها می توانند به شما کمک کنند تصمیم بگیرید که آیا خواسته شما مناسب است یا خیر.
همچنین در این لینک می توانید مطلب سوالاتي که پاسخ دهندگان از آن بيزارند را مطالعه کنید. استفاده از این راهبردها امکان پاسخگویی به پرسشنامه آنلاین شما را افزایش می دهد.