مزیت‌های پرسشنامۀ اینترنتی نسبت به پرسشنامه کاغذی

  • زمان مطالعه: ۵دقیقه

افزایش سرعت و کاهش هزینه با کاهش هزینه-زمان ورود اطلاعات

فرض کنید یک پرسشنامه 50 سوالی را 100 نفر پاسخ داده باشند. مدت زمان وارد کردن اطلاعات هر پرسشنامه را اگر 10 دقیقه در نطر بگیریم، آنگاه 1000 دقیقه (تقریبا 16 ساعت کاری) زمان لازم است تا ورود اطلاعات صورت گیرد. قطعا  در یک تحقیق واقعی هم تعداد سوال‌ها و هم تعداد پاسخ‌دهنده‌ها بیشتر از این مقدار هستند و به همان نسبت هزینه-زمان ورود اطلاعات پرسشنامه‌های کاغذی بالاتر می‌رود. با استفاده از پرسشنامه آنلاین این هزینه- زمان تقریبا صفر می‌شود و شما هر زمان که اراده کنید می‌توانید داده‌ها را تحویل بگیرید.

افزایش دقت پژوهش با کاهش خطای ورود اطلاعات

یکی از مهم‌ترین خطاهایی که در هر تحقیق اتفاق می‌افتد، خطاهای انسانی هستند و بخشی از این خطاها در هنگام ورود داده‌های پرسشنامه‌های کاغذی به نرم افزار روی می‌دهد. هر چه تعداد پرسش‌ها و پاسخ‌دهنده‌ها بیشتر باشد، این خطا بالاتر می‌رود. اما با توجه به اینکه داده‌های پرسشنامه‌های آنلاین همزمان و توسط خود کاربر به دیتا بیش وارد می‌شود امکان خطای ورود اطلاعات صفر می‌شود.

دامنه جغرافیایی نامحدود

در پرسشنامه‌های کاغذی ناچار هستیم که پرسشنامه چاپ شده را به گونه‌ای به دست پاسخ‌دهنده برسانیم، حال یا خود حضوراً به ایشان بدهیم و یا پست کنیم. این امر باعث می‌شود که دامنه جغرافیایی محدودی برای توزیع پرسشنامه در اختیار ما باشد و اگر بخواهیم این دامنه را گسترش دهیم، هزینه‌ها به صورت نمایی رشد می‌کنند. اما پرسشنامه اینترنتی این امکان را به ما می‌دهد که بعد از طراحی لینک آن را بدون هیچ هزینه‌ای به کاربران در سراسر کره خاکی ارسال کنیم و دامنه جغرافیایی تحقیق خود را نامحدود کنیم. برای این منظور استفاده از شبکه‌های اجتماعی نیز بسیار کارساز است.

جذابیت در پاسخ‌گویی

تجربه نشان داده‌است که پاسخ‌گویی به پرسشنامه‌ها و نظرسنجی‌های اینترنتی جذاب‌تر از پرسشنامه‌های کاغذی است. پاسخ‌دهنده تنها با یک کلیک آنچه مدنظرش است به پرسشنامه وارد می‌کند. اگر نظرش درمورد گزینه‌ای عوض شد بدون استرس خراب کردن کاغذ یا قلم خورد کردن آن تنها با یک کلیک گزینه را تغییر می‌دهد. نه زیردستی لازم دارد که مبادا پرسشنامه آسیب ببیند و نه جایی نیاز دارد بنشیند تا این زیر دستی را روی پایش بگذارد.

همچنین در تحقیقات میدانی که قرار است پرسشگر در شهر بچرخد و امکان ارسال به ایمیل نیست، پرسشگر می‌تواند با استفاده از تبلت‌ و موبایل پرسشگری کند. او به جای اینکه کاغذی به پاسخ دهنده بدهد، تبلت را در اختیار وی قرار می‌دهد و پاسخ‌گو تنها اشاره انگشت پاسخ‌های مورد نظر را انتخاب می‌کند. این کار باعث می‌شود که پاسخ‌دهندگان به دلیل جذابیت این پدیده تمایل بیشتری به پاسخ‌گویی داشته باشند.

خصوصی شدن و اطمینان

هنگام توزیع پرسشنامه‌های کاغذی پرسشگر مجبور است پرسشنامه را به دست پاسخ دهنده بدهد و یا همان‌جا منتظر باشد که پاسخ‌دهنده جواب‌ها را علامت بزند و یا اینکه زمانی را با او وعده کند تا برگردد و پاسخ‌ها را از او بگیرد. در هر دوصورت پاسخ‌دهنده ممکن است در زمان و مکان مناسبی برای پاسخ‌گویی نباشد. همچنین حضور پرسشگر و تماس چشمی او ممکن است به لحاظ روانی پاسخ‌دهنده را در وضعیتی قرار دهد که برخی پاسخ‌ها را کتمان کند. اما پرسشنامه آنلاین به ایمیل پاسخ‌دهنده ارسال شده است، او هر زمان که مایل باشد به آن پاسخ می‌دهد و هیچ واکنشی به حضور  پرسشگر ندارد. حتی بر خلاف پرسشنامه‌های کاغذی می‌تواند به پرسشنامه پاسخ ندهد. چرا که تجربه نشان داده است که اغلب پاسخ‌دهندگان در وضعیت تعارف گرفتار می‌شوند و پاسخ‌های نادرست به پرسشنامه‌های کاغذی می‌دهند.

توزیع آسان پرسشنامه

تصور کنید قرار است 300 پرسشنامۀ 3 صفحه‌ای را در جایی توزیع کنید. شما باید باری معادل وزن 900 صفحه (یعنی چیزی نزدیک به دو بسته کاغذ A4 را با خود حمل کنید) این علاوه بر مداد و خودکار اضافه‌ای است که بایستی به همراه داشته باشید تا اگر کسی قلم ندارد در اختیار او قرار دهید. همچنین باید خیلی خوش‌شانس باشید که همه افراد نمونه را بتوانید همان موقع که مراجعه می‌کنید بیابید. اما برای توزیع پرسشنامه آنلاین کافیست ایمیل پاسخ‌دهنده‌ها را گردآوری کنید و لینک پرسشنامه را به ایمیل این افراد ارسال کنید.

داده پردازی بهینه

 داده‌هایی که در پرسشنامه‌های آنلاین گردآوری می‌شوند به راحتی قابل تبدیل به انواع داده‌ها نظیر اس پی اس اس، لیزرل و دیگر نرم‌افزارهای داده‌پردازی است، به همین دلیل به محض تصمیم به استفاده از هر یک از نرم‌افزارها، پژوهشگر می‌تواند با صرف اندکی زمان، به راحتی داده‌های خود را به نرم‌افزار مورد نظر منتقل کند.

نگهداری داده‌ها تا زمان نامحدود و استفاده از آنها

اگرچه این امکان برای پرسشنامه‌های کاغذی نیز وجود دارد اما، فضایی که اشغال می‌کنند و هزینه‌ای که تحمیل می‌کنند به مراتب بسیار بیشتر از صورت اینترنتی پرسشنامه‌ است. همچنین شما می‌توانید از هرجا که هستید به راحتی و تنها با داشتن یک کامپیوتر متصل به اینترنت از داده‌های خود بهره‌ بگیرید.