سوالاتي که پاسخ دهندگان از آن بيزارند

  • زمان مطالعه: ۸دقیقه

آيا تا به حال از پاسخ‌دهندگان به پرسشنامه پرسيده‌ايد که پرسشنامه شما چگونه بوده است؟ آيا پيچيده و طولاني بوده يا سوالات شخصي و محرمانه آزاردهنده داشته؟ پرسيدن اين گونه سوالات ظاهرا عجيب به نظر مي‌رسد اما زماني که مي‌خواهيد پرسشنامه‌اي را طراحي کنيد بايد شرايط پاسخ دهندگان خود را در نظر داشته باشيد تا پرسشنامه شما به گونه‌اي طراحي نشود که باعث رنجش کاربرانتان شود. پرسشنامه دشوار ممکن است منجر به پژوهش معيوب گردد چرا که کيفيت داده‌هاي شما را تحت تاثير قرار مي‌دهد.

شاخصه‌ها

در پژوهشي که توسط موسسه "سروي مانکي" در ايالات متحده انجام شده، از پاسخ دهندگان در مورد مسائلي که باعث نارضايتي و رنجش خاطر آنها در پرسشنامه‌ها شده، پرسيده شده است. در بين مواردي که پاسخ دهندگان به آنها اشاره کرده‌اند سه نکته شاخص وجود دارد:

1. پاسخ دهندگان مايل نيستند به پرسشنامه‌هايي پاسخ دهند که بيش از ده دقيقه وقت آنها را بگيرد.

آيا شما شخص پرمشغله‌اي هستيد؟ خب قطعا تمام افراد از جمله پاسخ دهندگان شما مشغله خاص خود را دارند. به همين دليل ۶۰٪ افراد حاضر نيستند پرسشنامه‌اي که بيش از ۱۰ دقيقه وقت آنها را مي‌گيرد را پر کنند. همچنين ۸۷٪ افراد ابراز داشتند که حاضر نيستند پرسشنامه‌اي را پر کنند که بيش از ۲۰ دقيقه به طول بينجامد.
هرچند پاسخ دهندگان شما مايلند نظراتشان را با شما به اشتراک بگذارند، اما قطعا حاضر نيستند قسمتي از کارهاي روزمره خود را به خاطر اين اشتراک گذاري از دست بدهند. بنابراين در طراحي پرسشنامه همواره سعي کنيد به وقت مخاطب خود احترام بگذاريد.

2. ضروري کردن پاسخدهي به تعداد زيادي از سوالات مي‌تواند به داده‌هاي شما آسيب وارد کند.

وقتي شما پاسخدهي به يک سوال را ضروري در نظر مي‌گيريد، پاسخ دهندگان شما نمي‌توانند بدون پاسخ دادن به آن سوال به ادامه پرسشنامه پاسخ دهند. اگر پاسخ‌دهنده‌اي نتواند بدون پاسخ به يک سوال از آن عبور کند، احساس نااميدي مي‌کند و اين احساس نااميدي کل پژوهش شما را تحت تاثير قرار خواهد داد. در بررسي‌هاي انجام شده مشخص شد تنها 36٪ پاسخ دهندگان در مواجهه با اينگونه سوالات به عقب برمي‌گردند و به آن جواب مي‌دهند. 27٪ کاربران ابراز داشتند که اينکه نتوانند پرسشي را بدون پاسخ گذارند کافي است تا آنها از پاسخدهي به کل پرسشنامه انصراف دهند.

3. به حريم شخصي پاسخ دهندگان خود احترام بگذاريد.

ممکن است کساني که پرسشنامه خود را به صورت آنلاين طراحي مي‌کنند اين تصور را داشته باشند که فضاي مناسبي در مورد حريم شخصي افراد وجود دارد. هرچند پرسيدن در مورد سوالات حساسيت برانگيز در فضاي مجازي و به صورت آنلاين بسيار راحت‌تر از حالت رو در رو است اما نبايد فراموش کنيم حفظ حريم شخصي افراد در هر شرايطي مي‌تواند حس راحتي و خيال راحت به پاسخ دهندگان شما بدهد.
برخي سوالات حساسيت برانگيزتر از بقيه هستند. شايد دانستن سوالات حساسيت برانگيز براي شما هم جالب باشد.

۷۷٪ پاسخ دهندگان اذعان داشتند که مايل نيستند اطلاعات شخصي مانند شماره تلفن و يا ايميل را در پرسشنامه پر کنند.
۵۵٪ پاسخ دهندگان اذعان داشتند که مايل نيستند اسم کامل خود را بنويسند
۴۴٪ پاسخ دهندگان اذعان داشتند که مايل نيستند به ميزان درآمد خود اشاره کنند
۲۷٪ پاسخ دهندگان اذعان داشتند که مايل نيستند اطلاعات جغرافيايي مکاني مانند کدپستي را بيان کنند.
۷٪ پاسخ دهندگان اذعان داشتند که مايل نيستند اطلاعات نژادي و قوميتي خود را ابراز کنند.